karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

16 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار در مشاهیر گردشگری با ژان شاردن هنرمند و جهانگرد فرانسوی آشنا خواهیم شد. 

دلیل شهرت ژان شاردن

عمده ترین دلیل شهرت ژان شاردن کتاب 10 جلدی او از سفرهای خود می باشد که "سفرهای سِر ژان شاردن " نام دارد. این کتاب ها یکی از بهترین کارهای پژوهشی غربی درباره ایران و خاور نزدیک برشمرده می شود. این کتاب در ایران با نام «سیاحتنامه شاردن» در سال 1335 منتشر شده است.

او اولین فرانسوی بود که در سفرنامه های خود از شاهنامه و فردوسی و چند شاعر دیگر ایرانی و اشعارشان یاد کرده اگرچه اطلاعات شاردن کامل نبود اما باعث جلب توجه جامعه ادبی فرانسه به ادبیات فارسی شد.

او در سفرش به ایران در دوران صفویه از شاه عباس دوم لقب "تاجرشاه" را دریافت کرد و بسیاری از بناهای تاریخی ایران که بازدید کرد را نقاشی کرده است.

تولد

ژان شاردن در 16 نوامبر سال ۱۶۴۳ میلادی، در شهر پاریس به دنیا آمد و در همان محل به تحصیل پرداخت. پدرش جواهرساز بود و او از سنین کودکی با سنگ های قیمتی آشنا شد و فنون جواهرسازی را آموخت او در نقاشی کشیدن نیز تبحر داشت.

زندگی

خانواده او از فرقه های شاخه پروتستان بودند و مشکلات زیادی را با کلیسای کاتولیک و مقامات رسمی فرانسه داشتند. این مشکلات باعث شد تا وی علاقه زیادی برای ماندن در فرانسه از خود نشان ندهد و در سن 22 (۱۶۶۴–۱۶۶۵ م) سالگی اولین سفر خود را آغاز کند او 6 سال در سفر بود که از ایران نیز بازدید کرد و ایران بیش از کشورهای دیگر برایش جالب بود. 

سفر و ماجراجویی دوم او در سال 1671 میلادی به همراه خانم بازرگانی به نام لسکو آغاز شد. آن ها در تابستان 1673 میلادی به اصفهان رسیدند و 4 سال در اصفهان اقامت داشتند سپس به هندوستان سفر کرده و پس از 2 سال اقامت در آنجا به اروپا بازگشتند.

مرگ

ژان شاردن 5 ژانویه 1713 در سن 70 ساگی در شهر لندن درگذشت و در منطقه ای به نام Turnham Green دفن شد و بنای یابودی برای او ساخته شد.

ژان شاردن

نمونه‌ ای از نقاشی‌ ژان شاردن از شهرها و بناهای تاریخی ایران | مسجد شیخ فضل الله

طراحی مسجد شیخ لطف الله

#مشاهیر گردشگری جهان را در کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.