karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روند پیشرفت ساختمان سازی آن قدر در سراسر دنیا زیاد است که به سرعت شاهد ساخت بنا و سازه هایی با ویژگی های منحصربه فرد در همه ی کشورها هستیم. چین و امارات از جمله کشورهایی هستند که گوی رقابت را در این زمینه ربوده اند. تا به حال چندین بار به این کشوها سفر کردیم و با بناها و اماکن دیدنی و محبوب گردشگری آن ها آشنا شدیم.

در امارات برج خلیفه، برج العرب، دبی مال و شهربازی فراری حقیقتا از منظر معماری سازه بی نظیر هستند و اما در چین آن قدر بنای دیدنی و خاص از همه لحاظ زیاد است که بازدید از همه ی آن ها مدت ها طول می کشد، جاهایی مانند:

دیوار چین، چشمه های پلکانی بایشوتا ، دریاچه پنج گل چین، ارتش سفالین چین و... 

بدون شک چین یکی از ابَر قدرت ها در زمینه ی معماری و ساخت و ساز در جهان است. معابد و پل هایی که در این سرزمین ساخته شده اند به راستی نظیری ندارند. مبحث پل سازی در چین از دیرباز وجود داشته، طوری که اگر به سراغ پل های معروف و خاص دنیا بروید، بدون شک اکثر آن ها را در چین خواهید یافت؛ مثل طولانی ترین پل شیشه ای جهان  که کارناوال به مناسبت افتتاحیه ی  آن به چین رفت و از نزدیک شما را با آن آشنا کرد. این بار هم قصد داریم به یکی دیگر از پل های دیدنی در چین برویم که پل خلیج جیاوزهو ( jiaozhou bay bridge ) نام دارد و طولانی ترین سازه ی ساخته شده روی آب در کل دنیا است؛ پلی ماشین رو، بی نظیر و مشهور...

با کارناوال همراه باشید تا روی پل خلیج جیاوزهو ماشین سواری کنیم.

طولانی ترین پل روی آب دنیا
photo by Lijun He

چرا پل خلیج جیاوزهو؟


- با عنوان طولانی ترین پل روی آب دنیا در رکوردهای گینس ثبت شده است.

- 10,000 نفر در ساخت این پل نقش داشتند.

- عبور از پلی بر روی آب ساخته شده است، می تواند جالب و هیجان انگیز باشد.

طولانی ترین پل روی آب دنیا
طولانی ترین پل روی آب دنیا

نگاهی به پل خلیج جیاوزهو | jiaozhou bay bridge

به سوی سازه ی عظیمی آمده ایم؛ پلی که اگر از ابتدا به دوردست هایش خیره شوید حس عجیب و توام با ترس و دلهره وجودتان را فرا می گیرد. به جرات می گوییم، منظره ی زیبای این پل را هیچ جای دنیا نخواهید دید. فکرش را می کردید اتوبانی با شش لاین منظره ای چنین به یاد ماندنی و زیبا را خلق کند؟!

اینجا جان می دهد برای رانندگی با سرعتی آرام... خیره شدن به آب های بی کران دو سمت جاده...

تصور کنید شما هم مثل اهالی استان شاندونگ این قدر خوشبخت باشید که هر روز وقتی از محل کار به خانه می روید، در چنین مسیر رویایی و مدرنی رانندگی کنید در حالی که شیشه ی ماشین را کمی پایین داده و از نسیم دریای زرد لذت می برید.

اگر می خواهید سر از داستان این پل در بیاورید و از ساخت و ساز و از همه مهمتر دلیل ساخت این پل روی آب بدانید، به رانندگی روی پل ادامه دهید تا بیشتر برایتان بگوییم.

طولانی ترین پل روی آب دنیا
طولانی ترین پل روی آب دنیا
photo by Hongbo Liang
طولانی ترین پل روی آب دنیا

معرفی پل خلیج جیاوزهو

در اواخر سال 2007 میلادی بود که پروژه ای بزرگ در چین کلید خورد؛ پروژه ای که هدفش اتصال دو نقطه ی جدا از هم بود. می خواستند شرق بندر چینگدائو را به جزیره ی هوآنگداو که در استان شاندوگ چین قرار دارد به هم مرتبط کنند؛ دو نقطه ای که فاصله ی زیادی از هم داشتند. در طی این پروژه پلی ساخته شد با نام پل خلیج جیاوزهو ( Jiaozhou Bay Bridge ) که کمک بسیاری به کاهش مسافت و صرفه جویی در زمانِ سفر بین بندر چینگدائو و جزیره ی هوآنگداو کرد. با ساخت این پل 28 کیلومتر از مسافت کم شد و مسافران می توانستند تنها با 20 الی 30 دقیقه رانندگی به مقصد مورد نظرشان برسند.

از نظر ظاهری، پل بسیار دیدنی طراحی شده به صورتی که در یک قسمت دو شاخه می شود و شکلی شبیه به حرف T یا Y انگلیسی به خود می گیرد. یک مسیر به سمت هوآنگداو و مسیر دیگر به لیکانگ ( Licang ) در منطقه ی چینگدائو منتهی می گردد. طول این پل حدودا 26 کیلومتر و عرضش 29 الی 35 متر و ارتفاعش 58 متر است.

در برخی منابع ذکر شده که طول پل خلیج جیاوزهو 41.58 کیلومتر می باشد و در منابع دیگر آمده که طولی معادل 25 یا 26 کیلومتر دارد. موضوع به همان پروژه ای بر می گردد که گفتیم؛ پروژه ی اتصال دو استان چینگدائو و هوآنگداو که شامل بزرگراه زمینی، تونل و پل روی آب است. طول کل پروژه 41.58 کیلومتر، طول پل خلیج جیاوزهو 26.7 کیلومتر و طول قسمتی از پل که کاملا روی آب قرار گرفته 25.9 کیلومتر می باشد. بنابراین همه ی اعداد و ارقامی که در رابطه با این پل ذکر می شود به نحوی صحیح و قابل توضیح هستند.

در نهایت بعد از 4 سال کار مداوم این پل افتتاح شد. برای ساخت پل خلیج جیاوزهو چیزی نزدیک به 10 بیلیون یوآن ( معادل 1.5 بیلیون دلار ) هزینه شد تا پلی ساخته شود که هم مسیر را کاهش دهد و هم اینکه انقلابی شود در صنعت پل سازی چین.

طولانی ترین پل روی آب دنیا
طولانی ترین پل روی آب دنیا
photo by Hongbo Liang

پل خلیج جیاوزهو را در ویدئو بنگرید

 

افتتاحیه پل خلیج جیاوزهو

در روز پنجشنبه ۳۰ام ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی پل خلیج جیاوزهو به بهره برداری رسید و صدها نفر برای تماشای حرکت اولین اتومبیل روی طولانی ترین پل روی آب دنیا آمده بودند، همه جا پرچم چین با افتخار دیده می شد و مردم به مهندسین و مسئولان ساخت پل گل هدیه می دادند. هم زمان گروهی با سَر دادن آهنگ و خواندن سرود ملی چین بازگشایی چنین سازه ی عظیمی را جشن گرفته بودند. بله چین باری دیگر موفق شد تا رکوردی جهانی را از آن خود نماید و رکورد طولانی ترین پل آبی جهان را که پیش از این متعلق به پل میان‌گذر دریاچه پونچاترین Pontchartrain ) در لوئیزیانای آمریکا بود را در هم شکند. برای آشنایی بیشتر با این پل مطلب پل میان‌ گذر دریاچه پونچاترین | طولانی ترین پل دنیا را بخوانید.

عبور اولین اتومبیل ها از روی پل خلیج جیاوزهو 

طولانی ترین پل روی آب دنیا
طولانی ترین پل روی آب دنیا

اجرای سرود ملی چین به مناسبت افتتاح پل

طولانی ترین پل روی آب دنیا

ساخت پل خلیج جیاوزهو

پروژه خلیج جیاوزهو خلق شاهکاری هنری است؛ اثری که حتی برای کشور چین با آن همه تجهیزات و مهندسان خُبره کار فوق العاده ای به حساب می آید و برای استانی مثل شاندونگ که جزو مناطق دور افتاده ی چین می باشد، حقیقتی باور نکردنی و شاید تکرار نشدنی است.

باید پلی ساخته می شد که هم ظاهر زیبایی داشت و هم در برابر زلزله، طوفان و برخورد کشتی مقاوم بود به همین دلیل برای ساخت آن از 450.000 تُن فولاد و 2.3 میلیون متر مکعب بتن استفاده شد و 10,000 نفر به صورت شبانه روزی روی این پل کار کردند تا کامل شود. هم اینک پل خلیج جیاوزهو می تواند در مقابل زلزله ی 8 ریشتری هم مقاومت کند و قوی ترین طوفان ها و شدیدترین رگبارها را پشت سر بگذارد. از تاثیر گذارترین نکات درباره ی استحکام پل 5200 ستون است که با لایه هایی از بتن و فولاد ساخته شدند و در نوع خود بینظر و فوق العاده است.

گفته می شود میزان فولادی که در پل خلیج جیاوزهو استفاده شد چیزی برابر با ساخت 65تا برج ایفل است. با تمام این تفاسیر سرانجام این پل آن قدر مستحکم شده که توانایی تحمل 20,000 تُن وزن را دارد و پیش بینی شده تا 20 سال نیاز به هیچ گونه مرمرت و بازسازی نخواهد داشت. به طور کلی تکمیل این پروژه با چالش های زیادی رو به رو بود و مهندسان در بسیاری از مواقع مجبور به پیاده کردن ایده های نوآورانه در ساخت آن شدند مثلا برخی از قطعات پل را یک بار روی زمین در کنار هم قرار دادند و شبیه سازی از پل را در خشکی ساختند سپس بر پل پیاده کردند.

ساخت پل خلیج جیاوزهو

چالش هایی که در مسیر ساخت پل وجود داشت

از مهم ترین چالش های مهندسان در طول ساخت پل خلیج جیاوزهو می توان به ازدیاد مه در منطقه، یخ زدن پل، طوفان های سهمناک و فرسایش پل توسط آن، وجود حجم بالایی از نمک که توسط اتومبیل ها روی پل می آیند و... اشاره کرد. مهندسان کاردان این پروژه علاوه بر رعایت هزاران نکته برای استحکام پل، لایه ای هم از جنس پلی یوریا ( یک نوع عایق رطوبتی ) روی این سازه کشیدند تا از آن در برابر فرسایش و ضربه محافظت نماید.

سرانجام با تلاش های شبانه روزی مهندسان توانستند در دو فاز ساخت پل را به پایان برسانند؛ در فاز اول 28.8 کیلومتر پل ساخته شد و در فاز دوم هم 12.7 کیلومتر.

نکته ی بسیار مهمی که در رابطه با ساخت این پل وجود دارد، هزینه ی بالای خرج شده برای این پروژه ی سنگین است و برخی می گویند مزایای پل خلیج جیاوزهو ارزش این همه هزینه را نداشت و نباید ساخته می شد. از طرفی سازندگان در ساخت این پل از ابزارآلات و روش هایی استفاده کردند که هیچ آسیبی به محیط زیست نرسد به همین دلیل همچنان محبوبیت خاصی در میان مردمان چین دارد.

• آیا امنیت و استحکام پل حقیقی است؟

در ابتدای کلام درباره ی مقاومت و وسایلی که برای مستحکم تر شدن پل استفاده شد کمی سخن گفتیم اما هنوز هم برای خیلی ها سوال است که آیا حقیقتا این پل از استحکامی که سازندگانش ادعا می کنند برخوردار است یا خیر؟! این سوال از ابتدای ساخت پل وجود داشت اما حادثه ای رخ داد که بر این شک و شبه دامن زد؛ چند شکاف در اثر سقوط اشیا در پل ایجاد شد که البته به سرعت با قرار دادن پیچ و مهره هایی در محل شکاف و ترمیم آن، شکاف کوچک را مهار کردند.این حادثه سبب ازدیاد حرف و حدیث ها درباره ی پل شد اما مهندسان پل خلیج جیاوزهو یک بار دیگر تمامی پیچ و مهره های به کار رفته در پل را بازنگری کرده و از استحکام پل مطمئن شدند.

ساخت پل خلیج جیاوزهو
ساخت پل خلیج جیاوزهو

سازندگان پل خلیج جیاوزهو

ایده ی ساخت چنین پل عظیمی توسط یک مقام محلی حزب کومونیست در چین مطرح شد، او پس از طرح این ایده به دلیل فساد مالی اخراج شد به همین دلیل مسئولین ترجیح می دهند نامی از او برده نشود.

کار طراحی و ساخت این پل را گروهی به نام شاندونگ گائوسو ( Shandong Gaosu ) بر عهده گرفتند و توانستند با سر افرازی در سال 2011 پل و تونل جیاوزهو را افتتاح کنند. همزمان با بازگشایی این پل رسانه های چینی اخباری از عدم امنیت کافی پل منتشر کردند و ادعا داشتند در ساخت پل از مواد و مصالح نامرغوب استفاده شده و کارگران نکات امنیتی را رعایت نمی کردند اما شائو زینپنگ ( Shao Xinpeng ) مهدنس ارشد پروژه اعلام کرد:

از دو ماه پیش از بهربرداری پل در حال بررسی ایمنی آن هستیم و هیچ مشکلی از نظر امنیتی درباره ی این پروژه وجود نخواهد داشت. همه ی هزینه ی صرف شده کاملا بهینه بوده و پل و تونل خلیج جیاوزهو توسط دوربین های مدار بسته کنترل خواهند شد.

دست اندکاران ساخت پل از اتمام پروژه خوشحال هستند و آن را راه خوبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین و ارتقا سطح زندگی افراد محلی و دسترسی اسان آن ها به فرودگاه و مناطق شهری استان های دیگر می دانند.

اگر فردی محلی همه ی روزهای ماه را از این پل عبور کند به صورت متوسط حدودا لازم است 50 یوآن بابت بنزین هزینه کند. البته این در حالی است که ترافیک روی پل روان باشد، متخصصان پیش بینی کرده اند که حدود 30,000 اتومبیل به صورت روزانه از پل عبور خواهند کرد.

لی کوون ( Li Qun ) دبیر محلی حزب کومونیست درباره ی این پل گفت:

این یکی دیگر از مراحل دشوار برای طی مسیر پیشرفت و ترقی چین بود که پشت سر نهادیم، ما هم اکنون در حال پیمودن آرام آرام راه توسعه هستیم.

نکته ی جالب دیگر درباره ی ساخت این پل زیبا سال ساخت آن است، همه جا آمده که چهار سال طول کشید تا پل ساخته شود اما در حقیقت برنامه ریزی، محاسبات و در نهایت ساخت این سازه ی بی نظیر، نزدیک به 17 سال مهندسان را مشغول کرده بود.

طولانی ترین پل روی آب دنیا

افتخارات پل خلیج جیاوزهو

با تکمیل ساخت این پل غول آسا چندین رکورد به نامش ثبت شد که باهم آن ها را مرور می کنیم:

- طولانی ترین پل ساخته شده روی آب در دنیا ( ثبت شده در رکورد گینس ).

- عنوان پلی با بیشترین شمع های بتنی را هم از آن خود کرده است.

گینس

اینجا به فکر پیاده روی نباشید

شاید زمانی که با پل خلیج جیاوزهو آشنا شدید این فکر به ذهنتان خطور کند که چرا پیاده روی نکنیم و به طی مسیر با اتومبیل بر روی این پل قانع باشیم؟ در ابتدا این فکر بسیار شیرین است؛ قدم زدن روی طولانی ترین پل دنیا در میان آب ها، درحالی که آب و هوا در بهترین حالت ممکن است و همه ی ماشین ها با احتیاط از کنارتان عبور می کنند...

اما خبرگزاری بریتانیایی دیلی میل هم زمان با افتتاحیه ی پل خلیج جیاوزهو خبری منتشر کرد با عنوان:

طولانی ترین پل روی آب دنیا در چین افتتاح شد اما فکر پیاده روی روی آن هم به سرتان نزند چون حقیقتا مسابقه ی ماراتن است.

این عنوان کمی ما را هشیارتر کرد و باعث شد کمی واقع گرایانه تر به پیاده روی روی پل خلیج جیاوزهو فکر کنیم، مطمئنا طی کردن مسیر 1 کیلومتری هم با پای پیاده کار دشواری است، حالا تصور کنید بخواهید حدودا 26 کیلومتر را راه بروید. قطعا میانه ی راه از شدت خستگی از تصمیمتان پشیمان خواهید شد. در دو سوی این پل مسیری وجود دارد که مخصوص توقف اتومبیل ها در زمان های اضطراری می باشد و می توان به راحتی در این مسیر ها پیاده روی کرد اما به دلیل طولانی بودن این پل هیچ کس حاضر به پیاده روی و قدم زدن روی این پل نیست.

طولانی ترین پل روی آب دنیا

پل خلیج جیاوزهو در شب

بر روی این پل بزرگ و دیدنی هزاران چراغ نصب کرده اند به همین دلیل در شب درخشش باورنکردنی و بسیار زیبایی دارد و اتومبیل ها هم دید خوبی برای رانندگی در هنگام شب دارند. اگر علاقمند باشید می توانید در هنگام شب از این پل دیدن نمایید.

طولانی ترین پل روی آب دنیا

دسترسی

 استان شاندونگ در شرق چین است و شما با رفتن به این استان به راحتی می توانید پل خلیج جیاوزهو  را مشاهده کنید اما همانطور که اشاره کردیم این پل به جز این استان از چینگدائو و هوآنگداو هم قابل دسترس است به همین دلیل ما مهم ترین و اصلی ترین دسترسی این پل را برای شما عزیزان بیان می کنیم.

 آدرس: چین، استان شاندونگ شنگ، چینگدائو شی، جاده اودانگ.

.Address: Aodong Rd, Chengyang Qu, Qingdao Shi, Shandong Sheng, China

طولانی ترین پل روی آب دنیا
طولانی ترین پل روی آب دنیا

موقعیت جغرافیایی پل خلیج جیاوزهو بر روی نقشه

 

دیدنی های اطراف پل خلیج جیاوزهو

در استان شاندونگ مکان دیدنی و زیبا برای سیر و سفر و خوشگذارنی زیاد است، تنها باید پیش از سفر اماکن مورد علاقه ی خود را گلچین کنید به همین منظور چند مورد از شاخص ترین دیدنی های این استان را برایتان نام می بریم و در آینده به تک تک آن ها سفر خواهیم کرد:

کوه تای  Tai

دریاچه دامینگ Daming Lake

معبد ConfuciuS Qufu

میدان چهارم می May Fourth Square

موزه شاندونگ Shandong Museum

و...

موزه شاندوگ

موزه شاندوگ

کوه تای شاندوگ

کوه تای شاندوگ

توصیه کارناوال

در چین هزاران مکان دیدنی و زیبا وجود دارد، اماکنی که در دنیا بی همتا هستند و با صرف هزینه و زمان زیاد ساخته شده اند، پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به این کشور در رابطه با دیدنی های چین اطلاعات کافی را به دست آورید تا گمراه نشوید. کارناوال مطالب بسیار جذابی در رابطه با اماکن دیدنی چین دارد که با کلیک بر روی لینک های زیر می توانید آن ها را مشاهده نمایید:

برترین مراکز خرید پکن | چین

برترین مراکز خرید شانگهای | چین

مسابقه خوردن فلفل های آتشین در چین

نگاهی به ۳۰ پروژه فوق العاده در چین که دنیا را تغییر می دهد

هتل قصر، یکی از لوکس ترین هتل های چین

طولانی ترین پل روی آب دنیا

سخن آخر

تا به حال به چین سفر کرده اید؟ درباره ی کدام شهرهای چین اطلاعات دارید؟

چه اماکن و بناهایی را در چین می شناسید؟

آیا از آشنایان شما کسی به چین سفر کرده است؟

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.