karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در طی تاریخ انسان ها برای کمی زندگی طولانی تر دست به هر کاری زده اند، یکی از اموری که در این زمینه انجام داده اند مومیایی کردن اجساد است. کشف مومیایی ها اطلاعات ارزنده ای را درباره ی چگونگی زندگی مردمان قرن ها قبل به ما می دهد و به همین منظور برای باستان شناسان بسیار مهم است. گاهی هم اجساد در موقعیتی قرار می گیرند که سالم باقی می مانند مثل غرق شدن در نمک یا پوشیده شدن با برف و یخ.

این بار در گنجینه های تاریخ سری می زنیم به یکی از معروف ترین مومیایی های جهان. این مومیایی جونیتا (Juanita) نام دارد که بدن سالم مانده‌ی یک دختر است. این جسد در 8 سپتامبر سال 1995 میلادی بر قله ی کوه (Ampato) در پرو کشف شد و متعلق به مردمان اینکا (سرخ پوستان آمریکای جنوبی) است.

باستان شناسان عقیده دارند که این دختر جوان قربانی شده بود زیرا در آداب و رسوم اینکاها قربانی کردن انسان برای راضی نگهداشتن خدایان کاری عادی محسوب می شد. پس از بررسی های زیاد متوجه شدند که او با وارد شدن ضربه ای به سرش جان باخته بود.

بدن جونیتا به دلیل قرار گرفتن در میان برف و یخ تا به امروز تا اندازه زیادی سالم مانده و پوست، مو، لباس، خون و حتی محتویات معده این بانو هنوز هم باقی مانده است. لباس او فاخر و زیبا بود و دریچه ای نو بر روی علم ما درباره زندگی اینکاها گشود.

اینکاها دختران زیبا و خوشرو را برای قربانی کردن انتخاب می کردند تا خدایان زندگی او را تا ابد تضمین کنند. جونیتا نیز دختری زیبا بوده است. اینکاها قربانی را بر روی کوه می بردند و بعد از نوشاندن جرعه ای نوشیدنی توهم زا او را می کشتند.

جسد جونیتا حدودا متعلق به 500 سال پیش است که با ذوب شدن یخ ها ظاهر و کشف شد. این مومیایی از معروف ترین جسد های نسبتا سالم در سراسر دنیا می باشد.

با کلیک روی لینک زیر می توانید با محل زندگی اینکاها بیشتر آشنا شوید:

ماچوپیچو | سرزمین گمشده اینکاها

قدمت: 1450 -1480 میلادی، 500 سال پیش 

محل کشف: پرو

محل نگهداری: موزه سانتا ماریا، آمریکا

کاشف: انسان شناس یوهان راینهارد


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

نقش کمانداران کاخ آپادانا در شوش

جعبه آرایش سه هزار ساله

مومیایی رامسس دوم | قدرتمند ترین فرعون مصر

تاج محبوب فرح پهلوی

مومیایی حتشپسوت | نخستین فرعون زن مصر

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

تندیس های بودای بامیان | گران ترین گنج افغانستان

جمجمه زن خون آشام ونیزی را از نزدیک ببینید

مومیایی جونیتا
مومیایی جونیتا
مومیایی جونیتا

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را در کارناوال بخوانید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.