karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هرگاه که نامی از مومیایی به میان می آید، تصویری از تمدن تاریخی مصر برایمان تداعی می شود؛ آن زمان که بدن فراعنه را به همراه ثروت هایشان و تجملات فراوان برای سفر در یک زندگی دیگر، آماده می کردند. اما واقعیت این است که این رسم و اعتقاد به زندگی دوباره، در آن زمان در میان مردمان دیگر، در نقاط دیگری از این کره خاکی رواج داشته است؛ مثل چین. 

گنجینه تاریخی که در پیش رو داریم، مربوط به زنی است با نام شین ژویی (به او بانوی دای هم گفته می شود)، همسر لی کانگ (Li Cang)، يكي از افراد سرشناس در طول سلسه هان. دودمان هان، بعد از دودمان چه‌این بین سال های 206 قبل از میلاد به قدرت رسید و 400 سال زمام حکومت چین را در دست داشت.

در سال 1971، در اوج جنگ سرد، کارگران یک پناهگاه در نزدیکی شهرستان چانگشای چین، در حال حفر گودالی، به یک مقبره در عمق 12 متری زمین دست یافتند؛ مقبره ای که بعدها مشخص شد مربوط به خانواده ی از سلسله هان است. در داخل این مقبره بیش از 1000 اثر باستانی وجود اشت که کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده بودند. یکی از آثار با ارزشی که از این ماجرا به دست آمد، مومیایی بانو دای بود. بدن او بدن هیچ آسیبی، بیش از 2000 سال دوام آورده بود.

بدن سالم بانوی دای، بین 20 لایه ابریشم و در داخل 80 لیتر از یک نوع مایع نامشخص که در تحقیقات بعدی در آن منیزیم یافت شد، پیدا کردند. در کنار جسد او، میزان قابل توجهی از دارایی های او مثل چندین دست لباس ابریشمین، مجسمه های چوبی و ... وجود داشت و همین موضوع نشان می دهد که این بانو از افراد سرشناس دوره خود بوده است. اما چیزی که بیشتر از همه باعث شگفتی شد، بدن کاملا سالم او بود تا جایی که گویی به تازگی مرده است. پوستش کاملا انعطاف پذیر، موهایشم سالم، مژه ها و سوراخ های بینی اش و اعضای داخلی بدنش بدون آسیب بود. جالب تر آن که تکه هایی از آخرین وعده ی غذایی که خورده بود هم در معده اش پیدا شد. حتی در داخل رگهایشم هم قطرات خون پیدا شد؛ خونی که گروه آن  A تشخیص داده شد. بررسی هایی که بر روی بدن او انجام دادند، مشخص شد که از او بیماری هایی مثل انگل، درد کمر و انسداد سرخرگها و حتی اضافه وزن و بیماری های قلبی رنج می برده است.

با توجه به تحقیقاتی که بر روی مومیایی این بانوی چینی صورت گرفته، مشخص شده که او بین سال های 178 و 145 قبل از میلاد، زمانی که 50 سال سن داشته  از دنیا رفته است و حال بعد از گذشت چیزی بیش از 2000 سال به فردی مشهور و سرشناس تبدیل شده است.

در حال حاضر مومیایی بانو دای و اقلامی که به همره او کشف شده، در موزه استان هونان نگهداری می شود. 

قدمت: 2000 سال پیش 

محل کشف: نزدیکی شهرستان چانگشای چین

محل نگهداری: موزه استان هونان، چین


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار باشکوه ایران و جهان در زیر بخوانید:

الماس دریای نور | بزرگ ترین الماس صورتی جهان

تاج فرح پهلوی

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

گردنبند زرین هخامنشی

الماس کوه نور

گوزن های شمالی | شاهکار عصر یخبندان

قدیمی ترین دوربین عکاسی جهان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

نقاب های غار کلماکره | نماد بالماسکه ایران

قدیمی ترین شطرنج ایران

بانو دای

تصویری از بررسی بر روی مومیایی شین ژویی

مومیایی شین ژویی

تصویری بازسازی شده از بانو شین ژویی

مومیایی شین ژویی
مومیایی شین ژویی

تصویری از تابوتی که بانو دای را در آن گذاشته بودند

بانو دای
بانو دای
بانو دای

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.