karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز به سراغ یکی از قدیمی ترین موجودات زنده کره زمین می رویم که بقایای آن را در یکی از موزه های تاریخ طبیعی آمریکا نگهداری می کنند، مومیایی ماموت کوچکی که قدمتی چهل هزار ساله دارد و در هنگام مرگ تنها 30 تا 35 روز عمر داشته است. این ماموت کوچک را با نام لیوبا می شناسند و بهترین نمونه بر جای مانده در میان ماموت های پشمالو می باشد. پیش از لیوبا، مومیایی کوچک دیگری به نام دیما این عنوان را از آن خودش کرده بود.

لیوبا ماموت ماده ای است که در سال 2007 و توسط یکی از اهالی بومی و قبیله ای سیبری و در جزیره قطبی یامال در روسیه کشف شد. کاشف لیوبا فردی به نام یوری خودی بود که با کمک پسرانش این ماموت چهل هزار ساله را پیدا کرده بود. خودی با دیدن لیوبا، متوجه شده بود که با لاشه ماموتی طرف است و در نتیجه از دست زدن به این مومیایی خودداری کرده بود، چرا که اهالی این جزیره اعتقاد دارند لمس ماموت ها برای مردم بدبیاری دارد. او با یکی از دوستانش مشورت کرد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که مسئولین موزه محلی را خبردار کنند. پس از بازگشت مسئولین و یوری خودی به محل کشف ماموت، متوجه شدند که لاشه لیوبا در جای پیشین خود قرار ندارد و گمان کردند که حتما عده ای برای سوءاستفاده این ماموت با ارزش را به یغما بردند. البته پس از چندی کند و کاو، لیوبا را بیرون از یک مغازه محلی پیدا کردند و پس از آن معلوم شد مغازه دار، لیوبا را از یکی از خواهرزاده های «یوری خودی» خریده است. در این روند بدن مومیایی لیوبا قدری آسیب دید اما خوشبختانه بخش عمده بدن این ماموت کوچک سالم باقی مانده بود.

به خاطر کمک های شایان توجه یوری خودی، نام ماموت کوچک را لیوبا نهادند که نام همسر یوری بود.

امروزه این ماموت با ارزش در موزه تاریخ طبیعی فیلد در شهر واشنگتن نگهداری می شود.

قدمت: 41,800 سال پیش

محل کشف: حاشیه رودخانه یوریبی، جزیره قطبی یامال در روسیه

کاشف: یوری خودی

محل نگهداری: موزه تاریخ طبیعی فیلد، شیکاگو

آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جالب ترین بقایا و آثار تاریخی جهان در زیر بخوانید:

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

بوسه ابدی عشاق ایرانی در تپه حسنلو

اسکلت زن باردار ۴۰۰۰ ساله

مومیایی ولادیمیر لنین | رهبر قدرتمند و کمونیستی روسیه

اولین چشم مصنوعی دنیا در شهر سوخته

مرد نمکی ۱۷۰۰ ساله در موزه ایران باستان

لیوبا ماموت چهل هزار ساله

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

لیوبا (ماموت بالا)یک سال داشت نه۳۵ روزه ،چرا اطلاعات غلط میدین ، لدفا بعد از دقیق بودن و صحت داشتن موضوع آن را ثبت کنید، ممنون ،😠

مریم پناهی

سلام دوست عزیز کارناوال رسالت خود می داند که تا زمانی که از صحت اطلاعاتی مطمئن نباشد آن را منتشر نکند. در این مورد هم، درستی اطلاعات در منابع مختلف چک شده است. اگر شما منبعی در مورد سن این ماموت دارید که سن آن را به جای یک ماه، یکسال ذکر کرده است، از شما خواهش می کنیم تا آن را در اختیار ما بگذارید و ما را در بهبود این مقاله کمک کنید. پایدار باشید

29 بهمن 1398

انتشار:27 بهمن 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

وحید

اطلاعات داده شده، فوق‌العاده هستند. شاد، تندرست و پیروز باشید. زنده باد ایران

انتشار:25 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.