karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 تخت مرمر که به نام های ایوان تخت مرمر یا ایوان دارالاماره و دیوان خانه هم شناخته می شود ، تختی مرمرین و بسیار زیبا است و محلی برای نشستن پادشاهان بوده ، تخت مرمر کهن ترین اثر موجود در #کاخ موزه ی گلستان تهران می باشد و حتی عمر برخی قسمت های آن به زمان زندیه باز می گردد ، این تخت در زمان فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه تغییرات زیادی کرد تا به شکل امروزیش در آمد .

طراحی تخت را میرزا بابای شیرازی نقاش باشی و حجاری آن را محمد ابراهیم اصفهانی برعهده داشتند که به دستور فتحعلی شاه در سال 1221 این تخت را ساختند . فتحعلی شاه به دلیل محفوظ نبودن ایوان تخت مرمر و همچنین دشواری جابجایی تخت طاووس ، دستور ساخت این تخت را داد تا همیشه در وسط ایوان قرار داشته باشد.

دیوان مرمر از تراشیده شدن 65 قطعه سنگ مرمر درشت ساخته شده است .

ارتفاع کف تخت حدود یک متر می باشد و توسط سه دیو و شش انسان یا فرشته حمل می شود ، سطح اصلی تخت صاف و صیقلی است و دو پله هم دارد که بر دو سمت آن نقش دو شیر و قسمت عمودی پله ها نقش اژدها حکاکی شده است ، همچنین 12 سکوی مارپیچی دارد که پشت شیر قرار دارند.

از دیگر جذابیت های تخت مرمر ابیات شعری است که دور تا دور تخت در کتیبه های گوناگون در مدح فتحعلی شاه سروده و حکاکی شده اند.

دوران تاریخی : تخت مرمر در سال 1221 هجری به دستور فتحعلی شاه ساخته شد.

داستان و حرف و حدیث ها : شکل ظاهر تخت مرمر برگرفته شده از داستان تخت حضرت سلیمان است که تختش بر روی دوش پری ها و دیوها قرار داشت .

محل نگهداری : هم اکنون هم تخت مرمر در کاخ موزه ی گلستان نگهداری می گردد و در معرض دید عموم می باشد .

تخت مرمر فتحعلی شاه
تخت مرمر فتحعلی شاه
تخت مرمر فتحعلی شاه

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.