karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امیر کبیر، بزرگمرد دلسوز تاریخ ایران بود که در دوره ناصرالدین شاه، سمت صدراعظمی را بر عهده داشت و در طی صدرات کوتاه خود اصلاحات بسیاری انجام داد. بسیاری از ما از اقدامات امیر کبیر و تأسیس مدرسه دارلفنون و راه اندازی روزنامه وقایع اتفاقیه اش خبرداریم، اما کم تر کسی از زندگی شخصی این صدراعظم با لیاقت خبردار است. امروز همراه کارناوال باشی تا کمی در زندگی شخصی امیرکبیر سرک بکشیم.
میرزا محمد تقی خان فراهانی در طول زندگی کوتاه 44 ساله خود دوبار ازدواج کرد. نخستین ازدواجش با جاجان خانم، دخترعموی خود بود که در زمان صدراتش از او جدا شد. دومین ازدواجش نیز با ملکزاده خانم عزت الدوله، خواهر تنی ناصر الدین شاه صورت گرفت. شواهد تاریخی گویای آنند که این اتفاق، ازدواجی فرمایشی بوده و به خواست و میل ناصرالدین شاه صورت گرفته است. امیر کبیر در زمان ازدواج دومش چهل و سه ساله بود و عزت الدوله تنها 16 سال داشت.
عقدنامه امیر کبیر و ملک زاده خانم بسیار طویل است و طولی در حدود یک متر و نیم دارد و عرضش نزدیک یک متر می رسد. اگر خوب به این عقدنامه نگاه کنید، در بالای آن تقوش ترنج اسلیمی را می بینید که رنگی طلایی دارند. ابتدای متن عقدنامه با آیاتی چند از قرآن کریم آغاز شده و در ادامه با درود بر محمد (ص) و خاندان پاکش همراه می شود. در باقی متن بلند بالایی می بینید که جملاتی چند در وضف امیر کبیر و ملک زاده خاتون نوشته و در نهایت عقد این دو را اعلام می کند. 
امروزه عقدنامه امیرکبیر در موزه ملی ملک نگهداری می شود و همه روزه از ساعات 8:30 تا 16:45 می توانید به بازدیدش بروید.

دوره تاریخی: قاجار
سال عقد:  1223 خورشیدی
ابعاد: 1.31 متر × 0.93 متر

محل نگهداری: موزه ملی ملک، تهران


 دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

میکروسکوپ لویی پاستور

دستکش های محمد علی کلی، بوکسور افسانه ای

الماس کوه نور

عبای مقدس حضرت محمد (ص) | خرقه سعادت
تابلو نقاشی جیغ
تابلوی گرنیکا | مشهورترین اثر پیکاسو

تاج محبوب فرح پهلوی

کره جواهر نشان

قرآن تاریخی | با دستخطی منسوب به امام حسین (ع)

عقدنامه امیر کبیر

موزه ملک

عقدنامه امیر کبیر

موزه ملک

عقدنامه امیر کبیر

موزه ملک

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.