karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

مقبره هالیکارناسوس یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است که قدمتش به قرن چهارم پیش از میلاد بر می گردد و در شهر باستانی هالیکارناسوس و منطقه ای در ترکیه کنونی بنا شد. این مقبره برای یکی از ساتراپ های هخامنشی به نام ماسولوس ساخته و به فرمان همسرش آرتمیس ساخته شده بود. ماسول و همسرش آرتمیس ۲۴ سال در شهر هالیکارناسوس و منطقه اطرافش فرمانروایی کردند. پس از فوت ماسول، آرتمیس که داغدار این فاجعه بود دستور داد تا بهترین معماران گرد هم آیند و زیباترین و باشکوه ترین مقبره در دنیا را برای این فرمانروا بنا کنند. 

شکوه مقبره هالیکارناسوس به قدری بود که پس از آن مردم به مقبرهای پس از آن ماسولوس گفته و بدین ترتیب در مرور زمان کلمه مقبره (mausoleum) پدید آمد. مقبره هالیکارناسوس، سازه ای با ارتفاع 45 متر و جزئیاتی قابل توجه بود و درست بر بالای آن دو تندیس مرمرین سوار بر ارابه‌ای با چهار اسب به چشم می خورد. دو تندیسی که بر بالای مقبره ساخته شده بود در واقع تندیس های ماسولوس و همسرش آرتمیس بودند. 

به نظر می رسد مقبره ماسولوس بر اثر زلزله های متعدد در قرن سیزدهم میلادی از بین رفت و در این میان نیز مجسمه ها و ستون ها شکسته و به اعماق زمین فرو رفتند. تا سال ها کسی از بقایای و تندیس ها اطلاعی نداشت و در کل بقایای مقبره به دست فراموشی سپرده شده بود تا آن که دولت بریتانیا افرادی را برای کشف و حفاری به بدروم ترکیه فرستاد. این باستان شناسان پس از چند سال در کمال تعجب توانست تندیس های ماسولوس و آرتمیس را کشف کند. 

تندیس ماسولوس که ارتفاعی برابر 3 متر و عرضی 1.12 متری دارد، امروزه در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شود.

پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیش تر از مقبره ماسولوس، آرامگاه هالیکارناسوس | مقبره باستانی فرمانده هخامنشی را بخوانید.

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

بوسه ابدی عشاق ایرانی در تپه حسنلو

اولین چشم مصنوعی دنیا در شهر سوخته

مومیایی هورنیدیجف | تاریخ جهان در ۱۰۰ شی

انگشتر برنزی پاپ متعلق به دوره رنسانس

میکروسکوپ طلایی و سلطنتی فرانسوی

جنگجوی سبز روی ارتش سفالین


زمان ساخت: سال 350 پیش از میلاد

مشخصات: ارتفاع: 3 متر، عرض: 1.12 متر، ضخامت: 0.68 متر

محل کشف: ترکیه، بدروم

محل نگهداری: موزه بریتانیا لندن

تندیس ماسولوس
تندیس ماسولوس
تندیس ماسولوس
تندیس ماسولوس

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.