karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پس از رخداد انقلاب در سال 1357 بود که خانواده پهلوی به سرعت ایران را ترک کردند و بسیاری از اموال و دارایی های بی شمار خود را جا گذاشتند. بخشی از این اموال، تعداد بی شماری ماشین های اسپرت بودند که گفته می شود محمدرضا پهلوی علاقه خاصی به آن ها داشت و او و همراهان، نیمه شب ها در بزرگراه های اطراف تهران با هم به مسابقه می پرداختند. پس از آن که پهلوی ها از ایران رفتند، ابتدا این ماشین ها دست نخورده باقی ماندند، اما در شلوغی های ابتدای انقلاب تعدادی از آن ها از قصر دزدیده شده و باقی در مکان هایی چون گاراژها، انبارهای زیرزمینی و حتی درون آب مخفی شدند. در همان سال های نخستین بود که برخی از مسئولین دستور فروش 1000 ماشین اسپورت را با قیمتی کلان (حدود 200 میلیارد تومان) به شاهزاده های عربستان دادند، اما به خاطر ارزش بسیار آن ها، انتقال آن ها درست در بندرعباس و ساحل خلیج فارس متوقف شد و ماشین ها به تهران بازگردانده شدند. در نهایت در سال 1380 بود که موزه ملی خودرو ایران با تلاش های شخصی شروع به کار کرد و تنها بخش کوچکی از مجموعه ماشین های پهلوی یعنی نزدیک 1200 ماشین، بازسازی و تمیز شده و در معرض دید عموم قرار گرفتند.

مرسدس بنز 500کا یکی از ارزشمندترین ماشین های موزه ملی خودرو ایران است که در سال های 1934 تا 1936 میلادی تولید می شد. جالب آن که گفته می شود شرکت بزرگ دیملر که از غول های ماشین سازی دنیاست و ماشین های جاگوار را تولید می کند، بارها و بارها برای خرید مرسدس بنز 500کا پیشنهادهایی چند میلیون یورویی ارائه داده تا آن را برای نمایش در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت خریداری کند، اما نتیجه ای نداشته است. 

همان طور که گفته شد مرسدس بنز 500کا امروزه در موزه ملی خودرو ایران نگهداری می شود و همه روزه از ساعات 8 تا 20 می توانید به بازدیدش بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

تاریخ ساخت: 1934-1936 میلادی

ابعاد: 328.93 × 297.9 سانتی متر

محل نگهداری: موزه ملی خودرو ایران، جاده مخصوص کرج

ساعات بازدید: 8 تا 20


 دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

لیموزین فرانکلین روزولت | ماشین آقای رئیس جمهور

گردنبند تاجگذاری فرح پهلوی

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

میکروسکوپ لویی پاستور

تاج پهلوی

دستکش های محمد علی کلی، بوکسور افسانه ای

الماس کوه نور

عبای مقدس حضرت محمد (ص) | خرقه سعادت

تابلوی گرنیکا | مشهورترین اثر پیکاسو

تاج محبوب فرح پهلوی

سکه طلا دو دریکی هخامنشی | بازدید از موزه ملک

کره جواهر نشان

قرآن تاریخی | با دستخطی منسوب به امام حسین (ع)

مرسدس بنز 500کا

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

رامین

بسیار ...عالی

انتشار:01 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.