karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

حتشپسوت نخستین و قدرتمند ترین فرعون زن در تاریخ مصر باستان بوده است که توانست قانون مذکر بودن فراعنه مصر را در هم بشکند و با حکومت طولانی و 21 ساله خود، سرزمین پهناور را مصر را شکوفا کند. او در طی فرمانروایی خود فرمان ساخت بناهای بسیاری را داد و به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم رسیدگی می کرد. حتشپسوت ابتدا با خوش شانسی توانست چند سالی نایب السلطنه همسر فوت شده اش باشد و بعد با اقتدار و سیاست های زیرکانه خود رأی بزرگان دربار را از آن خود کرده و در نهایت به عنوان اولین فرعون مصر تاجگذاری کرد. او بسیار زود و در سن 50 سالگی از دنیا رفت و در مقبره ای در کنار پدرش به خاک سپرده شد.

باستان شناسی معروف و انگلیسی به نام هاوارد کارتر در سال 1922 میلادی توانست مومیایی این فرعون قدرتمند را کشف کرده و این افتخار را از آن خودش کند. البته پس از کشف مومیایی سال ها طول کشید تا از هویت او پرده بردارند و در نهایت در سال 2007 میلادی و با کمک آزمایش های ژنتیک این راز برملا شد. مومیایی حتشپسوت اطلاعات بسیاری از این فرعون قدرتمند به همگان ارائه داد. تا پیش از آن گمان می رفت که حتشپسوت زنی زیبا و خوش هیکل بوده اما بررسی مومیایی این فرض را کاملا رد کرد و نشان داد او زنی فربه و کوتاه قد بوده است. ناخن دستان چپ مومیایی به رنگ قرمز بود، موهای بلندی داشت و در قسمت جلو سر کچل بود. جالب است بدانید که دانشمندان با بررسی مومیایی نخستین فرعون زن مصر علت مرگ او را سرطان پیشرفته استخوان تشخیص دادند. امروزه این مومیایی در موزه قاهره مصر نگهداری می شود. 

برای اطلاعات کامل و جالب از نخستین فرعون زن مصر بخوانید: اولین فرعون زن مصر | مقبره و مومیایی حتشپسوت

قدمت: حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح 

تاریخ فوت ملکه: سال ۱۴۵۸ پیش از میلاد

سال کشف مومیایی: 1922 میلادی

محل نگهداری: موزه کایرو، قاهره مصر


آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جالب ترین بقایا و آثار تاریخی جهان در زیر بخوانید:

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

کتیبه سه زبانه خشایارشا 

بوسه ابدی عشاق ایرانی در تپه حسنلو

اسکلت بزرگ ترین دایناسور جهان

اسکلت زن باردار ۴۰۰۰ ساله

مومیایی ولادیمیر لنین | رهبر قدرتمند و کمونیستی روسیه

قدیمی ترین نامه عاشقانه روز ولنتاین

اسلحه کمرى ستارخان

مرد نمکی ۱۷۰۰ ساله در موزه ایران باستان

حتشپسوت
مومیایی حتشپسوت
مومیایی حتشپسوت

عکس بازسازی شده حتشپسوت را در زیر ببینید:

حتشپسوت اولین فرعون زن مصر

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.