karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

23 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار در مشاهیر گردشگری با ناصرالدین شاه ، یکی از پادشاهان قاجار و سفرهای او به نقاط مختلف اروپا آشنا خواهیم شد. 

دلیل شهرت

 شاید معرفی ناصرالدین شاه برای ایرانیان کاری کمی عجیب باشد، چون مطمئنن ایرانیان به تاریخ خود علاقه مند بوده و آشنایی نسبی  با آن دارند. اما قصد ما معرفی یک بعد جدیدی از ناصرالدین شاه قاجار می باشد. 

" ناصرالدین شاه به عنوان یک جهانگرد "

 در عصر حاضر تمامی روسا و مقامات هر کشور مجبور به سفرهای دیپلماتیک هستند اما در دوره قاجار سفر به عنوان گردش برای یک پادشاه امری تازه و عجیب بود! اما ناصرالدین شاه به شکل جالبی 3 سفر به قاره اروپا داشت که در این سفرها از کشورهای مختلف اروپایی همچون آلمان، فرانسه، انگلستان، اتریش و . . . بازدید کرده است.

در طول سفر وی علاوه بر عکاسی از بناهای تاریخی و مناظر طبیعی به صورت شبانه اتفاقات سفر را به منشی خود می گفت و او این صحبت ها را یادداشت می کرد که این نوشته ها بعد ها منتشر شد. در سفرنامه های وی مطالب مختلفی در مورد مردم شناسی، وضعیت جغرافیایی، صحبت های دیپلماتیک و . . .وجود دارد.

سفرهای او باعث آشنایی این پادشاه با فرهنگ اروپایی و دیدن مکان های جدیدی در این قاره شد که نتیجه آن پیاده کردن برخی از این موارد در تهران بود. برای مثال او در یکی از سفرهایش از باغ وحش های اروپایی بسیار خوشش آمده بود، به همین دلیل پس از بازگشت دستور ساخت باغ وحشی در خیابان سعدی کنونی را داد.

علاقه او به شهرسازی اروپایی باعث شد تا او دستور برداشتن دیوار قدیمی تهران و ساخت خیابان ها بزرگ به سبک اروپایی را بدهد.

از ناصرالدین شاه نیز به عنوان نخستین پادشاهی که خاطرات خود را نوشته است، یاد می شود.

تولد

 وی در  تیر  ماه سال 1210 خورشیدی در دهکده کهنمو از توابع اسکو شهر تبریز به دنیا آمد.

زندگی 

 او فرزند محمد شاه و نوه فتحعلی شاه قاجار بود. زمانی که محمدشاه قاجار در سال 1227 خورشیدی درگذشت، ایران دچار شورش های مختلفی از هر ناحیه شد و تنها بخشی که آرامش بر آن حاکم بود آذربایجان بود زیرا ناصرالدین میرزا (ناصرالدین شاه) که در آن زمان تنها 16 سال سن داشت در تبریز ولیعهد بود. در آن زمان ناصرالدین میرزا به همراه میرزاتقی‌خان امیرنظام (امیر کبیر) به تهران آمدند و در همان سال به پادشاهی رسید.  سفرهای ناصرالدین شاه پس از پادشاهی وی آغاز شد.

* اولین سفر وی در 1252 خورشیدی آغاز شد و این اولین مسافرت یک پادشاه ایرانی به اروپا محسوب می شد. او در طول این سفر به ترتیب از کشورهای روسیه، آلمان، بلژیک، انگلستان، فرانسه، سوییس، ایتالیا، اتریش و امپراتوری عثمانی بازدید کرد. ناصرالدین شاه در روز سوم سفرش به انگلستان به ملاقات ملکه ویکتوریا می رود و ملکه به او نشان درباری بندجوراب را تقدیم کرد.

* دومین سفر این پادشاه هم در سال 1256 خورشیدی آغاز شد و مجددا این سفرها از روسیه آغاز شده و به چند کشور اروپایی چون آلمان، فرانسه و انگلیس ختم شد.

* سومین سفر ناصرالدین شاه در سال 1268 خورشیدی آغاز شد. یک سال پیش از این سفر ناصرالدین شاه از طرف رییس جمهور فرانسه برای بازدید از نمایشگاه بزرگ بین المللی صنعتی و بازرگانی پاریس به این کشور دعوت شده بود.

مرگ

 در سال 1275 خورشیدی در آستانه برگزاری مراسم پنجاهمین سال تاجگذاری ناصرالدین شاه، او به دست فردی به نام میرزا رضای کرمانی که یکی از پیروان سیدجمال الدین اسدآبادی بود، در حرم شاه عبدالعظیم ترور شد. 

ناصرالدین شاه قاجار

ناصرالدین شاه در اروپاگردی هایش

ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین شاه قاجار

#مشاهیر گردشگری جهان را در کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بهزاد

اخه تو چی میدونی ازش اینطور حرف میزنی همیشه زمانی سلسه ای ب پایان رسیدسلسه بعدی ازش بدمیگفت اون موقع ایران پیشرفت نکرد چرا الان پیشرفت نمیکنه فاصله اون موقع ناصرالدین شاه با اروپازیاد بود یا الان؟ من طرفدارش نیستم فقط ناراحت میشم بدون مطالعه چیزی میگید وفقط گفته های کسی دیگ رو ب زبون میارید ازهمون اول تا الان هرشاهی ک اومده ب نفع خودو سیاستاش بوده ومردم براش اهمیتی نداشتن

انتشار:22 اردیبهشت 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهراب

ای کاش زودتر این پادشاه خوش گذرون زودتر ترور می کرد بازم دمش گرم وگرنه مرتیکه معلوم نبود تا کی می‌خواست حکومت کنه.

انتشار:28 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

زارعی

یاد ایامی

انتشار:25 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.