karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 تاریخ جهان در صد شی یکی از معروف ترین برنامه های رادیویی یک شبکه معروف انگلیسی است که توسط موزه بریتانیا لندن تهیه شده است. این برنامه رادیویی در 100 قسمت، تاریخ جهان را با 100 شی باستانی مختلف از سر تا سر دنیا روایت می کند. پخش این برنامه از سال 2010 شروع شد و تا 20 هفته ادامه یافت. در نهایت در 28 اکتبر 2010، مسئولین موزه بریتانیا کتابی را با همین عنوان منتشر کردند. چندی پیش نخستین شی تاریخ جهان در 100 شی یعنی مومیایی هورنیدیجف را معرفی کردیم و امروز به سراغ باقی آن می رویم.

دومین شی در این مجموعه، ابزار سنگی و برنده ای به قدمت 1.8 میلیون سال است که مردمان اولیه از آن برای برش استخوان ها، گیاهان و چوب استفاده می کردند. سنگ برنده اُلدُوای یکی از قدیمی ترین ابزار های انسان ساز جهان است که در تنگ الدوای کشف شده است. به نظر می رسد این ابزار سنگی یک میلیون ساله را با چکشی استخوانی استفاده می کردند، به گونه ای که لبه های تیز سنگ را روی شی مورد نظر گذاشته و با چکش به سنگ نیرو وارد کرده و چوب، گیاه و یا استخوان را ریز می کردند. 

خوب است بدانید که تنگ الدوای یکی از مهم ترین مناطق برای دیرین شناسان است که کشفیات حاصل از این منطقه در درک تکامل انسان های اولیه تأثیر بسیاری داشته، طوری که آن را «گهواره بشریت» می دانند. الدوای در شرق آفریقا و در کشور تازنانیا قرار دارد که در گذشته با زلزله ای به دو نیم شد و تنگ را به وجود آورد. در این دره استخوان ها و جمجمه های بسیاری از اجداد انسان ها کشف کرده اند. 

اختراع نخستین ابزارها، یکی از مهم ترین لحظات در تاریخ بشری محسوب می شوند. ساخت، استفاده و به اشتراک گذاری وسایل نیز نقشی اساسی در شکل گیری رفتارهای انسانی داشت. قدرت ساخت ابزار این اجازه را به آدمی داد که خود را با محیط جدید تطابق دهد و از دیگر جاندران پیشی بگیرد. بدین ترتیب انسان توانست در طی زمان به قدرتمند ترین جاندار کره زمین بدل شود. شاید بتوان نقطه شروع تمامی فناوری های جدید و امروزه را سنگ برنده الدوای دانست.

همان طور که گفته شد امروزه این سنگ در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شود.

زمان ساخت: 1.8 میلیون سال پیش

محل کشف: آفریقا، تانزانیا

محل نگهداری: موزه بریتانیا لندن


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

دست برنزی تمدن سبا | تاریخ جهان در ۱۰۰ شی

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

بوسه ابدی عشاق ایرانی در تپه حسنلو

اولین چشم مصنوعی دنیا در شهر سوخته

مجسمه زئوس | تمثال خدایگان یونانی ها

انگشتر برنزی پاپ متعلق به دوره رنسانس

میکروسکوپ طلایی و سلطنتی فرانسوی

جنگجوی سبز روی ارتش سفالین

سنگ برنده الدوای

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.