karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تا کنون درباره باتری ها زیاد خوانده اید و باتری های مختلفی را از نزدیک دیده اید. امروز اما همراه کارناوال باشید تا با هم به سراغ یکی از عجیب ترین آثار باستانی ایران و جهان برویم. پیل پارتی، باتری قدیمی که یکی از شناخته شده ترین و قابل توجه ترین آثار باستانی دنیاست.

پیل پارتی یا باتری اشکانی که قدمتی 2000 ساله دارد، در واقع مجموعه ای از سه بخش کوزه سفالی، لوله ای فلزی و یک میله آهنی می باشد. اگر کوزه سفالی را برشی عرضی بزنیم، دو بخش درون کوزه به چشم می خورد. بخش اولی لایه ای از جنس قیر و آسفالت است و بخش دوم نیز لایه ای مسین است که در وسط کوزه قرار می گیرد. در وسط این لوله مسی نیز لوله ای آهنی قرار دارد که انتهای آن از کوزه بیرون می ماند.

همان طور که می بیند، بر خلاف انتظار با مجموعه پیچیده و مهندسی شده ای طرفید که دست کمی از یک باتری ندارد. البته که این تنها ظاهر پیچیده و مدرن کوزه نیست که باعث می شود آن را قدیمی ترین باتری جهان بدانند، بلکه کارکرد این مجموعه باستانی نیز همانند باتری بوده است. برای این کار کافی است درون کوزه را با مایع هایی مانند سرکه، آبلیمو، آب انگور و در واقع هرگونه محلول الکترولیت پر کرد، سپس خواهیم دید که این باتری اشکانی قابلیت تولید جریانی 1.1 ولتی دارد!

با این وجود درباره آن که چنین باتری به چه کار مردمان باستان می آمده و از آن دقیقا چه استفاده ای می کردند، اطلاع بیش تری در دست نیست. پروفسور مارجری سنچال، استاد تاریخ علم و صنعت در دانشگاه اسمیت آمریکا در این باره می گوید: 

گمان نمی کنم کسی بتواند قاطعانه بگوید این باتری ها برای چه مورد استفاده بوده اند، اما مسلم است که این مجموعه کوزه و لوله های فلزی همان کار باتری را انجام می دهد و احتمال دارد که مردم باستان از انرژی آن استفاده می کرده اند.

باتری اشکانی در نزدیکی شهر بغداد و در منطقه خوجوت رابه کشف شده است، به همین جهت است که در دنیا با نام باتری بغدادی نیز شناخته می شود. البته خوب است بدانید که در زمان امپراتوری بزرگ اشکانی، عراق و شهر بغداد جزء کشور پهناور ایران محسوب می شدند و سبک ساخت کوزه مورد استفاده در این باتری نیز ساسانی می باشد. بنابراین با یک باتری کاملا ایرانی رو به رو هستید. البته بین باستان شناسان درباره این که این کوزه دقیقا متعلق به چه دوره ای است، اختلاف بوده، اما اغلب معتقدند که متعلق به دوره اشکانیان و حدود 2200 تا 1800 سال پیش می باشد.

از محل کنونی این باتری باستانی اطلاع دقیقی در دست نیست، اما احتمالا باتری اشکانی در موزه ملی عراق نگهداری می شود.

دوره تاریخی: اشکانی

قدمت: 2200 سال پیش 

جنس: سفال، مس، قیر و آهن

ابعاد: ارتفاع: 13 سانتی متر

محل کشف: نزدیکی شهر بغداد، عراق


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

گوزن های شمالی | شاهکار عصر یخبندان

قدیمی ترین دوربین عکاسی جهان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

نقاب های غار کلماکره | نماد بالماسکه ایران

قدیمی ترین شطرنج ایران

چاقو توتنخامون | چاقویی از شهاب سنگ و طلا

یکی از قدیمی ترین عروسک های جهان | اسباب بازی فرعون مصر

برنادت سوبیرو | جسد سالم قدیسه فرانسوی

تاج محبوب فرح پهلوی

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

سنگین ترین تانک جهان | تانک نازی ها در جنگ جهانی دوم

پیل پارتی قدیمی ترین باتری جهان
پیل پارتی قدیمی ترین باتری جهان
پیل پارتی قدیمی ترین باتری جهان
پیل پارتی قدیمی ترین باتری جهان

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

باسلام..بنده داخل قبرمربوط به زمان هخامنشیان که اب زمستان باعث شده بودقبربیرون انداخته بودیک باتری پیداکردم دقیقامثل همین باتری ولی میتونه انتن گوشی قطع کنه.لمس بهم بریزه.حتی لامپ صدروهم محتوای سیاه رنگ داخلش مبتونه لامپ صدروتقریباخاموش کنه نه خاموش مطلق،ازکالیفرنیوم استفاده کردن داخلش،همش هم خطوط میخی روش هست،این باتری درشهرستان دلفان لرستان پبداش کردم

انتشار:17 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.