karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همان طور که می دانید، فرش ها و قالی ها یکی از معروف ترین صنایع دستی ایرانی هستند که شهره ای جهانی دارند. البته ایران تنها سرزمین و فرهنگی نبوده که هنر فرشبافی در آن رواج داشته و در کشورهای دیگری چون چین، هند، پاکستان، ترکیه، ارمنستان و ... نیز تاریخچه قابل توجهی از انواع فرش ها به چشم می خورد. همراه کارناوال باشید تا قدیمی ترین فرش دنیا را از نزدیک ببینیم.

فرش پازیریک، کهن ترین فرش دنیاست که قدمتش به حدود 2500 تا 2400 سال پیش باز می گردد. این فرش شکلی مربعی دارد، از پشم بافته شده و تصاویری جالب با رنگ هایی جذاب و قابل توجه دارد. داستان کشف این قالی قدیمی به سال های 1949 میلادی بر می گردد، زمانی که سرگئی ایوانوویچ رودنکو در دره پازیریک سیبری در حال جست و جو و کاوش های باستان شناسی بود. او با دو گور تاریخی و یخ زده برخورد کرد که از آن ها اشیاء بسیار گرانبها و قدیمی به دست آورد. یکی از آن ها قالی پازیریک بود. باستان شناسان با بررسی های بیش تر متوجه شدند با گنجینه ای گرانبها طرفند و احتمالا این فرش قدیمی ترین فرش سالم جهان می باشد. در رابطه با هویت این فرش نظریه های مختلفی وجود دارد. برخی آن را متعلق به نینوا، برخی متعلق به ارمنستان و سرزمین ها ی قفقاز و بسیاری دیگر مربوط به مادها و هخامنشی می دانند. طرفداران هر یکی از این نظریه ها برای حرف خود دلایل و مدارکی دارند، اما از هیچ یک به طور قطع نمی توان طرفداری کرد. رودنکو، کاشف این قالی کهن در طی بررسی های خود به این نتیجه رسید که شباهت های زیادی بین طرح های تخت جمشید و این قالی وجود دارد و بنابراین آن را متعلق به زمان هخامنشیان می داند. 

برای اطلاعات کامل و جامع از این قالی کهن ایرانی بخوانید:

پازیریک ؛ کهن ترین فرش دنیا | افتخار ایران در روسیه

امروزه قدیمی ترین قالی جهان در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می شود.

دوره تاریخی: هخامنشی

قدمت:  قرن پنجم-چهارم پیش از میلاد

مشخصات: جنس: پشم؛ طول: 200 سانتی متر و عرض: 183 سانتی متر

سال کشف: 1328 خورشیدی

محل کشف: دره پازیریک، روسیه

کاشف: سرگئی ایوانوویچ رودنکو 

محل نگهداری: موزه آرمیتاژ، سن پترزبورگ


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

گوزن های شمالی | شاهکار عصر یخبندان

قدیمی ترین دوربین عکاسی جهان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

خطرناک ترین اسلحه جهان | تلفن هیتلر

لیوبا | ماموت چهل هزار ساله

چاقو توتنخامون | چاقویی از شهاب سنگ و طلا

تاج محبوب فرح پهلوی

برنادت سوبیرو | جسد سالم قدیسه فرانسوی

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

سنگین ترین تانک جهان | تانک نازی ها در جنگ جهانی دوم

قالی پازیریک کهن فرش جهان

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.