karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

مسابقه های عکاسی از دیرباز مجالی برای شکوفایی استعداد عکاسان بوده اند. سالانه رقابت های گوناگونی در سطح بین المللی برگزار می شود تا آثار برتر از میان آن ها انتخاب شده و در معرض دید جهانیان قرار گیرند. یکی از همین نوع مسابقات، جوایز عکاسی جهانی سونی (Sony World Photography Awards) است که هر سال موجب رقابت هزاران عکاس هنرمند با یکدیگر می شود.

مسابقات سونی از جمله مهم ترین و مشهورترین مسابقه های عکاسی در سراسر جهان به شمار می رود و افراد بسیاری سعی دارند که در آن برنده شوند. امسال (2018) نیز رقابت جوایز عکاسی جهانی سونی برگزار شد اما هنوز نتایج آن اعلام نشده است. بد نیست بدانید که در این دوره 320000 تصویر از 200 کشور جهان به رقابت پرداخته اند و همین موضوع این مسابقه را جذاب تر کرده است. 

برنده های نهایی این مسابقه در 19 آوریل (30 فروردین) اعلام خواهند شد و شرکت کننده ها از حالا برای اعلام نتایج لحظه شماری می کنند. در همین راستا برخی از عکس ها که شانس بیشتری برای برنده شدن دارند در فضای مجازی منتشر شده اند. امروز می خواهیم در کارناوال به تماشای این تصاویر بنشینیم؛ تصاویر برگزیده ای که به زودی از میان شان بهترین ها انتخاب خواهند شد. به همراه کارناوال تماشاگر دسترنج ساعت ها تلاش عکاسان باشید.

مسابقه عکاسی

1- ابر قُلُمبه | بولتون کانزاس

ابر قلمبه

Mitch Dobrowner

2- تضاد سیاه و سفید

این تصویر در ژانویه 2017 در یک استودیوی عکاسی در سوئیس گرفته شد. هدف از این پرتره نشان دادن زندگی از زاویه دیگر بود، گویا در این تصویر به بُعد و سطح دیگری از زندگی پرداخته شده است. در این عکس تضاد دو رنگ سیاه و سفید به وضوح دیده می شود. عکاس این تصویر درباره اثرش گفت که کنتراست برایش اهمیت زیادی دارد و مدلش توانست او را به هدفش برساند.

تضاد سیاه و سفید

Valentina Morrone

3- کاشان | ایران

این تصویر در خانه عباسیان کاشان گرفته شده است.ورود به صفحه معرفی خانه عباسیان

خانه عباسیان

Nicolas Boyer

4- چشم تو چشم!

این تصویر در محوطه حفاظت شده زیمانگا (Zimanga) در آفریقای جنوبی گرفته شده است. عکاس این تصویر برای ثبت عکس پیش رو یک ماه تمام در طبیعت پنهان مانده بود تا بتواند لحظه نوشیدن آب توسط پلنگ را به ثبت برساند. تصویری که می بینید در حالی گرفته شد که عکاس تنها سه متر دورتر از پلنگ قرار داشت. انواع گربه‌سان ها همیشه برای این عکاس جالب بودند و او متخصص گرفتن عکس های ناب از چشمان این جانداران است.

پلنگ

Brendon Cremer

5- توقف

این تصویر که در آن آرامش موج می زند در 20 مایلی (32 کیلومتری) نیروگاه هسته ای متسامور (Metsamor) گرفته شده است. این نیروگاه در غرب ایروان، پایتخت ارمنستان، در شهری به نام متسامور قرار دارد. در سال 2011 می گفتند که این نیروگاه، خطرناکترین نیروگاه هسته ای در جهان است. این عکس نشان می دهد که در شهر متسامور هنوز هم افرادی در آرامش زندگی می کنند و به خطرات اهمیتی نمی دهند.

متسامور ارمنستان

Stefano Morelli

6- اورانگوتان سوماترایی

در تصویر پیش رو اورانگوتانی سوماترایی را مشاهده می کنید. سورتمارا (Sumatra) یکی از جزایر اندونزی است. این عکس در آگوست سال 2017 گرفته شد و عکاسش برای ثبت این لحظه تلاش زیادی کرد. عکاس ماجراجو پنج روز پیاده روی کرد تا به قلب قلمرو حیوانات وحشی نفوذ کند، او تصمیم داشت از درخت ها بالا برود که با این صحنه رو به رو شد.

اورانگوتان سوماترایی

Marco Gaiotti

7- خوش تیپ!

مرد با این که چهره اش کمی افسرده به نظر می رسد، تیپ خوبی دارد و توانست نظر عکاس را به خود جلب کند.

خوشتیپ

ick Dolding

8- چمنزار انسانی

این تصویر در ناحیه خودمختار سین‌کیانگ یا شین‌جیانگ (Xinjiang) چین به ثبت رسیده است.

چمنزاری در چین

Kaan Yuan Chiam

9- بحران مالی

تصویری که می بینید مربوط به یکی از شهرک های مراکش است. در ابتدای ساخت شهرک، قرار بود که یک پروژه بزرگ باشد. اینجا روزی موجب امیدواری افراد زیادی شده بود. می گفتند هدف از ساخت این جا نشان دادن اوج معماری و ساخت زندگی مدرن شهری است اما متاسفانه به دلیل بحران مالی هیچ‌گاه آن طور نشد. دلیل اصلی شکست پروژه های شبیه به این را مسوولان فاسد و نبود بودجه اعلام کرده اند. حالا اینجا به چند تکه اسکلت فلزی در میان بیابان تبدیل شده است. مراکش تقریبا از سال 2008 با بحران مالی شدیدی دست و پنجه نرم می کند که همین موضوع بر همه زوایای زندگی مردم نیز تاثیرگذار بوده است. این کشور ظرفیت گردشگری بالایی دارد اما به دلیل مشکلات مالی صنعت گردشگری آن هیچ پیشرفتی ندارد.

مراکش

Loïc Vendrame

10- جاده کوهستانی | چین

این تصویر در تاریخ 21 ژوئن 2017 در شهر بایین (Baiyin) در استان کانسوی (Gansu Province) چین به ثبت رسیده است. این جاده به جنگلی به نام یلو استون (the Yellow Stone Forest) منتهی می شود. شیب جاده به قدری است که فقط می توان از بالا پیچ و خمش را به این صورت دید.

جاده کوهستانی چین

Li Wang

11- ماهیگیری در شب | ژاپن

ماهیگیران برای این که ماهی‌های شیراسو را شکار کنند، مجبورند در هنگام شب با قایق های شان به رودخانه بروند و با استفاده از نور آنها را به سوی خود بکشانند.

ماهیگیری در شب

Nori Yuasa

12- زنبق و بادبزن قرمز دریایی

این تصویر در سال 2017 میلادی در شهر ماندو (Manado) اندونزی به ثبت رسیده است. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خود پوشش گیاهی غنی و خوبی دارد و انواع مرجان های دریایی در آن یافت می شوند. از میان شمار زیاد مرجان ها این زنبق و بادبزن قرمز دریایی توجه عکاس را به خود جلب کردند و سوژه تصویر خاص او شدند.

زنبق و بادبزن قرمز دریایی اندونزی

Jet Long

13- نزدیک به تاریکی

این تصویر در موصل، شهری در شمال عراق گرفته شده است. در حال حاضر هنوز هم نبرد با داعش در این دیار ادامه دارد. جنگ های گوناگونی که در موصل رخ می دهد باعث بی خانمانی افراد بیشماری شده است. حالا مسلمانان مجبورند در ویرانه ها زندگی کنند و شاهد دفن عزیزان شان در گورهای دسته جمعی باشند. امیدواریم که هرچه زودتر سوریه و عراق به ثبات و امنیت برسند.

درگیری های موصل عراق

Martyn Aim

14- طوفان موج نیوبه

در تصویر پیش رو امواجی را مشاهده می کنید که به آن نیوبه (Niobe) گفته می شود. به دلیل نوع حرکت موج ها و چرخش شان نام نیوبه را برای این امواج انتخاب کرده اند. نیوبه نام یکی از اسطوره های یونان است.

امواج نیوبه

Rachael Talibart

15- چرخش روی یخ

مردمی را مشاهده می کنید که در زمینی یخی در حال اسکیت بازی هستند. تابش نور از چهار سمت به زمین بازی، باعث شده تا عکاس بتواند چنین عکس جالبی را بگیرد. بعضی از افرادی که در تصویر می بینید در حال حرکت هستند و برخی دیگر ایستادند تا با همراهان شان صحبت کنند. این عکس در 30 دسامبر 2017 در بوداپست مجارستان به ثبت رسیده است.

اسکیت روی یخ

Milan Radisics

16- آسمان دیوانه

این تصویر در تابستان سال گذشته (2017) در کوه های آلپ در ایتالیا گرفته شده است.  عکس به صورت پانوراماست و غروبی خیره کننده را با هنرنمایی ابرها و نور در آسمان نشان می دهد.

کوهستان آلپ

Carlos F. Turienzo

17- بنای عجیب تیجنتیست

 تیجنتیست (Tjentiste) نام روستایی زیبا در کشور بوسنی و هرزگوین است. در این روستا بنای عجیبی متعلق به جنگ جهانی دوم وجود دارد که آن را در تصویر پیش رو می بینید. عکاس هنرمند این اثر را در ماه می سال 2017 خلق کرده است.

بنای عجیب تیجنتیست

Anastasia Riakovskaia

18- تشنگی

در طول چند سال گذشته میزان بارش باران کمتر و کمتر شده است و تعدادی از کشورها با مشکل خشکسالی رو به رو هستند. معضل خشکسالی فقط گریبان گیر انسان ها نیست؛ همان طور که در تصویر می بینید جانوران نیز با دشواری های زیادی مواجه می شوند. این عکس فیلی را نشان می دهد که در منطقه ای حفاظت شده در کلیمانجاروی آفریقا در جستجوی آب است. در سال 2016 هیچ بارانی در این منطقه نبارید و هر روز اوضاع وخیم تر می شود. از بافت خشک و ترک برداشته زمین می توانید به عمق خشکسالی پی ببرید.

تشنگی در کلیمانجارو

Tom Way

19- نقش رودخانه های یخ زده بر زمین

این تصویر از زاویه بالا گرفته شده است و رودخانه ای یخ زده را در ایسلند نشان می دهد. عکاس این عکس، در حال عبور از روی پل بود که متوجه زیبایی رودخانه یخ زده شد، بنابراین به سرعت اتومبیلش را پارک کرد و دِرونش را به آسمان برد. عکسی که می بینید حاصل تصویربرداری درون اوست.

رودخانه یخ زده ایسلند

Manish Mamtani

سخن آخر

با هم نگاهی گذرا داشتیم بر عکس های منتخب مسابقه جوایز عکاسی جهانی سونی. این مسابقه طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد و همه ساله صدها عکاس حرفه ای و آماتور در آن به رقابت می پردازند. نظر شما درباره این مسابقه چیست؟

عکس های برگزیده این رقابت را پسندیدید؟

منتظر نظرها و پیشنهادهای شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.