karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 خنجر قاجاری و غلافش پوشیده از طرح هایی گلدار با رنگ هایی جذاب و چشم گیر است. همان طور که در این خنجر دیده می‌شود، به طور کلی رنگ‌های درخشان، طرح‌های پر گل و سرسبز از نشانه‌های بارز میناکاری های دوره قاجار است. میناکاری یا مینا سازی هنری 5 هزار ساله است که برای زینت بخشیدن به ظروف مورد استفاده بوده است. هنر میناکاری در واقع ترکیبی از خاک و آتش و نقاشیست که خواستگاه آن کشور ایران بوده و از سرزمین ما به دیگر کشورها نیز راه پیدا کرده است. امروزه هنر میناکاری اغلب بر روی مس انجام می‌شود اما از دوران گذشته بر روی طلا و نقره نیز صورت می گرفته است. هنر میناکاری در طی دوران مختلف دستخوش تغییراتی بود و با موضوعات مختلف انجام می‌شد. به طور مثال در دوران مغول تصاویری از ظاهر و لباس درباریان و در دوران صفوی تصاویری از بزم و شکار به تصویر کشیده می‌شد. از دوره قاجار به بعد، مدتی هنر میناکاری به دست فراموشی سپرده شد، اما با حضور شکرالله صنیعی زاده تا حدودی به دوران اوج و شکوه بازگشت. در حال حاضر نیز میناکاری به سبک قاجاری انجام می‌شود. 

طراحی غالب روی دسته و غلاف خنجر با رنگ‌های مات صورتی، آبی و سفید انجام شده و رنگ پس زمینه، سبزی شفاف با زمینه ای طلایی و براق است. بر روی تیغه خنجر قاجاری نیز نقوش طلایی و زیبایی به چشم می‌خورد. محمود، نام هنرمند این خنجرِ میناکاری شده است که در پشت غلاف به صورت امضایی دیده می‌شود. خنجر قاجاری هم اکنون در گالری 380 خیابان فیفث آونو نیویورک نگه داری می‌شود. 

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی دوره اسلامی در زیر بخوانید:

فرش صفوی کاخ تزار

اسطرلاب صفوی | جام جهان نما

فانوس هزار ساله نیشابوری

گلاب پاش آبی قاجاری

بطری شیشه ای به شکل قو

عود سوز پرنده شکل

مجسمه گچی دف زن نشسته


دوره تاریخی: اسلامی، دوره قاجار

زمان ساخت: قرن دوازدهم تا سیزدهم شمسی

جنس: فولاد، مس، مینا، طلا و شیشه

ابعاد: طول 43.3 سانتی متر؛ طول خنجر 38.4 سانتی متر؛ طول تیغه 23.2 سانتی متر 

وزن: 664.0 گرم

هنرمند: محمود

محل نگهداری: گالری 380 موزه متروپولیتن، نیویورک

خنجر قاجاری
خنجر قاجاری

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.