karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بدون شک اسلام از بزرگترین ادیان جهان است که آن را در سراسر دنیا با نشانه هایی از جمله رسول اکرم (ص) و قرآن می شناسند. از زمان نزول قرآن کریم تا به امروز میلیون ها نسخه خطی و چاپی از این کتاب گرانمایه تهیه شده است. خوشبختانه بسیاری از قرآن هایی که قرن ها پیش تهیه شده اند امروزه در دسترس هستند و با قرائت آن ها می توان به تحریف نشدن این کتاب آسمانی پی برد.

این بار در گنجینه های تاریخ می خواهیم یک جلد از قرآن مجید را بررسی کنیم که متعلق به عثمانیان بوده است و قدمتش به اواخر قرن یک و اوایل قرن دوم هجری باز می گردد.

این قرآن دارای 408 صفحه است و در گذر زمان تنها دو برگ آن گم شده و بقیه کاملا سالم و خوانا باقی مانده اند. می توان گفت این کتاب حاوی 99 درصد از قرآن است.

گفته می شود محمد علی پاشا فرماندار مصر این قرآن را در سال 1226 هجری قمری به سلطان محمود دوم عثمانی هدیه داد. در دوران عثمانیان هدیه دادن قرآن کاری پسندیده و متداول میان درباریان بوده است به همین دلیل امروزه شاهد نسخ گوناگونی از قرآن در سنت پترزبورگ، سمرقند، استانبول، قاهره و... هستیم.

گفتنی است که نسخه مورد نظر ما امروزه در استانبول نگهداری شده و به خط کوفی نوشته شده است. با توجه به تصاویر متوجه می شوید که سوره ها در کادری مستطیل شکل قرار گرفته اند که رنگ آن ها کمی تیره تر از کاغذ اصلی می باشد. 

این قرآن امروزه در نمایشگاه های بین المللی به نمایش در می آید.

دوره تاریخی: عثمانی

قدمت: اواخر قرن اول و اواخر قرن دوم هجری

مشخصات: حجم 41 سانتیمتر، 408 صفحه

جنس: پوست گوساله

محل نگهداری: موزه توپکاپی، استانبول

ساعات بازدید:

در تمامی روزهای هفته به جز سه شنبه ها می توانید از موزه توپکاپی بازدید کنید.

زمستان: ۹ تا ۱۶:۴۵

تابستان: ۹ تا ۱۸

هزینه ورودی:

40 لیر برای بلیت موزه (حدود ۳۵ هزار تومان)

۲۵ لیر برای بازدید از بخش حرم (حدود ۲۰ هزار تومان)

۲۰ لیر برای بازدید از ایا ایرنه (حدود ۱۷ هزار تومان)


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

تاج کیانی | تاج فتحعلی شاه قاجار

کره جواهر نشان

یکی از قدیمی ترین عروسک های جهان

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

اسلحه کمرى ستارخان

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

جعبه آرایش سه هزار ساله

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

قررآن عثمانی
قررآن عثمانی
قررآن عثمانی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.