karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سال های 336 تا 323 پیش از میلاد بود که اسکندر با حمله خود به ایران و پایتخت امپراتوری هخامنشیان، نقطه پایانی بر این قدرت و تاج و تخت دیرینه گذاشت. پس از ورود اسکندر و دار و دسته اش به این مناطق، در سال های بعدی به تدریج تأثیری مشهود از یونانیان در زندگی و فرهنگ مردم خاور نزدیک به چشم می خورد. در سال 331 ق. م شهرهای بابل، شوش و پرسپولیس کاملا به دست ارتش اسکندر افتاده بود و این لشکر یونانی پیشروی خود را تا سرزمین هند ادامه داد. اما خوشی های اسکندر مقدونی دوامی نداشت و در سال 323 ق.م و در جوانی دچار بیماری شد و با عزرائیل رو در رو شد. پس از مرگ اسکندر، میان سرداران او اختلاف پیش آمد، محدوده وسیع فرمانروایی اش چندین و چند تکه شد و در نهایت راهی برای فرمانروایی پادشاهان سلوکی در ایران و خاور نزدیک ایجاد شد.

امپراتوری اشکانیان که از شمال و شرق ایران برخواسته بود، به مرور زمان توانست قدرت را به دست بگیرد و بیگانگان را از سرزمین مادری خود بیرون کند. این پادشاهی پایتخت خود را تیسفون، شهری باستانی در کرانه رود دجله و نزدیکی بغداد امروزی قرار داد. یکی دیگر از شهرهای مهم اشکانیان، شهر تاریخی هترا بود که در نزدیکی موصل امروزی قرار داشت و شهری تجاری محسوب می شد. اشکانیان برای آن که هترا از چنگ غارتگر رومیان در امان باشد، آن را حسابی تجهیز کرده بودند و ساختمان های مختلفی در شهر بنا کردند. هترا میزبان شهروندانی از ایران، سوریه و عرب های عراق بود.

در پیش رو بخشی از تزئینات سر در کاخ شهر هترا را می بینید که در حدود 2 هزار سال پیش، در بخش شمالی سرسرای کاخ قرار داشت. جالب آن که این بخش از سر در به گونه ای ساخته شده بود که رو به زمین قرار گرفته بود و بنابراین با بالا بردن سر خود، نقوش برجسته آن دیده می شد. بر روی این قطعه سنگی، نقشی از دو شیردال غران را می بیند که در میان خود از گلدان نیلوفری حفاظت می کنند. خوب است بدانید شیردال ها موجوداتی افسانه ای و نمادین در میان تمدن های باستانی بودند که در دوره های مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند. این موجودات که ترکیبی از شیر و عقاب بودند، در واقع سمبل  ویژه ای از پادشاهی و نیروی خارق العاده محسوب می شدند.

دوباره بر می گردیم سراغ نقوش سردر. همان طور که گفتیم در میان شیردال ها گلدانی از نیلوفر به چشم می خورد. باید بدانید که نیلوفرها نیز نمادی از پاکی، مذهب و تذهیب در ایران باستان قلمداد می شدند. بنابراین حال می توان دریافت چرا نیرویی خارق العاده برای نگهبانی از گلدان نیلوفر به کار گرفته شده است.

با دقت به چگونگی خلق نقوش این تزئینات، به وضوح می توان تأثیر هنر رومی را دریافت. البته ویژگی هایی چون تقارن کامل نقش برجسته ها، وجود شیردال و سادگی برگ های نیلوفر همگی مختص هنر خاور نزدیک محسوب می شوند.

امروزه این نقش برجسته اشکانی در موزه متروپولیتن نیویورک در معرض دید عموم قرار دارد. 

دوره تاریخی: اشکانی

قدمت:  قرن دوم و سوم میلادی

جنس: سنگ آهک

ابعاد: طول: 172.1 سانتی متر

محل کشف: میانرودان، شهر تاریخی هترا

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

گوزن های شمالی | شاهکار عصر یخبندان

قدیمی ترین دوربین عکاسی جهان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

خطرناک ترین اسلحه جهان | تلفن هیتلر

لیوبا | ماموت چهل هزار ساله

چاقو توتنخامون | چاقویی از شهاب سنگ و طلا

یکی از قدیمی ترین عروسک های جهان | اسباب بازی فرعون مصر

برنادت سوبیرو | جسد سالم قدیسه فرانسوی

تاج محبوب فرح پهلوی

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

سنگین ترین تانک جهان | تانک نازی ها در جنگ جهانی دوم

نقش برجسته شیر دال
نقش برجسته شیر دال
نقش برجسته شیر دال

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.