karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزالیا کودک ایتالیایی 2 ساله ای بوده که حدود 100 سال پیش از دنیا رفته اما هنوز بدن بی جان و چهره معصوم کودکانه اش سالم باقی مانده است. امروزه در دنیا روزالیا را با نام هایی چون: زیبای خفته، کودکی در تابوت شیشه ای، زیباترین مومیایی دنیا و سالم ترین مومیایی جهان می شناسند. هر ساله گردشگران بسیاری به دخمه سیسیلی در پالرمو می روند تا روزالیا، این شگفتی را از نزدیک ببینند. 

داستان از آن جا شروع شد که روزالیا این فرشته دو ساله در اثر ذات الریه از دنیا رفت و پدرش در غم از دست دادن او بی طاقت شده بود. پدر روزالیا می خواست به هر نحوی که شده بدن کودک دلبندش را برای همیشه و به صورت سالم در کنار خود داشته باشد، پس به سراغ برجسته ترین متخصص مومیائی در ایتالیا یعنی آلفردو سالافیا رفت. سالافیا نیز با استفاده از روشی مختص به خودش دست به کار شد و بدن روزالیا را مومیایی کرد. زحمات آلفردو سالافیا جواب داد و هنوز بعد از 100 سال بسیاری از جزئیات صورت این دختربچه باقی مانده است. جالب است بدانید که تا سال ها هیچ کس از روشی که آلفردو سالافیا برای مومیایی روزالیا استفاده کرده بود خبر نداشت و فرمول آن به صورت رازی شگفت انگیز بسیاری از محققان و دانشمندان را سرگرم خود کرده بود.

در نهایت در سال 2009 میلادی با کشف یادداشت های سالافیا راز مومیایی زیبای خفته نیز کشف شد. فرمول اعجاب انگیز آلفردو ترکیبی از فورمالین، نمک روی، الکل، اسید سالیسیلیک و گلیسیرین بود. ترکیب الکل و وضعیت آب و هوایی موجود در دخمه، باعث خشک شدن بدن روزالیا می شد. گلیسیرین به بدن اجازه می داد تا به صورت مومیائی در آمده و اسید سالیسیلیک از رشد کپک ها و قارچ ها در بدن جلوگیری می کرد. در این میان فورمالین وظیفه از بین بردن باکتری های بدن را برعهده داشت. می توان گفت که عنصر معجزه آسا و جادویی این فرمول، زینک بود که به بدن، حالت سفت و سختی می داد. در واقع همین زینک بود که بدن را به شکل واکس مانندی بدل می کرد. 

جالب آن که جذابیت بدن مومیایی روزالیا تنها به جزئیات صورت سالمش بر نمی گردد بلکه باید بدانید تمام استخوان ها و اعضاء بدن این فرشته کوچک کاملا سالم باقی مانده اند و کشف این واقعیت، از عظمت کار آلفردو سالافیا پرده برداری کرد.

پلک زدن مومیایی روزالیا لومباردی، حقیقت یا شایعه؟!

چندین گزارش از پلک زدن مومیایی روزالیا منتشر شد که به سرعت همه جا را در بر گرفت. به همین منظور عکس های تایم لپس، از پلک زدن روزالیا مستنداتی تهیه کرده و نشان می دهد که پلک های روزالیا چندین بار در حد 3 میلی متر از هم گشوده شده است. 

البته محققان دلیل آن را دو احتمال دانسته اند: تغییرات دمایی دخمه و یا خطای دیدی ساده. از آن جا که دمای دخمه در طی روز تغییر می کند این تغییر دما در انبساط و انقباض عله ها تأثیر داد و می تواند دلیل باز شدن پلک های دختربچه ایتالیایی باشد. برخی دیگر معتقدند پلک زدنی در کار نیست و چون روزالیا درون تابوت شیشه ای قرار دارد، انکسار نور و دیدن روزالیا در زوایای مختلف این تصور را ایجاد می کند که گویی در حال پلک زدن است.

امروزه بدن روزالیا لومباردو درون تابوتی شیشه ای و در دخمه کپیو شین شهر پالرمو در معرض دید عموم مردم قرار دارد.

باید بدانید کارناوال به زودی در مقاله ای مفصل به شرح داستان روزالیا لومباردو خواهد پرداخت.

درباره آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جالب ترین بقایای تاریخی جهان در زیر بخوانید:

بوسه ابدی عشاق ایرانی در تپه حسنلو

اسکلت زن باردار ۴۰۰۰ ساله

قدیسه فرانسوی | رازهای جسدی سالم بعد از ۱۳۷ سال

اولین چشم مصنوعی دنیا در شهر سوخته

مرد نمکی ۱۷۰۰ ساله در موزه ایران باستان


تاریخ تولد: 13 دسامبر 1918

تاریخ فوت: 6 دسامبر 1920

محل نگهداری: دخمه کپیو شین، پالرمو ایتالیا

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته
روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته
روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته
روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

چقد ناز و معصومه الهی😭😭😭

انتشار:16 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آوا

خیلی زیباست  خوشگل ترین مومیایی که تا حالا دیدم

انتشار:12 مهر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رضا

فرشته ها هرگز نمی میرند .

انتشار:09 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.