karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در اواسط دوره اسلامی در ایران، نشان دادن زندگی روزمره مردمان کشور توسط هنرمندان امری عادی و معمول بود. در آن میان به تصویر کشیدن موسیقی دانان و نوازندگان آلات موسیقی بیش از سایرین صورت می گرفت که در اینجا نمونه ای را می بینید و مجسمه گچی دف زن نشسته از آن دست است. 

مجسمه گچی زنی نشسته را می بینید که دفی در دستان خود نگه داشته و نحوه نگه داشتن دف اشاره به لحظه نواختن این آلت موسیقی دارد. بر بالای سر زن دستار و روسری به چشم می خورد که نحوه پوشش سر آن زمان را نشان می دهد.

این مجسمه گچی طولی 12 سانتی و عرضی 6 سانتی متری دارد و وجود جزئیات ریز موجود بر روی مجسمه به نسبت این ابعاد کوچک، بسیار جالب توجه است و احتمال دارد که این مجسمه قبلا بخشی از یک مجموعه بزرگ تر بوده باشد. اعتقاد بر این است که اشیائی چون این مجسمه کوچک، نقشی تزئینی داشته. یک انحنای جزئی در پشت مجسمه گچی به چشم می خورد که این احتمال را مطرح می کند این شمایل دف زن نشسته، قبلا جزئی از یک ترکیب بزرگ تر گچی دیواری بوده است. 

این شمایل گچی دف زن در قرن دوزدهم میلادی ساخته شده و با استفاده از قالب پدید آمده است. همچنین بقایای کوچک رنگی بر روی مجسمه حاکی از آن است که پس از ساخت مورد رنگ آمیزی قرار گرفته است. مجسمه گچی دف زن نشسته امروزه در گالری 453، موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد.

می توانید اطلاعات بیشتری از دیگر اشیا باستانی در گنجینه های ایران و جهان بیابید.

درباره برخی از دیگر آثار تاریخی دوره اسلامی در زیر بخوانید:

اسطرلاب صفوی | جام جهان نما

عود سوز پرنده شکل

 پارچ با دسته گربه شکل

بطری شیشه ای به شکل قو


دوره تاریخی: اسلامی

زمان ساخت: قرن دوازدهم میلادی

جنس: گچی

ابعاد: طول: 12.1 سانتی متر، عرض: 6.4 سانتی متر

محل کشف: ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

مجسمه گچی دف زن نشسته
مجسمه گچی دف زن نشسته

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ماد

بسیاری از اثار و مجسمه های نشان داده شده متعلق به دوران ماد میباشد که پانصد سال قبل از میلاد بوده اند درحالیکه به عمد یا سهو انها را به دوران هخامنشیان و پارسیان نسبت داده اند. بدون شک پایه تمدن و اولین پادشاهی در ایران مادها بوده اند که در شمال غرب ایران ( منطقه کرد نشین شامل کردستان و اذربایجان غربی و ایلام و کرمانشاه کنونی و همچنین منطقه لر نشین شامل لرستان کنونی) بوده اند. خود متن نیز در بسیاری جاها انها را متعلق به ششصد سال قبل از میلاد مسیح میداند که مطابق دوره اوج قدرت پادشاهی ماد در شمال غرب ایران است. با تشکر

انتشار:18 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.