karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 درفش شهداد ، درفشی برنزی و مربعی شکل است که نه تنها قدیمی ترین پرچم ایران، بلکه قدیمی‌ترین پرچم کشف شده در دنیاست.

نخستین کاوش ها از سوی موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران در منطقه شهداد صورت گرفت، این گروه به قصد بررسی موقعیت جغرافیایی دشت لوت راهی این منطقه شده بودند. این گروه که به سرپرستی دکتر احمد مستوفی در حال حفر زمین بودند، به سفالینه هایی باستانی برخوردند که نشان از وجود تمدنی کهن و پیشرفته در منطقه شهداد داشت. باستان شناسان در طی حفریات خود در سال 1348، به پرچم برنزی و مربعی شهداد دست پیدا کردند.

درفش شهداد صفحه‌ای برنزی با ابعاد 23×23 سانتی‌متر است که میله ای به همراه آن دیده می شود. بر بالای میله درفش، شمایل یک عقاب به چشم می‌خورد. این عقاب یا سیمرغ در ایران باستان نماد ایزد خورشید بوده است و به نام‌های سومری و هوریانی، آنزو و هوران شناخته می‌شده. نماد عقاب بر بالای درفش هخامنشیان نیز کاربرد داشته است. بر روی خود درفش شهداد، تصاویری از یک درخت نخل و دو درخت دیگر، 5 آدم بزرگ و کوچک که از بزرگان اند، دو شیر، یک گاو کوهان‌ دار و چند مار دیده می‌شود. به نظر می رسد بر روی این درفش داستانی روایت شده است که مفاهیمی چون شکرگذاری، نعمت و سپاس را به تصویر می کشد.

امروزه صفحه برنزی درفش به جهت گذر زمان و زنگ‌ زدگی، سبز رنگ شده است. 

هم‌ اکنون می توانید برای بازدید از درفش شهداد، قدیمی ترین پرچم جهان  به موزه ایران باستان واقع در خیابان امام خمینی مراجعه کنید. 

دوره تاریخی: تمدن خبیص شهداد

زمان ساخت: 3000 هزار سال قبل از میلاد

جنس: برنز

ابعاد: 23×23 سانتی‌متر

محل و سال کشف : شهداد ، کرمان ، 1348 

محل نگهداری: موزه ایران باستان، تهران

کارناوال در آینده به طور مفصل به درفش شهداد خواهد پرداخت.

درفش شهدادقدیمی ترین پرچم جهان

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.