karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز همراه کارناوال باشید تا بار دیگر به اعماق تاریخ برویم و از جذابیت های سال های دور خبردار شویم. قطعا یکی از جنجالی ترین و مورد توجه ترین کشفیات باستان شناسی در طول تاریخ، وسایلی است که به اشخاص محبوب و مهم نسبت داده می شوند. یکی از آن ها کفن احتمالی حضرت مسیح است که امروزه در شهر تورین ایتالیا نگهداری می شود. تکه پارچه ای بلند که اثرات خون و نقش بدن مردی را بر خود حمل می کند.

 این کفن که به کفن حضرت مسیح منسوبش می کنند فراز و نشیب بسیاری را در طول تاریخ پشت سر گذاشته و بارها میان طرفداران و پیروان این پیامبر دست به دست شده است. نخستین بار در سال 1353 میلادی بود که کلیسا کاتولیک رسما وجود این کفن را اعلام کرد و آن را در کلیسا لیری فرانسه در معرض دید قرار داد. در واقع داستان کفن احتمالی حضرت مسیح به سال های 30 تا 33 میلادی بر می گردد. بنا بر روایت ها، این کفن تاریخی از یهودیه در فلسطین امروزی به شهر ادسا یا رُها در ترکیه امروزی منتقل شد و بعدها نیز به قسطنطنیه (استانبول امروزی) راه یافت. در اوایل قرن سیزدهم میلادی، زمانی که صلیبیون شهر قسطنطنیه را غارت کردند، کفن نیز بار دیگر جا به جا شد و این بار به شهر آتن یونان رسید و ظاهرا تا سال 1225 میلادی همان جا ماند. 

تا سال ها بر سر کفن احتمالی حضرت مسیح بحث هایی وجود داشت تا آن که برای اولین بار در دهه 1980 میلادی دست دانشمندان به این پارچه رسید. محققین و پژوهشگران تکه پارچه قدیمی را مورد آزمایش قرار دادند و با استفاده از روش تاریخ گذاری رادیو کربن و تعیین نیمه عمر کربن دوازده کفن، قدمتش را به قرون وسطی و سال های 1260 و 1390 میلادی تشخیص دادند. به عبارتی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کفن مورد نظر جعلی بوده و به حضرت مسیح مربوط نمی شود.

گرچه این نتایج علمی هنوز هم مخلفان خود را دارد و آن ها اذعان می کنند که احتمالا دانشمندان تنها بخش های جدید تر کفن را تاریخ گذاری کرده اند. چرا که این پارچه در طی قرن ها پس از فوت حضرت مسیح، مورد مرمت قرار گرفته و با پارچه هایی جدید تر بازسازی شده است. البته تحقیقات متخصصین به همین جا محدود نشد و تا سال های بعد و تحقیقات جدی تر، این بررسی ها ادامه یافت. در یکی از جدیدترین مطالعات در سال 2013، احتمال آن که این کفن متعلق به حضرت مسیح باشد را بسیار بالا دانسته اند.

با همه این تفاسیر، هنوز هم میان مورخان، محققان و خداشناسان بر سر راستی یا ناراستی کفن حضرت مسیح شک و تردید وجود دارد. امروزه این کفن جنجالی در کلیسا جامع و سلطنتی سنت جان بپتیست در شهر تورین ایتالیا نگهداری می شود. 

کارناوال در آینده ای نزدیک به بررسی دقیق تاریخچه و مطالعات این کفن جنجالی می پردازد.

محل کشف: یهودیه

سال کشف: قرن اول میلادی

محل نگهداری: کلیسا جامع و سلطنتی سنت جان بپتیست، شهر تورین، ایتالیا


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

تاج مشهور و زیبای ولادیمیر | گنجینه انگلیس

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

سردیس آتوسا | تندیس فیروزه ای دختر کوروش

اسلحه کمرى ستارخان

چاقو توتنخامون | چاقویی از شهاب سنگ و طلا

تاج محبوب فرح پهلوی

لباس عروس سلطنتی ملکه معروف انگلیس

کتیبه خشایارشا در ترکیه

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

کفن احتمالی مسیح
کفن احتمالی مسیح
کفن احتمالی مسیح
کفن احتمالی مسیح

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بی نام

مسیح علیه السلام کشته نشده که کفن داشته باشد ،‌ او بگفتهء قرآن بآسمان رفته است.

انتشار:16 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.