karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اغلب ظروف نقره ای مربوط به اواخر دوره ساسانی، خصوصا پارچ ها و بطری ها مزین به نقوشی از الهه های باستانی و ایرانی است که نشان دهنده تصویری از آن ها در جشن و ضیافتی به خصوص است. وجود این تصاویر بر روی ظروف گواهی بر ادامه دار بودن تأثیر تصورات یونانی در ارتباط با خدای شراب یونانی ها، دایناسوس است. 

بر روی این پارچ و دور تا دور آن، چهار طاق پوشیده از  گل به چشم می خورد. گل های طاق 12 پَر دارند و خود طاق گل بر روی پایه هایی کوتاه قرار دارد. در زیر طاق های گل نیز الهه آناهیتا ایستاده است. آناهیتا ایزدبانوی آب ها و پیکره ای هندو ایرانی است که اغلب با نمادهایی چون شفا، خرد و باروری همراه است. در یکی از دستانِ این 4 پیکره آناهیتا، یک جام و در دست دیگرش به ترتیب یک گل قلبی شکل، یک خوشه انگور و برگش و یک ظرف به چشم می خورد. در زیر یکی از طاق ها چندین پرنده به چشم می خورد که در حال نوک زدن به میوه ها هستند و در زیر یکی دیگر از طاق ها که در تصویر هم موجود است، شمایل پلنگ کوچکی دیده می شود که در حال نوشیدن آب از پارچ کوچکی است. 

اطلاعات دقیقی از کاربرد و ارتباط نقوش آناهیتا بر روی این پارچ نیست، اما گمان می رود که کارکرد پارچ، ظرفی برا حمل شراب و نوشیدنی های سکر آور به هنگام جشن ها و میهمانی های درباری بوده است. 

امروزه این پارچ سیمین و زراندود آناهیتا در گالری 405، موزه متروپولیتن خیابان فیفث آونو نگه داری می شود. 

دوره تاریخی: ساسانیان 

زمان ساخت: قرن شش و هفت میلادی

جنس: سیمین با رویه زر

ابعاد: ارتفاع: 34 سانتی متر

محل کشف: شمال غربی ایران، منطقه کاسپین

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

پارچ سیمین و زراندود آناهیتا
پارچ سیمین و زراندود آناهیتا

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

زبانشناس

آناهیتا الهه ایرانی نیست بلکه بابلی است که او را به اشتباه ایرانی می دانند.

رویا افشاری

درود برشما آناهیتا ایزد بانوی کهن ایرانی است که با توجه به صفات وی در آبان یشت و آثار برجای مانده چون تندیس ها، این ایزدبانو تحت تاثیر ایشتر بابلی است. از سوی دیگر محققینی چون دومزیل ولومل، الهه آناهیتا را مترادف ایزدبانوی سرسوتی هند می دانند. در اوستای گاهانی نامی از این الهه نیامده ولی در اوستای متاخر به صورت An-āhita آمده است. آناهیتا پیوند نزدیکی با آب دارد به همین خاطر معابد آناهیتا را در نزدیکی آب می ساختند. ایزدبانوی آناهیتا پاک و همیشه باکره بوده است. برای مطالعه بیشتر به کتاب از اسطوره تا تاریخ نوشته مهرداد بهار ؛ کتاب آناهیتا در اسطوره های ایرانی نوشته سوزان گویری مراجعه شود. سربلند باشید

17 مهر 1395

انتشار:15 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ترسو

اون همه آدم درباری و سرکاری فقط همین یک دونه جام را برای مصرف امورات سکر آور داشتند بقیه سماق می مکیدند موقع جشنها !!!

انتشار:15 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.