karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نزدیک یک دهه پیش، محققان و باستان شناسان در غاری آهکی در جزیره فلورس اندونزی با کشفی جدید و بسیار جالب توجه رو به رو شدند. اسکلتی کوچک که مربوط به انسانی بالغ می شد و ارتفاعی 1.1 متری داشت و به سرعت عنوان هابیت یا انسان فلورسی را از آن خود کرد. به زودی بررسی های اولیه و پیگیری محققان شروع شد تا به این سوال جواب دهند: آیا گونه جدید و متمایزی از انسان های امروزی کشف شده؟ قدمت این فسیل دقیقا به چه زمانی بر می گردد؟ البته اسکلت یک متری تنها کشف درون غار نبود و باستان شناسان قطعات اسکلتی و فسیل های دیگری نیز پیدا کردند. کار و تحقیق بر روی بقایای کوچک هابیت ها آغاز شد و دانشمندان در بررسی های اولیه سن آن ها را 12 هزار ساله تشخیص دادند. محققان از آن جا که نمی خواستند ترکیبات اسکلت ها از بین برود، برای تاریخ گذاری آن ها ابتدا از بقایا و رسوبات اطراف استخوان ها استفاده کرده بودند تا به خود اسکلت ها آسیبی نرسد. البته در تحقیقات جدی تر بعدی که بر روی خود استخوان هابیت ها صورت گرفته بود، سن آن ها را 100 هزار تا 60 هزار سال پیش تخمین زدند!!! دانشمندان همچنین وسایل و ابزار اطراف اسکلت ها را مورد آزمایش قرار دادند و قدمت آن ها را بین 190 هزار تا 50 هزار سال پیش دانستند.

هابیت ها : حقیقت یا شایعه؟

هابیت ها، موجودات افسانه ای معروفی هستند که در سه گانه تخیلی ارباب حلقه ها از آن ها دیده و شنیده اید. آیا هابیت ها واقعیت داشتند؟ جالب آن که میان دانشمندان بر سر اسکلت های موسوم به هابیت بحث و اختلاف نظری وجود داشت. برخی از کارشناسان معتقد بودند که این اسکلت ها مربوط به گونه ای جدید نبوده و تنها مربوط به انسان هایی است که بر اثر بیماری دچار کوتاهی قد شده بودند. همان طور که اشاره شد، به هنگام کشف اسکلت 1.1 متری انسان فلورسی، بخش هایی از 9 اسکلت مجزای دیگر نیز در همین غار کشف شد که یکی از آن ها جمجمه سالمی به نام LB1 است. اکتشافات محققان در دیگر بخش های جزیره فلورس نیز ادامه پیدا کرد و فسیل های جدیدتری در 75 کیلومتری غار پیدا کردند که این بار قدمت آن ها را به 700 هزار سال پیش تشخیص دادند!! گرچه فسیل های جدید زیاد نبودند و تنها به بخشی از فک پایینی و شش دندان یک بزرگسال و دو کودک مربوط می شدند، با این حال برای کارشناسان اهمیت بسیاری داشتند. متخصصین با بررسی این فسیل ها به این نتیجه رسیدند که این انسان های پا کوتاه بدون برنامه به جزیره فلورس اندونزی رسیدند و برای زندگی به شکار فیل های کوتاه مشغول شدند و از خود در برابر اژدهای کومودو (یک گونه بزرگ مارمولک) دفاع می کردند. دانشمندان همچنین طول زندگی هابیت ها در جزیره فلورس را بیش از نیم میلیون سال ارزیابی کردند. در نهایت کارشناسان به این نتیجه رسیدند که این انسان های کوتاه قد وجود داشتند و 500 هزار سال پیش از آن که انسان های امروزی پایشان به جزیره برسد، انسان های فلورسی در آن جا زندگی می کردند. همان طور که گفته شد قد یک هابیت بالغ 1.1 متر ارزیابی شده بود و جمجمه و مغز آن ها یک سوم اندازه مغز انسان ها بودند. امروزه اسکلت معروف هابیت و دیگر بقایای کشف شده در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک نگهداری می شود.

قدمت: حدود 100,000 تا 60,000 سال پیش

ارتفاع اسکلت: 1.1 متر

محل کشف: جزیره فلورس، اندونزی

سال کشف: 2003 میلادی

محل نگهداری: موزه تاریخ طبیعی آمریکا، نیویورک


آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان همچنین می توانید درباره برخی از جالب ترین بقایا و آثار تاریخی جهان در زیر بخوانید:

اسکلت زن باردار ۴۰۰۰ ساله

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

الماس دریای نور بر روی تاج ملکه ایران

کتیبه سه زبانه خشایارشا 

بوسه ابدی عشاق ایرانی در تپه حسنلو

لباس عروس ملکه ویکتوریا | نخستین لباس عروس سفید جهان

مومیایی حتشپسوت | نخستین فرعون زن مصر

قدیمی ترین نامه عاشقانه روز ولنتاین

چاقو توتنخامون | چاقویی از شهاب سنگ و طلا

اسلحه کمرى ستارخان

مرد نمکی ۱۷۰۰ ساله در موزه ایران باستان

انسان فلورسی
انسان فلورسی
انسان فلورسی

در زیر مقایسه ای از جمجمه انسان امروزی و انسان فلورسی را می بینید:

انسان فلورسی

در زیر شبیه سازی از هابیت ها می بینید:

انسان فلورسی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.