karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نام خون آشام ها را اغلب در داستان ها و افسانه ها خوانده و در فیلم های ترسناک شنیده ایم و بس. امروزه همراه کارناوال بیایید تا به سراغ یکی از عجیب ترین کشفیات تاریخ جهان برویم و از نزدیک با آن آشنا شویم. جمجمه زنی معروف به خون آشام ونیزی، که در نزدیکی شهر ونیز کشف شده و متعلق به قرن شانزدهم میلادی است.

محققان ایتالیایی این جمجمه را در حالی از حفاری های خود  کشف کردند که در میان آرواره های او آجر بزرگی به چشم می خورد. کارشناسان با بررسی قدمت جمجمه، آن را متعلق به قرن شانزدهم میلادی تشخیص دادند. در این زمان در ایتالیا، بیماری طاعوون شیوع یافته بود و بسیاری از مردم ونیز به این بیماری کشنده گرفتار شده بودند. محققین نیز معتقدند که مردمان شهر، دهن خون آشام زن را با یک آجر بستند تا از تغذیه او از خون طاعونیان جلوگیری کنند. البته باستان شناسان برای اثبات حرف خود دلایل و مدارک دیگری دارند.  

جمجمه این خون آشام را در محلی که پیش تر آسایشگاه بیماران طاعون بود، جایی در سه کیلومتری شمال شرقی شهر ونیز پیدا کردند. در نهایت اما سال ها زمان برد تا دانشمندان با تحقیقات بیش تر و آزمایش استخوان جمجمه زن ونیزی متوجه شدند که تغذیه این فرد نه تنها از خون نبوده، بلکه از سبزیجات و سیر استفاده می کرده. نتیجه به دست آمده بدین معناست که جمجمه به فرد فقیری تعلق داشته و این زن که به خون آشام ونیزی شهرت یافته، عملا خون آشام نبوده است.

متیو بورینی، استاد انسان شناسی دانشگاه فلورانس در این باره می گوید: در واقع کشف این جمجمه به ما کمک می کند که دریابیم داستان خون آشام ها از کجا ریشه گرفته اند. در قرن شانزدهم میلادی مردم با شکافتن قبر مردگان، با اجسادی رو به رو می شدند که صورت آن ها پف کرده، موهایشان رشد کرده و از دهان شان خون می ریزد. از این جا بود که اعتقاد به وجود خون آشام ها پدید آمد. به تدریج و در طی زمان، شایعه شد که کفن برای خون آشام ها نقش غذا را دارد و باید برای جلوگیری آن ها، از چیزی غیر قابل خوردن، همانند آجر استفاده کرد. بنابران مردم با مضنون شدن به کسی و یا مرده ای، دهان آن را با آجر پر می کردند.

جالب است بدانید که برای این شکل ظاهری صورت اجساد نیز دلایل علمی ساده ای وجود دارد که در آن زمان برای مردم غیر قابل درک بوده است. صورت اجساد به سبب گاز پف کرده و خون ریزی از دهن نیز به دلیل تجزیه شدن بدن توسط باکتری ها بوده است.

متأسفانه از محل نگهداری این جمجمه که به خون آشام ونیزی شهرت یافته است، اطلاع دقیقی در دست نیست.

دوره تاریخی: قرون وسطی

قدمت: قرن شانزدهم میلادی، سال 1576

سال کشف: 2009

محل کشف: مقبره تیسین، 3 کیلومتری شهر ونیز


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

کتیبه داریوش درباره کانال سوئز

گوزن های شمالی | شاهکار عصر یخبندان

نیمتاج عروسی فرح

باتری اشکانی | قدیمی ترین باتری جهان

لیوبا | ماموت چهل هزار ساله

چاقو توتنخامون | چاقویی از شهاب سنگ و طلا

یکی از قدیمی ترین عروسک های جهان | اسباب بازی فرعون مصر

برنادت سوبیرو | جسد سالم قدیسه فرانسوی

تاج محبوب فرح پهلوی

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

نخستین لباس عروسی سفید جهان

جمجمه خون آشام ونیزی
جمجمه خون آشام ونیزی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

جالب بود

انتشار:28 خرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.