karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

07 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سفر به #فضا همیشه برای بشر آرزویی دست نیافتنی از زمان های دور بوده است . ولی امروزه به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی به این آروز دست یافته ایم و حتی می توانیم به دیگر سیارات سفر کنیم . چندی است که شرکت هایی توانسته اند افرادی را تا ارتفاع 400 کیلومتری از زمین ببرند و سپس به سطح #زمین بازگردند . افرادی که این گونه سفر ها را تجربه می کنند مبالغ بسیار زیادی را خرج این سفر می کنند ولی اگر از آن ها بپرسید که چرا این مقدار پول را برای این سفر پرداخته اید در جواب به شما می گویند ارزشش را دارد .

تصور کنید سوار یک #فضاپیما شده اید . لباس فضانوردان را به تن کرده اید . شمارش معکوس آغاز می شود و سپس به سمت فضا پرتاب می شوید . مدتی را در جو زمین خواهید گذراند و بار دیگر به زمین باز می گردید . این یک #گردشگری فضایی یا #توریسم فضایی می باشد .

همراه کارناوال باشید تا در این باره بیشتر بدانید .

پیش بسوی آسمان بی کران ...

فضاپیماها

گردشگری فضایی چیست ؟

از گردشگری فضایی تعریف های زیادی را می توان ارائه کرد ، ولی بطور کلی یعنی " بردن مسافران بصورت تجاری به فضا و گردشگری در فضا " . شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای اولین بار یک شرکت روسی اقدام به انجام چنین کاری کرد . امروزه بسیاری از شرکت ها این کار را انجام می دهند و به دنبال کسب پیشرفت های زیادی در این حوزه هستند . 

شرکت ویرجین یکی از پیشروان در این صنعت می باشد که در چند سال اخیر شاهد پیشرفت های قابل توجهی برای این شرکت بوده ایم . آزمایش های فضایی که این شرکت انجام می دهد از استاندارد های بالایی برخوردار است و در بسیاری از موارد موفق نبوده اند ولی روز به روز پیشرفت می کنند . 

امروزه گردشگری فضایی به مدار زمین محدود می شود ، یعنی 400 کیلومتری از سطح زمین . مطمئنا در آینده شاهد افزایش این ارتفاع خواهیم بود . برای انجام این سفر مبلغی حدود 20 تا 40 میلیون دلار بین سال های 2001 تا 2009 بوده است . یعنی زمانی که 7 مسافر 8 پرواز را انجام دادند . برخی از مسافران قرار دادهایی را امضا می کنند و قبول می کنند در کنار سفر به فضا فعالیت های تحقیقاتی را نیز انجام دهند . روسیه برای اعمال تحقیقاتی از سال 2010 سفر ها را متوقف کرده است و قرار شد تا سال 2015 پرواز های فضایی بار دیگر شروع بکار کنند . 

از سال 2012 شرکت هایی شروع به معرفی سفر های فضایی از نوع مداری و زیر مداری کرده اند و مشتری هایی را هم جذب کرده اند . 

در ادامه بیشتر از این شرکت ها خواهید دانست . 

فضاپیما در فضا
فضاپیمایی برای گردشگری فضایی

نگاهی به چگونگی سفر در فضا در ویدئوی زیر

اتحاد جماهیر شوروی و برنامه های فضایی از آغاز

در زمان اتحاد جماهیر شوروی برنامه هایی برای طراحی این گونه سفر ها انجام می شده است . هدف فرستادن انسان به فضا بود . شوروی فضانوردانی را از کشور های چکوسلاواکی ، لهستان ، آلمان شرقی ، بلغارستان ، گرجستان و رومانی انتخاب کرده بود و بعد ها از هم پیمانانی مانند کوبا ، مغولستان و ویتنام نیز کسانی را مورد استفاده قرار داد . از کشور هایی که هم پیمان نبودند نیز استفاده شد ، نظیر هند ، سوریه و افغانستان . 

تمامی افرادی که برای ماموریت ها انتخاب می شدند تمرینات ویژه و مشابهی را انجام می دادند تا آمادگی لازم را برای انجام ماموریت بدست بیاورند . بعد از آغاز پروژه ی میر به فضانوردان اجازه داده شد تا پرواز های کوتاه را تجربه کنند . باید به این موضوع اشاره کنیم که در همان زمان سامان فضایی اروپا برتری لازم را داشت . 

شوروی از همان ابتدا حرفی برای گفتن در زمینه ی فضا داشت و در رقابت کامل با ایالات متحده ی امریکا بود . 

فضاپیما

ایالات متحده ی امریکا و برنامه های فضایی از آغاز

آمریکا به همراه پروژه ی شاتل پا به عرصه ی رقابت گذاشت ولی سیاست های متفاوتی را در پیش گرفت . برای پیش بردن پروژه ناسا افراد مختلفی را جدا از فضانوردان خود مورد استفاده قرار داد و حتی آنان را به استخدام خود در نیاورد . این افراد به هیچ عنوان آموزش های یکسانی را نمی دیدند و با توجه به استعداد و ظرفیت خودشان مورد استفاده قرار می گرفتند . شاید دلیل موفق بودن این پروژه نیز همین بوده است . 

در سال 1993 اولف مربولد از سازمان فضایی اروپا و بایرون لیچتنبرگ از دانشگاه ام آی تی ( بایرون مهندس هواپیما و خلبان جت های جنگی بود ) اولین نفراتی بودند که پرواز با فضاپیماهای شاتل را تجربه کردند و در ماموریت STS - 9شرکت کردند . 

در سال 1984 ، چارلز دی والکر اولین نفری بود که شخصی دولتی به حساب نمی آمد و به همراه کارمند خود که مبلغی به مقدار 40 هزار دلار پرداخت کرده بودند با شاتل پرواز کردند . ناسا در این راستا به دنبال جذب اسپانسر بود . 

بعد از به پایان رسیدن پروژه ی شاتل در دهه ی 80 میلادی ناسا به دنبال انجام پرواز هایی بود که مردم عادی نیز بتوانند آن ها را انجام دهند . طی یک اتفاق ناگوار که در سال 1986 به وقوع پیوست و فضاپیمای چلنجر نابود شد این برنامه متوقف اعلام گردید . 

امروزه در دنیای #سفر های فضایی دریچه ای تازه باز شده است . در ادامه به بررسی این نوع #سفر در دنیای امروز خواهیم پرداخت . 

شاتل
شاتل

دوره ای که سفرهای فضایی انجام نمی شدند

در بلوک شرق نیز اوضاع برای صنعت سفر های فضایی به هیچ عنوان مساعد نبود و سازمان های فضایی به دنبال بودجه برای ادامه ی فعالیت های خود بودند . دیگر امیدی برای پیشرفت در این حوزه نبود ولی در آینده قرار بود همه چیز عوض شود . موضوعی که قابل توجه بود این بود که در این نوع سفر ها فقط دانشمندان و محققان شرکت می کردند ولی هدف این صنعت راه اندازی گردشگری فضایی بود . 

سال ها می گذشت ولی به هدف نزدیک نمی شدند . پول های هنگفتی خرج می شد . در دوران جنگ سرد رقابت به اوج خود رسیده بود تا جایی که امریکا موفق شد که برای اولین بار انسان را به ماه ببرد . 

شاتل قبل از پرتاب

گردشگری فضایی در مدار زمین ، اولین گردشگران فضا

در انتهای دهه ی 90 میلادی شرکت میر به دنبال جذب گردشگر برای انجام سفر های فضایی بود و در قبال انجام این کار مبلغ هنگفتی را دریافت می کرد . دنیس تیتو که یک تاجر بود به همراه یک محقق اولین کسانی بودند که برای این سفر انتخاب شدند . 

زمانی که سفر آن ها به ایستگاه فضایی میر مورد قبول واقع شد دنیس گفت که به ایستگاه فضایی بین المللی خواهم رفت . ناسا در آن زمان علاقه ای به این مسافران نداشت ولی با این تصمیم موافقت کرد . در 28 آپریل سال 2001 میلادی دنیس اولین گردشگر خود پرداخته ای بود که به فضا سفر کرد و برای 7 روز در مدار زمین ماند . بعد از دنیس افراد دیگری از سوی شرکت های تکنولوژیکی مورد حمایت قرار گرفتند و به این سفر ها فرستاده شدند . هدف ابتدا بالا بردن وجه شرکت ها بود ولی با گذشت زمان این کار تبدیل به علایق شخصی در راستای بالا بردن سطح دانش قرار گرفت . 

دولت ها از این اتفاق حمایت کردند و بودجه هایی را برای صنعت گردشگری فضایی اختصاص دادند . در این میان ما روز به روز شاهد پیشرفت های زیادی در این راستا بوده ایم . 

فضانوردی در مدار
فضاپیما
کپسول فضایی
ایستگاه فضایی بین المللی

گردشگری فضایی در دنیای امروز

از سال 2007 میلادی صنعت گردشگری فضایی وارد دنیایی تازه شد و به مارکت های بین المللی پا گذاشت . ولی این صنعت تا سال 2014 به رشد و شکوفایی که باید می رسید نرسیده بود . 

روسیه این سفر ها را امروزه برنامه ریزی می کند و افرادی را به عنوان گردشگر به ایستگاه ISS می فرستد . برای 10 روز اقامت در ایستگاه 20 میلیون دلار را دریافت می کند . بعد از فاجعه ی کلمبیا سفر های فضایی بطور موقت متوقف شد برای این که تنها سفینه ی مورد نیاز برای رسیدن به ایستگاه فضاپیمای سایوز بوده است . از سال 2006 بار دیگر سفر های فضایی آغاز شدند . در 18 سپتامبر سال 2006 انوشه انصاری که یک ایرانی ، آمریکایی بود به عنوان چهارمین گردشگر فضایی انتخاب شد و به مدت 12 روز را در فضا گذراند . 

شرکت های بزرگی مانند SPACE X ، VIRGIN و ... در این صنعت پیشتاز هستند و ازمایش های زیادی را انجام می دهند . این شرکت ها فضاپیما های خود را می سازند و مورد آزمایش قرار می دهند . این شرکت ها قصد دارند تا فضاپیماهایی بسازند که به مدار بروند و بار دیگر در زمین فرود بیایند . 

 

هواپیماهای مدار پیما
فضاپیمای مدار پیما

نگاهی به گردشگران فضایی تا به امروز

در این بخش نگاهی خواهیم داشت به کسانی که از سال 2001 تا 2009 به عنوان گردشگر به فضا سفر کرده اند . این افراد از قشر های متفاوتی بوده اند ولی مبلغ زیادی را صرف انجام این سفر کرده اند . 

1) دنیس تیتو | Dennis Tito

دنیس یک تاجر بود و اولین گردشگر به حساب می آید . ملیت او آمریکایی است و از 28 آپریل تا 6 می را به مدت 8 روز را در فضا گذراند . 

حدود 20 میلیون دلار را پرداخت تا این سفر را تجربه کند . 

دنیس تیتو | Dennis Tito

2) مارک شوتلوورت | Mark Shuttleworth

مارک دو ملیتی بود . یعنی آفریقای جنوبی و انگلستان . وی در سال 2002 به فضا سفر کرد و 11 روز را در آن جا ماند . 

مارک نیز 20 میلیون دلار را برای این سفر پرداخت کرد . 

مارک شوتلوورت | Mark Shuttleworth

3) گرگوری اولسن | Gregory Olsen

وی در سال 2005 میلادی عازم فضا شد . او 11 روز را در فضا گذراند و 20 میلیون دلار هزینه ی سفر او شد . 

گرگوری اولسن | Gregory Olsen

4) انوشه انصاری | Anousheh Ansari

انوشه ملیتی ایرانی و امریکایی دارد و در سال 2006 به فضا سفر کرد . 

او 12 روز را در آن جا گذراند و 20 میلیون دلار برای این سفر هزینه کرد . او اولین زن فضانورد ایرانی نیز محسوب می شود . 

انوشه انصاری | Anousheh Ansari

5) چارلز سیمونی | Charles Simonyi

چارلز یک در سال های 2007 و 2009 به فضا سفر کرد و او یک آمریکایی بلغارستانی به حساب می آید . در سال 2007 او 15 روز را در فضا گذراند و در سال 2009 14 روز را . 

مجموع مبالغی که خرج این دو سفر شد برابر با 60 میلیون دلار بوده است . 

چارلز سیمونی | Charles Simonyi

6) ریچارد گریوت | Richard Garriot

ریچارد یک آمریکایی انگلیسی محسوب می شود و در سال 2008 عازم فضا شد . 

او 12 روز را در فضا گذراند و 30 میلیون دلار را صرف این سفر کرد . 

ریچارد گریوت | Richard Garriot

7) گوی لالیبرت | Guy Laliberte

گوی یک کانادایی است . او در سال 2009 به فضا سفر کرد و 11 روز را در آن جا گذراند . 

حدود 40 میلیون دلار را صرف این سفر کرد . 

گوی لالیبرت | Guy Laliberte

چه شرکت هایی در زمینه ی سفرهای فضایی فعالیت می کنند ؟

امروزه در عرصه ی گردشگری فضایی شرکت های زیادی در ابعاد بین المللی فعالیت هایی را انجام می دهند . در این قسمت به بررسی آن ها خواهیم پرداخت . 

1) SPACE X : یکی از برترین ها در این حوزه شرکت space x می باشد که یک شرکت خصوصی است . این شرکت خانواده ی راکت های مختص به خودش را دارد و نام آن ها را فالکون گذاشته است . در کنار این راکت ها از کپسول هایی به نام دراگون نیز استفاده می کند . 

2) BOING : این شرکت در حال ساخت cst -100 می باشد که قرار است توسط راکت atlas v به فضا پرتاب شود . 

3) SPACE ADVENTURES : این شرکت بر روی پروژه ی بزرگی کار می کند و هدف سفر به ماه می باشد . برای رفتن به این سفر باید مبلغی برابر با 100000000$ پرداخت شود . 

این شرکت ها در حال حاضر بر روی پروژه های خود کار می کنند و در آینده ی نزدیک شاهد فعالیت های گسترده ی این شرکت ها در حوزه ی گردشگری فضایی خواهیم بود . 

فضاپیمایی در فضا
یکی از افراد پر رنگ در این حوزه
ماهواره ی فضایی
طرحی از یک کپسول فضایی

درباره ی اقداماتی که سعی شده از ایستگاه های فضایی به عنوان هتل استفاده شود 

در چند سال اخیر شاهد خبر هایی مبنی بر ساخت هتل در فضا بوده ایم . به شما می گوییم که این خبر ها کاملا صحت داشته اند و تا به امروز در این زمینه فعالیت های زیادی صورت گرفته است . شرکت هایی مانند TYCOON طراحی هایی را برای ساخت هتل در فضا انجام داده است . 

تا به امروز چندین سفر فضایی را انجام داده است و از فضاپیمایی به نام جنسیس استفاده کرده است . 

شرکت دیگری که در این عرصه فعالیت می کند space island groupe نام دارد که در حال کار بر روی پروژه ی space island می باشد . هدف از این پروژه این است تا در سال 2020 حدود 20000 هزار نفر را به جزیره ی فضایی خود ببرند . 

شهر فضایی
فضانورد

آیا سفرهای فضایی قانونی است ؟

بعد از امضا شدن پیمان فضایی ماورای جو در سال 1967 ، در صورتی که کشوری به دلیل انجام فعالیت خود در حوزه ی فضایی به محیط فضا آسیبی وارد کند باید پاسخگو باشد . 

بعد از کشف منابع بر روی کره ی ماه شرکت هایی به دنبال راهکارهایی برای استخراج منابع از ماه بوده اند . در این راستا و با امضای توافق نامه ای استفاده از سیارات دیگر و تحت تملک قرار دادن سیارات خلاف قانون بوده و هست . ولی هر کشوری می تواند بصورت آزادانه بر روی دیگر سیارات و کره ی ماه تحقیقات خود را انجام دهد و هرچه را که میابد برای تحقیقات بیشتر به زمین بیاورد . 

برای مثال در سفری که #فضانوردان به ماه رفتند به هنگام بازگشت مقداری از خاک و سنگ ماه را برای آزمایش و تحقیق به زمین آوردند . 

کشورهایی که رنگی هستند در این حوزه فعالیت کرده اند
فضانورد
فضانورد

سفرهای فضایی و تاثیرات محیطی آن

در سال 2010 تحقیقات نشان داد که انجام پرواز های فضایی می تواند باعث گرمایش کره ی زمین شود . به دنبال این تحقیق ناسا و شرکت های دیگر که در این حوزه فعالیت می کنند تحقیقات خود را آغاز کردند و مشخص شد که در هر پرواز حدود 600 تن کربن وارد جو می شود . 

اگر این سفر ها به تعدادشان افزوده شود ما شاهد گرم شدن بیشتر کره ی زمین خواهیم بود . 

برای برطرف کردن این مشکل شرکت های زیادی دست به نوآوری هایی زدند . مانند استفاده از سوخت های هیبریدی برای پرتاب موشک ها به فضا . 

با توجه به پیشرفت در این زمینه نگرانی برای افزایش زباله های فضایی نیز بوجود آمده است . هر از گاهی خبر از سقوط و وارد شدن این زباله ها که باقی مانده از ماموریت های فضایی هستیم شنیده می شود . 

انسان با پیشرفت های علمی باید به فکر آسیب نرساندن به محیط اطراف خود باشد . 

شاتل
تصویری گرافیکی از فضا و سفینه

رشد اقتصادی در حوزه ی گردشگری فضایی

امروزه در زمینه ی سفر های فضایی شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده ایم . روز به روز سرمایه گذاری در این زمینه بیشتر می شود . روزی شاهد این خواهیم بود که سفر در فضا به امری ساده و پیش و پا افتاده بدل گردد و هر کسی بتواند این تجربه را داشته باشد . 

کشور ها در این حوزه سرمایه گذاری های هنگفتی کرده اند و در آینده ای نزدیک به سود های کلانی دست پیدا خواهند کرد . 

با ساخت ایستگاه های فضایی بیشتر و راحت تر شدن سفر به آن ها شاهد رشد اقتصادی زیادی در این حوزه خواهیم بود . 

شاتل

چگونه می توانیم به فضا سفر کنیم ؟

اگر رویای #سفر به فضا را در سر دارید به شما می گوییم که می توانید این کار را انجام دهید . البته باید شرایطی را داشته باشید . یکی از این شرایط حمایت شدن از سوی شرکت مرتبط با تکنولوژی می باشد . 

برای انجام دادن این سفر شما باید دوره های مخصوصی را بگذرانید و آمادگی های لازم را کسب کنید و در نهایت مبلغ هنگفتی را جهت سفر کردن پرداخت کنید . این را باید به شما بگوییم که امروزه هنوز این سفر ها برای افراد عادی قابل انجام نیست و بهتر است تا زمان مناسب صبر کننید . 

فضانوردی در فضا
فضانورد در ماه

سخن کارناوال

نظر شما درباره ی سفر های فضایی چیست ؟ آیا در آینده شاهد این سفر ها خواهیم بود ؟ چگونه می توان در این راستا پیشرفت کرد ؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید . 

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

االکس

واقعا لذت بردم و برای تحقیق کارشناسی ارشدم کلی چیز جدید یاد گرفتم مرسی

انتشار:05 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

saeed

با هزار امید دنبال شرایط گردشگری فضایی میگشتم با این مطلبتون تمام امیدم بر باد رفت البته یه امیدی هست باید این صنعت گسترش پیدا کنه تا هزینش بیاد پایین یکم امید دارم کاش بتونم کاری کنم تا ابن هدفم برسم

انتشار:18 اسفند 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سامر..

فضا بسیار زیباست و واقعا ارزو دارم ی بار این سفرو تجربه بکنم از شما هم بی نهایت سپاس گزاریم ک با این مطالب مارو چند دقیقه ای ب فضا فرستادید?

آره

25 دی 1401

انتشار:27 اردیبهشت 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.