karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

23 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

مهری از جنس عقیق متعلق به داریوش هخامنشی در موزه بریتیش لندن به نمایش گذاشته شده که داریوش را در حال شکار شیر نشان می دهد.

نقش روی این مهر داریوش را سوار بر ارابه ای دو چرخ در حال تیراندازی با کمان به سمت شیر می باشد. شیر در برابر شاه برروی دو پای خود ایستاد و شیری دیگر که توسط شاه شکار شده بر زیر چرخ های ارابه به تصویر درآمده، شاه در پشت سر ارابه ران ایستاده  و بالای سرش نقش اهورامزدا پیشتیبان پادشاهان ایران و در پشت وی و پشت شیر دو نخل حکاکی شده، نوشته ای برروی آن وجود دارد که نام شاه و عنوان او "داریوش، شاه بزرگ" با خط عیلامی، بابلی و پارسی باستان حک شده است. 

بنا بر نوشته ی "ماری کخ" محقق و هخامنشی شناس، نخل نماد حاصلخیزی در دوره هخامنشیان است و تمام نیازهای زندگی را برآورده می سازد و همه اجزای نخل قابل استفاده می باشد:

از میوه ی آن سرکه، شراب و ... و از برگش انواع وسایل خانگی چون سبد و...، از هسته اش نانی مقوی، حتی هستهی خس شده خرما را برای غذای گاوهای نر و گوسفند استفاده می کردند و جالب تر آنکه از هسته ی خرما، ذوب کنندگان مس، به عنوان سوخت بهره می بردند.

داریوش از شاهان قدرتمند هخامنشی بود که پس از کشتن گئومات مغ بر تخت نشست. در طول حکومت وی امنیت به نواحی بازگردانده شد، تشکیلات کشوری ساماندهی شده و یک دستگاه منظم اداری به وجود آورد و ایران را به چندین ساتراپ (بخش، شهر) تقسیم نمود و برای هر ساتراپ یک "شهربان" یا "خِشَتَرَپاون" قرار داد.

مهر عقیق داریوش در 490  پیش از میلاد در آرامگاه های نزدیک طبس ( Tebs) در کشور مصر کشف شد.

 قدمت: دوره هخامنشی ،حدود 490 پیش از میلاد

ابعاد: ارتفاع ۳.۷ سانتی متر. قطر  ۱.۷ سانتی متر

محل کشف: آرامگاه های نزدیک طبس ( Tebs) در کشور مصر

محل نگهداری : موزه بریتیش لندن ‌| British Museum

مهر استوانه ای داریوش هخامنشی
مهر استوانه ای داریوش هخامنشی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام من در زمین کشاورزیم یک سنگ عقیق زیبا پیدا کردم که اون رو روی انگشتر سوار کردم بعداز مدتی به کمک یکی از دوستام متوجه شدم که این یک مهر دوره ساسانی هستش و عکس یک پادشاه یا شخص مهمی روی ان کشیده شده و دوتا ستاره یکی ۶ پر و دیگری ۸ پر کشیده شده و برروی سرش ۷ تا نقطه هسش ایا این ارزشی هم دارد یا نه

انتشار:10 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

درود وجود نخل در طرفین مهر استوانه ای که ب جسته ترین مهر هخامنشیست اتفاقی نیست به گفته ی دکتر یغمایی مسوول کاوش در کاخهای بردک سیاه روستای دوردگاه در برازجان مقدار طلای مکشوفه در این اثر باستانی از مقدار طلای کشف شده در تخت جمشید بیشتر بوده است و وجود نخل آنهم به صورت اصطلاحاً ثمر زده و حرص قبل از برداشت که در گویش عامیانه به آن ( کنه زدن) میگویند حاکی از این است که این قوم قبل از سکونت در پارس در محلی زندگی می کرده اند که در آن نخل وجود داشته چرا که حتی از (کنه زدن) هم الگو برداری شده است . و نیز تکه سنگی منقوش به خط میخی که روی آن نوشته شده بر فراز درگاه قرار دادم و این حاکی از ساخت یا تکمیل یک پروژه ی عمرانی ست و نه یک سازه مثل بردک سیاه و این گواه چیزی نیست جز ساخت بزرگترین اثر زیر آفتاب در آن زمان یعنی تخت جمشید .

انتشار:28 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

با توجه به حضور نخل در بیش تر مهرهای شاهان و بزرگان هخامنشی، و وجود آثار متعدد هخامنشی در برازجان، احتمال وجود خواستگاه اولیه هخامنشیان در برازجان بسیار زیاد است.

صد در صد همین طور است.

28 مهر 1399

سلام بر شما وجود نخل در مهر های هخامنشی به معنی آبادانی و سرسبزی است و بهتر است که به شخصیت های بزرگ تاریخی ماهیت قومی ندهیم

01 مرداد 1399

انتشار:27 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.