karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 سرپوش زینتی، بازوها و لباس های فاخر این تندیس ایستاده همه نشان از آن دارند که تندیس هایی مشابه این، شمایلی از محافظ شخصی پادشاه، وزیران و یا امیران می باشد. این تندیس احتمالا به منظور تزئین سرسرای ورودی دادگاه حکومتی و برای یکی از پادشاهان سلجوقی، خراجگزاران محلی و یا یکی از جانشینان وی ساخته شده است. تجزیه و تحلیل های اخیر نشان می دهند که استفاده و ساخت مجسمه های گچی سنتی در گچ کاری بناهای باستانی رواج داشته است. در این تندیس همچنین بازسازی ترکیبی از نیمه اول قرن دوازدهم و دوره های بعدی به چشم می خورد که به نظر می رسد بخش های رنگی قرمز و آبی در دوره های بعدی دوباره رنگ آمیزی شده اند. 

تندیس گچی مورد نظر ابتدا با استفاده از قالب ساخته شده و سپس توسط حکاکی ها و تذهیب جزئیات روی بدنه خلق شده است. برای رنگ آمیزی این مجسمه از رنگ هایی چون آبی و قرمز به کار رفته است. بر روی سرپوش محافظ، تزئینات جالب توجه، گل هایی کوچک و شکلی پَردار به چشم می خورد. همچنین از کنده کاری و حکاکی گل در حاشیه دامن تندیس استفاده شده است. این تندیس گچی، 119.4 سانتی متر ارتفاع و عرضی 52.1 سانتی متری دارد و در کل 77.1 کیلوگرم وزن دارد. 

امروزه تندیس ایستاده با سرپوش پردار در گالری 453 متروپولوتن نگه داری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

در گنجینه های ایران و جهان می توانید اطلاعات بیشتری از دیگر اشیا باستانی بیابید.

از دیگر تندیس های تاریخی ایرانی در زیر بخوانید:

تندیس ملکه ناپیرآسو

تندیس فاخته ی لاجوردی

سنگ نگاره مرد ایستاده

مجسمه گچی دف زن نشسته

مرد عابد ایستاده


دوره تاریخی: اسلامی، سلجوقیان

زمان ساخت: قرن 12-13 میلادی

جنس: گچی، قالبی، حکاکی شده، چند رنگ و مذهب

ابعاد: ارتفاع: 119.4 سانتی متر، عرض: 52.1 سانتی متر، قطر: 22.2 سانتی متر، وزن: 77.1 کیلوگرم

محل کشف: ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

تندیس ایستاده با سرپوش پردار
تندیس ایستاده با سرپوش پردار
تندیس ایستاده با سرپوش پردار
تندیس ایستاده با سرپوش پردار

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.