karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تندیس فاخته ی لاجوردی همان گونه که از نامش مشخص است مجسمه ای از یک پرنده ی فاخته از جنس سنگ لاجورد و به رنگ آبی لاجوردی می باشد، این پرنده ی سنگی زیبا با قوپه هایی ( پولک ) از جنس طلا در قسمت های گردن، پشت و سینه اش آراسته شده یا به عبارتی دیگر میخکوب شده است، تندیس فاخته لاجوردی با ظرافت تمام تراشیده شده است و شیارهایی که برای نشان دادن پرهای پرنده ایجاد شده است نمایان گر همین موضوع است، طول این پرنده ی زیبا 11 سانتی متر می باشد.

تندیس پرنده ی فاخته از زیباترین و با ظرافت ترین مجسمه هایی است که در دوران عیلام ساخته شده است ، کاربرد این تندیس فقط تزئین بوده و کاربرد دیگری نداشته است.

این تندیس پرنده نوک ندارد و مشخص نیست که چه زمانی نوک آن شکسته شده است و جنس آن از طلا بوده یا خیر.

سفالینه و مجسمه هایی که از دوران تمدن عیلامیان به دست آمده نشان دهنده ی پیشرفت اشکال و طرح های هندسی و به کارگیری سبکی نو در مجسمه سازی است که تندیس فاخته ی لاجوردی تنها گوشه ای از هنر مردمان این تمدن را نشان می هد.

دوران تاریخی : قدمت این تندیس به 1200 تا 1500 سال پیش از میلاد مسیح یعنی مصادف با دوران تمدن عیلامیان و عیلام میانی می رسد ، تمدن عیلام در زمان قبل از میلاد حدود جنوب غربی فلات ایران بودند ولی در زمان امپراطوری هخامنشی به منطقه ی شوش تقلیل یافتند ، آن ها به کشورشان هلتمتی یا سرزمین خدا می گفتند.

ابعاد : تندیس فاخته ی لاجوردی حدودا 11 سانتی متر می باشد.

محل نگهداری : هم اکنون تندیس فاخته ی لاجوردی در موزه ی لوور پاریس نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

تندیس فاخته ی لاجوردی
photo by museum of ancient persia

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.