karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شهر جذاب، رنگارنگ و دوست داشتنی استانبول یکی از آن جاهایی است که اگر بخواهید سفری خارجی داشته باشید، می توانید آن را در اوایل لیست بلند بالای خود بگنجانیدش. شهری که جذابیت های بسیار دارد و حتی اگر آدم سختگیری باشید، استانبول باز هم پیشنهادی برای شما دارد. از مساجد تاریخی بگیرید تا کاخ های باشکوه و سلطنتی، مجتمع ها و مراکز خرید مدرن و بازارهای بزرگ و سنتی. البته که جاذبه های استانبول به همین جا تمام نمی شود و کشتی سواری در بسفر، حمام های ترکی و خیابان گردی نیز از آن جمله است. همان طور که می بینید و می دانید، تفریحات و جاذبه های این شهر بسیار است و فرصت کم. نکات ریزی هست که دانستن آن ها گرچه شاید تغییر خارق العاده ای در سفر شما ایجاد نمی کند، اما قطعا تفاوت خوشایندی را سبب می شوند. خوب است بگوییم که قطعا می توان لیست ناتمامی از این نکات تهیه کرد، اما سعی کردیم کاربردی ترین نکات و چیزهایی که اغلب در جایی دیده نمی شوند، در این جا گفته شوند. برای آشنایی با دانستنی های استانبول بخوانید:

معرفی شهر استانبول | دانستنی های قبل از سفر

هزینه های سفر به استانبول

قوانین فرودگاهی ترکیه | ضوابط ورود و خروج

راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

برای آن که از لحظه های ناخوشایند و تجربیات تلخ در طی سفر به استانبول دور شوید، این توصیه های کارناوال را از دست ندهید.
سفر به استانبول
photo by Chris Gouge
سفر به استانبول
photo by Danny Xeero
سفر به استانبول
photo by Erdal Suat

1- تکسیم را برای اقامت انتخاب نکنید اگر...

اگر از آن دسته آدم هایید که هر سر و صدایی آرامش شما را بر هم می زند و مزاحم خواب شب شماست، اقامت در تکسیم اصلا به شما توصیه نمی شود. تکسیم محله ای شلوغ و پر سر و صداست که با اقامت در آن ها شاید نتوانید تا دیروقت چشم بر هم بگذارید. چرا که اغلب ساختمان های محله تکسیم قدیمی هستند و در و دیوارشان عایق صدا نمی باشند و صدای بلند موسیقی خیابانی همراه شما خواهد بود. در عوض می توانید جایی را در یکی از محله های گالاتا و کانکوراتان رزرو کنید. این محله ها به مرکز شهر نزدیک تر بوده و البته آرامش بیش تری دارند.
سفر به استانبول
photo by Nuvan MJ

2- شب های تکسیم را از دست ندهید.

گرچه تکسیم برای محل اقامت اصلا مناسب نیست، اما نباید شب های دوست داشتنی، شلوغ و پلوغ و پر از سرزندگی این محله را از دست داد. اغلب مردمان محلی را می بینید که در پشت میزها و در کناره خیابان نشسته اند و با هم گپ می زنند. موسیقی خیابانی و دست فروش ها و فروشگاه های این محله نیز از دیگر جاذبه های شب های تکسیم است.
سفر به استانبول
photo by Rana Jabeen
سفر به استانبول
photo by Sami Onur Zaim

3- به توپکاپی نروید اگر...

اگر از آن دست آدم هایید که به تاریخ و معماری ساختمان ها علاقه چندانی ندارند، رفتن و بازدید از توپکاپی چندان توصیه نمی شود. توپکاپی که از قصرهای سلطنتی امپراتوری عثمانی است، یکی از محبوب ترین مکان های گردشگری استانبول هم محسوب می شود. هزینه ورودی این کاخ در حدود 35 هزار تومان است و اگر بخواهید از تمام بخش های آن دیدن کنید، برای هر نفر حدود 75 هزار تومان تمام می شود. باید بدانید که در زیبایی و شکوه این قصر و موزه تاریخی شکی نیست، اما از آن جا که توپکاپی شهرتی جهانی دارد، همیشه شلوغ است و حتی در زمستان ها هم حجم زیادی از گردشگر و مسافر به بازدید آن می روند. بنابراین اگر حوصله شلوغی ندارید و می خواهید در هزینه صرفه جویی کنید، می توانید از بازدید از توپکاپی صرفه نظر کنید. + توپکاپی تنها یک مثال است و اغلب اوقات در بازدید از مکان های معروف، با حجم زیادی از گردشگران روبه رو خواهید شد. به طور کلی می توانید گردش خود از این مکان ها را در ابتدایی ترین ساعات بازدید یا ساعات انتهایی روز قرار دهید. در این صورت مسافران کم تری به چشم می خورند و از بازدید خود نیز استفاده بیش تری خواهید برد.
کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول

4- غذاهای ترکی را از دست ندهید.

با نگاهی به غذاهای ترکی، قیافه و شکل و شمایل آشنایی را خواهید دید. شاید در پایتخت و تهران غذاهای ترکی را تجربه کرده باشید و خاطره ای خوش برای شما باقی نمانده باشد، اما نگذارید این خاطره ناخوشایند فرصت تجربه غذاهای اصیل ترکی را از شما بگیرد. برای آشنایی با غذاهای ترکی بخوانید:

ماجراجویی خوشمزه در خیابان های استانبول !

بهترین و لذیذ ترین غذاهای ترکیه

بهترین و لذیذترین کباب های ترکیه

 در سفر خود به استانبول غذاهای ترکی را از قلم نیاندازید و به سراغ رستوران های شناخته شده شهر بروید. برای آشنایی با بهترین رستوران های استانبول بخوانید:

رستوران های لوکس و گران قیمت استانبول

بهترین رستوران های استانبول با هزینه متوسط

بهترین رستوران های ارزان استانبول

سفر به استانبول
سفر به استانبول
photo by Vladimir Zhoga
سفر به استانبول

5- درخواست یک استکان چای را بپذیرید.

خونگرمی و میهمان نوازی ترک ها دست کمی از ایرانی ها ندارد و اگر جایی به یک استکان چای دعوت شدید، مانند این است که به شما می گوید: بیا تو را در اینستاگرام داشته باشم! اگر کسی و یا جایی شما را به خانه و یا مغازه خود دعوت کرد، به این معناست که دوست دارد با شما قدری گپ و گفت کند. ممکن است این اتفاق در بافت سنتی و بازار بزرگ استانبول برای شما رخ دهد و بهتر است آن را با روی باز بپذیرید. چرا که رد کردن غذا و نوشیدنی در میان ترک ها معنایی گستاخانه و ناخوشایند دارد.
سفر به استانبول

6- از اطراف ایاصوفیه خرید نکنید.

همان طور که از یک مکان گردشگری معروف انتظار می رود، در اطراف با مغازه ها و دست فروش های بسیاری رو به رو می شوید. اغلب اوقات این فروشگاه ها و فروشنده ها، قیمت بیش تری را به نسبت دیگر نقاط اعلام می کنند. بنابراین عجله نکنیدو به جاهای بهتری برای خرید بروید. برای آشنایی با بازارها و مراکز خرید استانبول بخوانید:

بازارهای سنتی و محلی استانبول | تجربه خریدی متفاوت

راهنمای خرید در بازار بزرگ استانبول | فریب فروشندگان را نخورید

مراکز خرید استانبول | بهترین ها و معروف ترین ها

بهترین مراکز خرید استانبول | قسمت دوم

سفر به استانبول
سفر به استانبول
photo by Sedat Ozdemir

7- بی خیال تاکسی شوید.

گرچه استفاده از تاکسی برای حمل و نقل جابه جایی در شهر راحت و سریع است، اما همیشه جواب نمی دهد و دردسرهای آن شاید باعث شود که بی خیال همه چیز شوید. تاکسی های زیادی هستند که تاکسی متر ندارند و در کرایه ای که از شما خواهند گرفت، بسیار بیش تر از نرخ معمول خواهد بود. همچنین یکی دیگر از دردسرهای تاکسی، ترافیک زیاد خیابان ها، خصوصا در ساعات اوج می باشد. بنابراین اگر راه شما برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان زیاد است، گزینه های مترو و تراموا شما را سریع تر به مقصد می رسانند. البته اگر با این وجود هنوز هم اصرار دارید که از تاکسی استفاده کنید، توصیه می کنیم پیش از سوار شدن، درباره کرایه نهایی با هم به توافق برسید و برای پرداخت هزینه به هیچ عنوان از دلار و یورو استفاده نکنید.
سفر به استانبول
photo by Sinue Serra
سفر به استانبول

8- گردش خیابانی استانبول را از قلم نیاندازید.

این که به استانبول بروی و گردش و گشت و گذار در کوچه و پس کوچه های تاریخی اش را از دست بدهی، قطعا یکی از جاذبه های شهر را از قلم انداخته ای. کوچه های باریک و قدیمی، لباس های آویزان از رخت، کافه ها، موسیقی زنده و فراز و نشیب های ناگهانی خیابان همه و همه از قسمت های جذاب استانبول گردی هستند.
سفر به استانبول

9- در مسجد آبی و سلیمانیه، به خلوت دیگران احترام بگذارید.

همان طور که می دانید، مساجد تاریخی و باشکوه استانبول، از اولین مقاصد جذاب گردشگران در این شهر هستند. مساجدی مانند ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی معروف است، مسجد سلیمانیه و ده ها مسجد دیگر از گزینه های اول مسافران استانبول هستند. البته این مکان ها، تنها برای بازدید گردشگران و مسافران نیست و بسیاری برای عبادت و راز و نیاز به آن جا می روند. بنابراین در هر ساعتی که به مسجد می روید، به خلوت معنوی دیگران احترام بگذارید. از صحبت کردن با صدای بلند خودداری کنید و به قسمت های جداگانه خانم ها اهمیت بدهید. همچنین لازم است پوشش مناسبی داشته باشید و از پوشیدن لباس هایی با دامن های کوتاه خودداری کنید. برای آشنایی با مساجد تاریخی استانبول بخوانید:

مساجد استانبول | بناهای باشکوه امپراتوری عثمانی

سفر به استانبول
photo by Emrah Celal
سفر به استانبول
photo by Gianluca Moretti

10- خودتان را به دونر کباب و باقلوا محدود نکنید.

درست است که کباب های ترکی و باقلواهای استانبول بسیار لذیذ و ارزان هستند، اما از دیگر خوشمزه های استانبول غافل نشوید. خوراکی ها و شیرینی هایی چون اسکندر کباب، لنتی و پودینگ برنج و ... خوشمزه هایی است که نباید در استانبول فراموش کنید.
سفر به استانبول
photo by talip kaya

11- در هوای سرد قید کشتی سواری را بزنید اگر ...

یکی از دیگر تفریحات مورد توجه استانبول، کشتی سواری در آبراه معروف بسفر است. تورهای بسیار زیادی هستند که با هزینه های متفاوت و اغلب گزاف، شما را به دو سه ساعتی گردش در بسفر می برند و منظره ای جذاب از استانبول را در اختیار شما می گذارند. البته در زمستان ها قید کشتی سواری را بزنید، اگر شما میانه ی خوبی با باد و هوای سرد ندارید. با انتخاب کشتی سواری در هوای سرد، تنها پول زیادی و چند ساعت از وقت شما گرفته می شود. به علاوه این که در خود کشتی نیز چیز چندان زیادی عاید شما نمی شود و نمی توانید از پس پنجره های نسبتا مات کشتی بیرون را ببینید.
سفر به استانبول
photo by Alp Cem
سفر به استانبول
photo by Joshua Davenport

سخن آخر

همان طور که گفتیم این ها نکاتی چند برای داشتن سفری بهتر به استانبول بود. شما در طی سفرتان به استانبول به چه نکات و تجربه هایی برخوردید که جای گفتن شان در این جا خالیست؟ برای آشنایی با دانستنی های استانبول بخوانید:

معرفی شهر استانبول | دانستنی های قبل از سفر

هزینه های سفر به استانبول

قوانین فرودگاهی ترکیه | ضوابط ورود و خروج

راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پيام

من توی این شهر زندگی کردم و ارامش دلنشینی را تجربه کردم. شبهای زنده و هوای مطبوع داره

انتشار:10 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بهروز فتح الهی از سفره خانه سنتی سیس اذربایجانشرقی

ممنون از تصاویر و مطالبتان . من استانبول رفتم واقعا زیباست بایستی برید و ببینید مخصوص کشتی سواری در بسفر

انتشار:15 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.