karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 تاریخ جهان در صد شی یکی از معروف ترین برنامه های رادیویی یک شبکه مشهور انگلیسی است که توسط موزه بریتانیا لندن تهیه شده است. این برنامه رادیویی در ابتکاری جالب، تاریخ جهان را در 100 قسمت و با 100 شی باستانی مختلف از سر تا سر دنیا روایت می کند. بدیهی است که تمامی این اشیاء از گنجینه های با ارزش درون موزه هستند. در نهایت در 28 اکتبر 2010 و پس از اتمام این برنامه 100 قسمتی، مسئولین موزه بریتانیا کتابی را با همین عنوان منتشر کردند. تا به حال در کارناوال چندین مورد از اشیاء باستانی و جالب توجه این مجموعه را به شما معرفی کردیم و امروز به سراغ باقی آن می رویم.

در پیش رو، تندیسی خارق العاده از گوزن های شناور می بینید که از عاج ماموت و در دوره تاریخی عصر یخبندان، یعنی حدود 13 هزار سال پیش ساخته شده است! به جرأت می توان این تندیس عاجی را که با جزئیات و ظرافت خاصی خلق شده، یکی از شاهکارهای عصر یخبندان دانست. در این تندیس، دو گوزن شمالی به چشم می خورند که پشت در پشت هم قرار گرفته و در حالت شناور در آب قرار دارند. در واقع گوزن های شمالی شناور دو قطعه هستند که به صورت جداگانه و توسط باستان شناسی فرانسوی در در سال 1866 میلادی، در حاشیه رود اورون در کشور فرانسه کشف شدند. با این حال تا قرن بیستم میلادی طول کشید تا محققین متوجه شوند که این دو قطعه در پشت هم قرار می گیرند و با هم یک تندیس را شکل می دهند.

جالب است بدانید که خالق این تندیس های باستانی، گوزن های شمالی خود را به گونه ای ساخته که این حیوانات در فصل پاییز دیده می شوند. در این زمان گوشت، پوست و شاخ گوزن های شمالی در بهترین حالت خود برای استفاده به عنوان غذا، پوشاک و البته ساخت صنایع دستی قرار دارند. نشان دادن گوزن ها به صورت شناور، احتمالا به مهاجرت گوزن ها و یا لحظه مناسب شکار آن ها اشاره دارد. 

همان طور که گفته شد امروزه تندیس گوزن های شمالی شناور در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شود اما بازدید عمومی ندارند.

دوره تاریخی: عصر یخبندان

زمان ساخت: 13 هزار سال پیش

جنس: عاج ماموت

طول تندیس: 207 میلی متر

محل کشف: حاشیه رود اورون، فرانسه

محل نگهداری: موزه بریتانیا لندن


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

سردیس آتوسا | تندیس فیروزه ای دختر کوروش

لیوبا | ماموت چهل هزار ساله

کت چرمی انیشتین | لباس جنجالی نابغه فیزیک

تبر یشمی ۵ هزار ساله | تاریخ جهان در ۱۰۰ شی

اسلحه کمرى ستارخان

اسکلت بزرگ ترین دایناسور جهان | ملاقات از نزدیک با تیتاناسور

دست برنزی تمدن سبا | تاریخ جهان در ۱۰۰ شی

کتیبه خشایارشا در ترکیه

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

گوزن های شمالی شناور
گوزن های شمالی شناور
گوزن های شمالی شناور
گوزن های شمالی شناور

در زیر صحنه جالبی از گوزن های شمالی شناور در واقعیت را ببینید:

گوزن های شمالی شناور

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.