karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید جالب باشد که بدانید بازی ها، قدمتی به درازای عمر بشر دارند و همیشه بخش جدایی ناپذیر فرهنگ های مختلف باستانی بوده اند. در واقع بازی ها قدیمی ترین نوع تعامل اجتماعی محسوب می شوند. امروز همراه کارناوال باشید تا با هم به دل تاریخ برویم و ببینم انسان 4 هزار سال پیش چگونه خود را سرگرم می کرد و خالق چه بازی هایی بوده است.

بازی سلطنتی اور که با نام بازی 20 مکعب هم شناخته می شود، نوعی بازی باستانی است که در گورستان تاریخی شهر اور عراق کشف شد. این بازی که حاوی دو تخته بازی است، متعلق به امپراتوری اول شهر اور، پیش از سال های 2600 ق.م بوده و بنابراین یکی از قدیمی ترین نمونه های بازی های تخته ای جهان محسوب می شود. جالب آن که بازی سلطنتی اور در سرزمین مصر نیز با نام «آسِب» شناخته می شود و نمونه ای از آن در مقبره توتنخامون کشف شده است. 

تخته بازی اور، از چوب و صدف ساخته شده و بر روی آن 20 مربع با اشکال مختلف به چشم می خورد. حاشیه تخته بازی نیز از پلاک ها و نوارهای کوچکی تشکیل شده است. از جمله اشکالی که بر روی تخته دیده می شود می توان به طرح های گل دار، 5 دایره و چهار چشم اشاره کرد. طول این تخته بازی در حدود 30 سانتی متر و عرض آن نزدیک 11 سانتی متر می باشد.

این تنها تخته های بازی سلطنتی اور نبودند که در طی حفاری و جستجوها در گورستان تاریخی شهر اور پیدا شدند، بلکه باستان شناسان در کاوش های خود به لوحی برخوردند که چگونگی بازی اور و مراحل آن را توضیح داده بود. بدین ترتیب کارشناسان این امکان را ایجاد کردند که این بازی سلطنتی پس از 2000 سال بازسازی شده و دوباره به میان بازی های مرسوم باز گردد. 

امروزه یکی از تخته های بازی سلطنتی اور در موزه بریتانیا لندن نگه داری می شود و همه روزه از ساعت 10 تا 17:30 می توانید به بازدید آن بروید. 

دوره تاریخی: باستان، هزاره سوم پیش از میلاد

قدمت: 2600 تا 2400 پیش از میلاد

مشخصات: جنس: چوب و صدف؛ وزن: 771 کیلوگرم

ابعاد: طول: 30.1 سانتی متر؛ عرض: 11 سانتی متر؛ ارتفاع: 2.4 سانتی متر

محل کشف: گورستان باستانی اور، عراق

کاشف: سر لئونارد وولی، باستان شناس انگلیسی

محل نگهداری: موزه بریتانیا، لندن


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

میکروسکوپ لویی پاستور

دستکش های محمد علی کلی، بوکسور افسانه ای

لباس درباری زنان انگلیس

عبای مقدس حضرت محمد (ص) | خرقه سعادت

تاج محبوب فرح پهلوی

هواپیمای برادران رایت | نخستین هواپیمای جهان

بت ۲۸۰۰ ساله ایران

قرآن تاریخی | با دستخطی منسوب به امام حسین (ع)

جعبه آرایش سه هزار ساله

مغز انیشتین | یادگاری از نابغه فیزیک!

بازی سلطنتی اور

بازی سلطنتی اور به همراه کتیبه دستور العمل این بازی در موزه بریتانیا را در زیر می بینید:

بازی سلطنتی اور

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.