karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ونسان ون گوگ یکی از نقاشان شهیر قرن نوزدهم اروپاست که در طی روزهای زندگی خود تنها یک تابلو را فروخت و کارهایش درست پس از مرگ او مورد توجه بسیار قرار گرفت. ون گوگ که بیش تر هنرمندی خودآموز بود، در طول زندگی 37 ساله خود بیش از 2000 نقاشی رنگ و روغن، طراحی، آبرنگ و ... خلق کرد. او همچنین بیش از بیست نامه، به خصوص برای برادرش نوشته است که در آن ها عقایدش درباره هنر را به رشته تحریر در آورده: «همیشه به قدم زدن زیاد و عشق به طبیعت ادامه بده! چرا که راهی برای فهم و درک بهتر هنر است.» ون گوگ همین طور در سال 1874 می نویسد: «ما نقاشان، طبیعت را می فهمیم و به آن عشق می ورزیم، زیرا که به ما می آموزد چگونه ببینیم.»

شب پر ستاره، یکی از معروف ترین آثار ونسان ون گوگ است که هنوز هم بسیاری در نقاشی از آن الگو می گیرند. رنگ های شفاف و جذاب، چرخش های دوست داشتنی قلم مو و سبک خاص نقاشی از ویژگی های جالب توجه تابلو «شب پر ستاره» است. ون گوگ درباره الهام کشیدن تابلو شب پر ستاره این گونه به برادرش می نویسد:

امروز صبح تا طلوع آفتاب، مناظر بیرون را از پنجره به نظاره نشستم، چیزی نبود جز ستاره های صبحگاهی که بسیار درشت به نظر می رسیدند. 

تابلو شب پرستاره، از رنگ روغن و با سایز متوسط است که با نقش ماه‌ی احاطه شده و شبی مملو از ستارگان درخشان را به تصویر می کشد. آسمان، ستارگان و ماه در کل سه چهارم تابلو را به خودشان اختصاص می دهند و احساسی متلاطم و خروشان را القا می کنند. طرح های چرخشی و دوار دور ستارگان به گونه ای است که همچون موج دیده می شوند و در رنگ های سفید و زرد روشن کشیده شده اند. در سمت راست ماه به چشم می خورد و در سمت چپ نیز ستاره زهره قرار دارد. در زیر آسمان پر نقش و نگار نیز، روستایی آرام با انبوهی از خانه های کنار هم خوابیده است. در سمت چپ درخت بلند قامت سروی توجه را به خودش جلب می کند و درازای آن سر به آسمان می ساید. این درخت سرو به نوعی نمادین می تواند پل میان مرگ و زندگی دیده شود، چرا که از سویی به زمین و از سویی دیگر به آسمان متصل شده است. درختان سرو همچنین نشانه ای از آرامگاه و سوگواری هستند. 

اما منظره ستارگان، همیشه من را به درون رویا فرو می کشد...

ون گوگ این تابلو دوست داشتنی را در سال 1889 میلادی و در روستای سنت پل فرانسه خلق کرد. خوب است بدانید که امروزه تابلو شاهکار «شب پرستاره» ونسان ون گوگ در موزه هنرهای معاصر نیویورک قرار دارد.

تاریخ خلق اثر: 1889 میلادی

تکنیک: نقاشی رنگ روغن روی بوم

ابعاد: 73.7 × 92.1 سانتی متر

محل نگهداری: موزه هنرهای معاصر نیویورک

تابلو شب پر ستاره

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اصن دوس نداشتم این نقاشی رو ناموصن خیلی چرت و پرته بازم سلیقه ایه چون هرکی سلیقه به خصوص خودش رو داره اما من که دوس نداشتم اما بازم ممنون 👄

پس نتیجه میگیریم که سلیقه ی تو بده

08 دی 1402

انتشار:15 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام بسیار عالی

انتشار:13 آبان 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

وایییییی من عاشق هنرمممممم😍😍😍و همینطور عاشق قدم زدن تو طبیعت فک کنم ون گوگ هم دقیقا مثل منه😎

چه پرویی

20 دی 1401

انتشار:19 مهر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.