karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

06 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بشر امروزه برای کشف سیاره هایی جدید در فضا به سختی می کوشد و در تلاش است تا روزی بتواند سیاره ای شبیه به زمین را بیابد. به همین دلیل شروع به مطالعه ی سیاره های نزدیک تر کرده و در این میان نام #سیاره ی مریخ می درخشد. چندی پیش در کارناوال مطلبی به نام سفر به مریخ ، سیاره ی سرخ | از خیال تا واقعیت را مطالعه کردید و حال زمان آن فرارسیده تا بدانیم بعد از پایان سفر چگونه می توانیم به خانه یعنی زمین باز گردیم.

شاید برای بسیاری عجیب به نظر برسد که آیا امکان بازگشت وجود دارد؟ جالب است که بدانید برنامه هایی برای سفر به مریخ در حال انجام است ولی بیشتر آن ها بدون بازگشت و یک طرفه می باشند.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به موضوع برگشت از این سیاره ی اسرار آمیز.

همراه با کارناوال باشید، قرار است از مریخ به سوی زمین حرکت کنیم.

بازگشت از مریخ
بازگشت از مریخ

بازگشت از مریخ ؟

زمانی که دانشمندان ناسا به سیاره ی مریخ نگاه می کنند بیشتر آن را به شکل یک تله و با مقصدی یک طرفه می بینند. ( البته در حال حاضر ) این افراد به ما وعده ی کشف و شناخت بیشتر از این سیاره را می دهند و راه آن را سفر کردن بشر به این سیاره می دانند ولی به هنگام فرود و قدم گذاشتن بر روی سطح آن با شرایط آب و هوایی خشن و غیر قابل پیش بینی مواجه می شویم. هنوز دلتان می خواهد از مسافران به سیاره ی سرخ باشید؟ این را بدانید زمانی که وارد مریخ شدید انتخاب دیگری ندارید و کار از کار گذشته است.

رفتن به این سیاره می تواند بسیار هزینه بر باشد در نتیجه از همه ی مردم نمی توان انتظار داشت تا پول های خود را صرف شناخت بیشتر و دیدن مریخ کنند. منظور این است که اگر روزی از راه برسد و بشر بتواند بر روی این سیاره قدم بگذارد یا باید پول زیادی خرج کرده باشد و یا باید دانشمند باشد. ناسا به شدت بر روی برنامه ی سفر انسان ها به مریخ کار می کند ولی مدت زمان کوتاهی از تصمیم ناسا مبنی بر بازگرداندن فضانوردان و مسافران می گذرد و بحث جدیدی از سفر به مریخ باز شده است.

حال بحث مهمی به میان می آید و این است که چگونه باید فضانوردان به زمین بازگردند؟

بازگشت از مریخ

فضاپیمایی که به مریخ می رود و باز می گردد

برخی بر این عقیده هستند که می توان فضاپیمایی را طراحی کرد که بتواند بعد از پایان سفر به مریخ به زمین بازگردد، ولی مشکلات زیادی هم از نظر طراحی و هم از نظر تکنولوژی وجود دارد. بطور مثال بعد از فرود فضاپیما باید سوخت کافی در اختیار داشته باشد و همینطور از موتورهایی قدرتمند بهره ببرد. بیاید تصور کنیم که این اتفاق رخ داده، آیا می توان سالم ماندن آن را در میان طوفان های مریخ تضمین کنیم؟

فضاپیمای مورد بحث باید به نوعی ساخته شود که به راحتی همه را از سیاره ی سرخ به سوی زمین بفرستد. 

سفر به مریخ بحثی مهم و ضروری در دنیای امروز محسوب می شود و در آینده شاهد #سفر به دیگر سیارات خواهیم بود.

بازگشت از مریخ

رفت و بازگشتی دوباره

ناسا به خوبی مشکل فرود فضاپیماهای خود بر روی مریخ را برطرف ساخته و همچنین امنیت فضانوردان را نیز تامین کرده است. از طرفی در حال تلاش هستند تا بتوانند این افراد را بوسله ی فضاپیمای خودشان به سمت زمین هدایت کنند. به همین منظور طرح های زیادی ارائه شده ولی هیچ کدام را نمی توان از نظر علمی و یا مهندسی بصورت کامل تایید کرد. 

برای مثال فضاپیما می تواند مقداری از سوخت را ذخیره کرده و بعد از پایان ماموریت با استفاده از سوخت ذخیره شده از روی سطح مریخ بلند شده و به سوی زمین حرکت کند. ولی نیازمند سوخت زیاد و همینطور موتورهایی قدرتمند است.

فرود بر روی سیاره ی سخ در مقایسه با زمین بسیار متفاوت می باشد و به همین دلیل کپسول هایی مخصوص در قسمت های جلویی فضاپیما تعبیه شده تا از میزان اصطکاک و آسیب پذیری کم کند. حالا موضوع کمی پیچیده تر شده است و اگر همین فضاپیما بخواهد از روی سطح مریخ بلند شود چگونه می تواند بار دیگر از اتمسفر و جو مریخ بدون آسیب خارج شود؟

محققان با استفاده از علم ریاضی و فیزیک توانسته اند محاسبه کنند که چه مقدار سوخت برای انجام دادن این ایده مورد نیاز می باشد. فرود بر روی مریخ حدود 5 تا 7 تن سوخت نیاز خواهد داشت و برای دوباره بلند شدن از سطح سیاره نیازمند 33 تن سوخت خواهد بود تا بتواند از اتمسفر مریخ خارج شود. باید با استفاده از علوم مهندسی ظرفیت ذخیره ی سوخت فضاپیما را افزایش داد.

بازگشت از مریخ

زندگی بر روی مریخ بعد از اولین سفر

اگر سفر و فرود بر روی سطح مریخ با موفقیت انجام گرفت باید پله ای پیشرفت کنیم و آن زندگی بر روی این سیاره می باشد. اگر بتوان سوخت کافی ذخیره کرد و یا ساخت اتفاقات زیادی رخ خواهد داد. بعد از اولین فرود و بازگشت به سوی زمین می توان لوازمی را در مریخ جای گذاشت و یا دستگاهایی را برای تولید سوخت و یا حتی آب و اکسیژن و ... ساخت تا در سفر بعدی به کار بیایند.

فضاپیماهایی که برای سفر به مریخ مورد استفاده قرار خواهند گرفت از سوخت متان و اکسیژن مایع بهره می برند و برای تهیه ی این نوع سوخت نیاز به کربن، هیدروژن و اکسیژن خواهیم داشت و تمامی این ها در مریخ یافت می شوند. ( اگر بدانیم در کجا یافت می شوند ولی مطمئنا وجود دارند )

یافتن آب و یا تولید آن امری سخت و دشوار محسوب می شود. گفته می شود آب در مریخ در زیر سطح آن قرار گرفته و با کندن زمین می توان به آن رسید. برای انجام این کار باید سطح آن را سوراخ کنیم و این کار می تواند مشکلات زیادی را به بار بیاورد. مانند نشست زمین و ...

بازگشت از مریخ

لباسی برای بازگشت از سفر

بعد از حل تمامی مشکلات فنی و برنامه ریزی ها سوالی مهم پیش می آید، فضانوردان به هنگام بازگشت چه باید بپوشند؟ زمانی که فضانوردان در حال کاوش مریخ هستند لباس هایی سنگین و بزرگ بر تن دارند و این ها برای بازگشت به هیچ عنوان مناسب نخواهند بود زیرا هم سنگین هستند و هم جای زیادی را اشغال می کنند و باید به وزنی که فضاپیما به هنگام بازگشت قرار است حمل کند دقت کنیم.

باید لباس هایی مخصوص و کم حجم برای بازگشت از قبل در فضاپیما قرار داده شود تا فضانوردان از آن ها برای بازگشت استفاده کنند.

چالش دیگری که در مورد لباس در سیاره مریخ وجود دارد، گرد غباری مریخ است که بعد از بازگشت روی لباس مسافران قرار دارد؛ گرد و غباری که لازم است قبل از ورود به زمین به طور کامل از لباسها زدوده شود.

لباس ها باید در نهایت سادگی بسیار کاربردی نیز باشند و تمام چالش ها را نیز برطرف کنند.

بازگشت از مریخ

زمان بازگشت به زمین فرا رسیده است

در نهایت زمان آن رسیده تا فضانوردان به زمین باز گردند. مطمئنا فضاپیمایی که برای بازگشت نیز طراحی شده می تواند وزنی مشخص را حمل کند به همین دلیل باید لوازم اضافی دور ریخته شود تا سوخت کمتری مصرف شود. مانند صندلی ها و ... ( وزن کمتر یعنی مصرف سوخت کمتر )

وقتی همه چیز برای داشتن پروازی به سوی زمین و یا ایستگاه فضایی در نزدیکی مریخ مهیا شده موتورها روشن می شوند و با استفاده از سوخت به پرواز در می آید. در این هنگام فضانوردان باید آرامش خود را حفظ کرده و نگران نباشند زیرا همه چیز از قبل برنامه ریزی شده است.

این اتفاق زمانی می تواند رخ دهد که فضاپیمای مادر در نزدیکی مریخ قرار گرفته باشد زیرا نمیتوان از چنین فضاپیمایی انتظار تنهایی به زمین رسیدن را داشت.

بازگشت از مریخ

سخن آخر

نظر شما درباره ی بازگشت از سیاره ی مریخ چیست؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

12 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فناوری بازگشت از مریخ هست اما پول نیست

انتشار:17 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام آیا آمار کسانی که به مریخ سفر کردند منتشر شده یا می‌شود

انتشار:12 خرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ب نظر من با ایجاد ایستگاهای فضایی روی سیاره ماه و مستقر کردن فضاپیماهای در انجا ، بشه از زمین تا مریخ رو رفت ولی برگشت از مریخ به ماه و با تغییر فضاپیمایی که در ماه وجود داره براحتی به زمین برگشت!!! البته راه حل واسه برگشت زیاده ولی هزینه رو در نظر میگیرن .

انتشار:26 مهر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.