karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاهنامه، یکی از شناخته شده ترین آثار کشورمان است که در جهان هم تراز با کتاب های حماسی ایلیاد و ادیسه هومر دانسته می شود. همراه کارناوال باشید تا با هم، یکی از ارزشمندترین کتاب های شاهنامه در جهان و دنیای غرب را بیش تر بشناسیم.

این کتاب شاهنامه نمونه ای نفیس، بی نظیر و البته نگاره دار از شاهنامه است که به سفارش شاهزاده بایسنقر میرزا تهیه شد و بدین ترتیب به شاهنامه بایسُنقُری معروف شد. کتاب شاهنامه بایسنقری ویژگی های بسیاری دارد که باعث شده شهرتی جهانی داشته باشد. به طور مثال این کتاب یکی از کامل ترین و دست نخورده ترین نمونه های شاهنامه در دنیاست که ورق های آن از هم جدا نشده و همگی در مجموعه ای واحد نگهداری می شود. یکی از بارزترین وجوه تمایز این کتاب نیز آراستگی کتاب و جذابیت نگاره های شاهنامه است که به سبک هرات کشیده شده اند. اشعار این شاهنامه را گرچه با خط خوش نستعلیق نگاشته اند، اما ضعیف ارزیابی می شوند. چرا که از نخستین نمونه های نوشتار با قلم نستعلیق می باشند که البته خود ارزشی دیگر به شاهنامه بایسنقری می افزاید. ورقه های کتاب نیز مزیّن به تذهیب و نگارگری است و در ساخت جلد، هنر و وقت بسیاری صرف شده است. 

یکی دیگر از ویژگی های متمایز شاهنامه بایسنقری، مقدمه متفاوت و مفصل آن است. بایسنقر که یکی از هنردوست ترین شاهزاده های تیموری بود، دستور به گردآوری دستنویس های انبوه شاهنامه داد. پس از آن با ترکیب تمام مقدمه های پیشین، مقدمه ای جدید برای شاهنامه آماده شد. اگر چه از لحاظ تخصصی این مقدمه ضعف هایی دارد، اما از آن جا که جمع آوری آن موجب شناخته شدن و شهرت کتاب های شاهنامه در سرتاسر جهان شد، مزیتی دو چندان دارد.

جالب است بدانید این کتاب از سوی سازمان یونسکو با عنوان میراث فرهنگی جهان شناخته می شود و تا به حال چندین بار در موزه های لندن، رم، پاریس و سن پترزبورگ به نمایش گذاشته شده است. 

امروزه کتاب شاهنامه بایسنقری در کاخ موزه گلستان نگهداری می شود و می توانید برای بازدید از آن سری به این مجموعه فرهنگی تاریخی بزنید.

دوره تاریخی: اسلامی

قدمت: قرن نهم خورشیدی

مشخصات: کاغذ خانبالغ نخودی، آراسته به تذهیب، نگارگری و خط خوش نستعلیق

محل نگهداری: کاخ موزه گلستان، تهران

ساعات بازدید: 9 تا 17

هزینه ورودی: 2500 تومان

ورود به صفحه گنجینه های ایران و جهان

شاهنامه بایسنقری

شاهنامه بایسنقری

شاهنامه بایسنقری

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.