karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

فوزیه فواد، نخستین همسر محمدرضا پهلوی و ملکه ایران بود که اصالتی مصری داشت. او در واقع شاهزاده ای مصری و خواهر پادشاه مصر، ملک فاروق بود که در سال 1939 میلادی و در قاهره به ازدواج محمدرضا درآمد. فوزیه بزرگ ترین دختر ملک فواد یکم پادشاه مصر بود و تحصیلات دانشگاهی خود را در کشور سوئیس گذرانده بود. او همچنین به زبان های انگلیسی و فرانسه تسلط بسیاری داشت و صاحب زیبایی چهره خیره کننده ای بود. در زمان خود، فوزیه را دائم از لحاظ زیبایی با افرادی چون هِدی لامار بازیگر و ویوین لی مقایسه می کردند.

ازدواج فوزیه و محمدرضا شاه در قاهره انجام گرفت و پس از بازگشت به ایران بار دیگر این مراسم تکرار شد. از جمله چالش هایی که این ازدواج فرا ملیتی ایجاد کرد، تداخل با قانون اساسی ایران بود که طبق آن مادر ولیعهد می باید ایرانی تبار می بود. پس از آن مجلس ایران برای حل مشکل، در اقدامی بی سابقه نه تنها تابعیتی ایرانی به فوزیه اهدا کرد بلکه او را ایرانی تبار نامید.

 هنگام ازدواج فوزیه و محمدرضا، پادشاه وقت مصر ملک فاروق به آن ها جاری کریستالی و باشکوه هدیه داد که 72 شاخه داشته و ارتفاع بسیار قابل توجهی دارد. امروزه این جار کریستالی در کاخ صاحبقرانیه تهران و بخش حوضخانه نگهداری می شود. در حال حاضر متأسفانه کاخ صاحبقرانیه بسته است و بازدید عمومی ندارد.

برای آشنایی بیش تر بخوانید:

کاخ صاحبقرانیه | تفرجگاه ییلاقی شاهان قاجار

کاخ نیاوران تهران | خانه مجلل پهلوی ها

باغ نیاوران تهران | معجونی از تاریخ و طبیعت در پایتخت

دوره تاریخی: پهلوی

محل ساخت: فرانسه

جنس: کریستال

محل نگهداری: مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه

ساعات بازدید از مجموعه نیاوران: 9 تا 17

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی ایران و جهان در زیر بخوانید:

الماس دریای نور | بزرگ ترین الماس صورتی جهان

تاج پهلوی | تاج آخرین پادشاه ایران 

نقاب های غار کلماکره | نماد بالماسکه ایران

جعبه لوازم آرایش زنان دوره قاجار

تاج فرح پهلوی

سردیس آتوسا | تندیس فیروزه ای دختر کوروش

لیوبا | ماموت چهل هزار ساله

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

اسلحه کمرى ستارخان

کت چرمی انیشتین | لباس جنجالی نابغه فیزیک

قدیمی ترین پرچم جهان

جار کریستال موزه نیاوران
photo by Bahareh Fallah

محل قرار گیری جار کریستال در کاخ صاحبقرانیه، در گوشه سمت چپ تصویر

جار کریستال موزه نیاوران

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.