karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

25 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

مریخ یا همان #سیاره ی سرخ از دیرباز مورد توجه بشر قرار گرفته بوده است. این سیاره که از زمین به رنگ سرخ دیده می شود به دلیل شکل و فاصله اش افسانه های زیادی را متوجه خود کرده است تا جایی که تصور می شد موجودات فضایی بر روی این سیاره زندگی می کنند. ناسا و دیگر #سازمان های فضایی در چند سال اخیر برنامه های زیادی را به مرحله ی انجام رسانده اند تا جایی که چندین مریخ نورد در حال حاضر بر روی مریخ در حال تحقیق هستند.

چند وقتی می شود که شرکت های خصوصی مانند اسپیس ایکس نیز وارد این حوزه شده اند و آزمایش های زیادی نیز انجام شده. در این میان صداهایی نیز از آغاز عصر تازه ی گردشگری فضایی به گوش می رسد و در آینده ای نه چندان دور بسیاری قادر خواهند بود تا برای گردشگری به فضا سفر کنند.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به #سفر به سیاره ی مریخ در دنیای امروز و همینطور سرگذشت آن. 

در چند ماه اخیر رسانه ها توجه زیادی به سیاره ی سرخ و راه های رسیدن به آن کرده اند و ما نیز قصد داریم تا درباره ی سفر به مریخ در دنیای امروز سخن بگوییم و بیاموزیم که سرگذشت سفر به آن چه بوده است.

همراه با کارناوال باشید.

%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%849

اسپیس ایکس ، ایلان ماسک و سیاره ی مریخ

پس از ماه ها انتظار و شنیدن خبرهای گوناگون پیرامون فعالیت های کمپانی اسپیس ایکس به رهبری ایلان ماسک بلاخره متوجه برنامه های این کمپانی برای سفر به مریخ شدیم. ناسا نیز فعالیت های خود را انجام می دهد ولی اسپیس ایکس بصورت جداگانه قصد فرستادن فضانوردان را به سیاره ی سرخ دارد. در 27 سپتامبر امسال بیانیه ای در طرف این کمپانی ابلاغ شد و اشاره می کرد که تا سال 2060 میلادی حدود 1 میلیون نفر می توانند بر روی مریخ زندگی کنند. 

این صحبت ها را بسیاری مبالغه دانستند تا زمانی که اسپیس ایکس آزمایش های موفق موشکی خود را انجام داد تا جایی که توانست محموله هایی را به سلامت به ایستگاه فضایی برساند و بر روی زمین فرود بیاید.

تمامی این اتفاقات نشان می دهد که اسپیس ایکس می تواند به مریخ برسد ولی این که فضانورد با خود ببرد یا خیر هنوز جای بحث دارد.

شاید با توجه به پیشرفت هایی که در سال های آینده شاهد آن ها خواهیم بود مسیر رسیدن به مریخ بسیار هموار تر و راحت تر باشد و در حال حاضر مشکلات زیادی پیش روی بشر قرار گرفته و رسیدن به این آرزوی دیرینه شاید چندین سال دیگر طول بکشد.

سفر به سیاره ی مریخ

دلیل سفر نکردن بشر به مریخ تا به امروز

دلایل زیادی تا به امروز وجود داشته اند که نگذراند بشر پایش به مریخ برسد. برای مثال نبود تکنولوژی های مناسب و نبود بستر فنی و همینطور علم کم در مورد شرایط جوی این سیاره ی اسرار آمیز. امروزه به لطف ماهواره ها، تلسکوپ ها و همینطور مریخ نوردهایی که توسط ناسا در حال تحقیق بر روی مریخ هستند اطلاعات زیادی درباره ی این سیاره را بدست آورده ایم تا جایی که می توانیم طوفان های سهمگینی که سطح مریخ را در بر می گیرند را پیش بینی و شناسایی کنیم.

شاید جالب باشد که بدانید اطلاعات ما به قدری کافی است که به راحتی می توانیم شرایط آب و هوایی مریخ را نیز پیش بینی کنیم.

بشر سعی دارد تا در مدت یک سال به مریخ برسد و بار دیگر بازگردد.

آرزویی که به واقعیت بدل شدن آن می تواند چندین سال و شاید دهه ها به طول بیانجامد.

سفر به سیاره ی مریخ

سرگذشت سفر به مریخ از نگاه کارناوال

در این قسمت به اولین روزهایی اشاره می کنیم که بشر در حال تفکر به سفر به مریخ بوده و بعد به امروز می رسیم. در چند سال آینده شاهد سفر فضانوردان و رسیدن آن ها به سیاره ی مریخ خواهیم بود.

با ما در ادامه همراه باشید.

1) دیزنی و آلمان ها ( 1947-1957 )

اولین فکر درباره ی سفر به مریخ از یک منبع غیر منتظره الهام گرفته شده است. کتابی توسط یک دانشمند که برای نازی های آلمان کار می کرد منتشر شد و از همان موقع همگی در فکر سفر به مریخ افتادند. در روزهای پس از جنگ جهانی دوم متخصص موشک های آلمانی که Wernher von Braun نام داشت ( کسی که فضاپیمای آپولو را برای آمریکایی ها طراحی کرد ) به عنوان غنیمت جنگی در صحرای نیومکزیکو در حال کار بر روی موشک های V-2 آلمانی برای آمریکایی ها بود.

وی برای این که کمی نیز در دنیای تصورات خودش سیر کند رمانی را تحت عنوان پروژه ی مریخ نوشت. گفته می شود وی در اصل این کار را برای فرار خودش انجام داد زیرا می توان در آن نحوه ی ساخت فضاپیما و حتی تاریخ پرتاب آن را دید. آیا این موضوع حقیقت دارد؟ به نظر شما این کتاب نقشه ی فرار او بوده است؟

در قسمتی از کتاب نوشته شده که در سال 1985 فضاپیمایی 4 هزار تنی با 70 خدمه به سوی مریخ حرکت خواهد کرد.بعد از گذشت مدتی توجه رسانه ها به نوشته ی این دانشمند جلب شد تا جایی که والت دیزنی چند قسمت برنامه را با الهام گرفتن از نوشته های وی ساخت.

می توان گفت این دانشمند بذر سفر به مریخ را در ذهن همه ی آمریکایی ها ساخت.

سفر به سیاره ی مریخ

2) اولین برنامه ی ناسا ، موشک های هسته ای ( 1959-1961 )

بعد از گذشت تنها 6 ماه از به رسمیت شناختن ناسا این سازمان از برنامه ی خود برای سفر به مریخ پرده برداشت. برای اولین بار ناشا از موشکی به نام von Braun paradigm استفاده کرد این موشک اندازه ای کوچک داشت و هسته ای ب حساب می آمد که استفاده از راکتور شکافت به گرما هیدروژن و اگزوز پلاسما بهره می برد. این موضوع تعجب بسیاری را به همراه داشت.

در دهه ی 60 میلادی آزمایش های زیادی توسط دولت آمریکا بر روی موشک های هسته ای انجام شد ولی هیچ گاه نتوانستیم فضاپیماهایی را بسازیم که با سوخت هسته ای از آن ها استفاده کنیم. ( حداقل تا به امروز )

نگرانی های زیادی پیرامون فرستادن سوخت های هسته ای و مقدار زیادی اورانیوم به فضا وجود داشته و دارد. البته امروزه به شکل دیگری از سوخت های هسته ای در این زمینه استفاده می کنیم.

سفر به سیاره ی مریخ

3) عکس هایی از مریخ ، همه تعجب کردند ( 1965 )

در سال 1966 ناسا برنامه ای را ارائه داد. قرار بود تا 4 خدمه در یک فضاپیما به مریخ بروند و توسط یک تلسکوپ 40 اینچی از سطح مریخ عکاسی کنند. این اتفاق افتاد و 22 عکس گرفته شد. بعد از نگاه کردن به تصاویر متوجه شدیم که جو مریخ بسیار رقیق تر و نازک تر از آن چیزی بوده که ما تا به امروز تصور می کردیم. این اتفاق را میتوان جهشی بزرگ درباره ی شناخت بیشتر مریخ دانست.

به دلیل کسری بودجه و جنگ با ویتنام برنامه های فضایی آتی برای سفر به مریخ به حالت تعلیق در آمد. ( آپولو 2 آخرین پرواز در این سال ها را داشت )

سفر به سیاره ی مریخ

4) سفر به مریخ ( 2014 تا به امروز )

از سال 2014 تا به امروز کمپانی های زیادی مانند اسپیس ایکس برای این که بتوانند به مریخ برسند آزمایشات زیادی را انجام داده اند و بارها نیز شکست خورده اند. مهمترین موضوعی که همگی باید به آن توجه کنند این است که باید دید آیا امروزه توان سفر کردن به سیاره ی مریخ و ارسال فضانورد به آن را داریم یا خیر. این پرسش را ناسا و دیگر کمپانی های فعال در این عرصه باید از خود بپرسند.

در آینده ای نه چندان دور شاهد سفر کردن فضانوردان و قدم زدن آن ها بر روی این سیاره خواهیم بود.

سفر به سیاره ی مریخ

پول خصوصی ، مشکلات عمومی

ناسا را همیشه باید پیشتاز در سفرها و فعالیت های فضایی دانست تا جایی که کمپانی های خصوصی از کمک های مالی و تکنولوژیکی ناسا استفاده های زیادی می کنند. هر سال هزینه های زیادی صرف تحقیق و توسعه ی سفرهای فضایی می شود و آزمایش های زیادی نیز صورت می پذیرد. بودجه ها نیز از طریق پول های دولتی و خصوصی تامین می شود.

در سال های گذشته چندین بار به دلیل کافی نبودن بودجه ها برنامه های فضایی زیادی متوقف شده و باید امیدوار بود که دیگر این اتفاق رخ ندهد.

سفر به سیاره ی مریخ

آینده و مریخ

روزها، ماه ها و سال ها می گذرد و ما بیشتر به زمان سفر و رسیدن به مریخ نزدیک می شویم. بشر می خواهد که مریخ را به زمین بعدی بدل کند و انسان ها بتوانند بر روی آن زندگی کنند. بسیاری بر این عقیده هستند که رسیدن به چنین روزی دور از انتظار است و تا سالیان سال نمی توان بر روی مریخ قدم گذاشت. ممکن است به دلایل مختلفی نتوانیم به مریخ برویم. مانند کافی نبودن بسترهای تکنولوژیکی و ...

بیایید با دیدی واقع بینانه به این موصوع یعنی سفر به مریخ نگاه کنیم.

کمپانی های خصوصی با صرف هزینه هایی گزاف در حال توسعه و پیشرفت بسترهای فنی خود برای سفر به مریخ و همچنین ارسال انسان هستند و ناسا نیز در این راه به همگی کمک می کند. نه تنها ناسا بلکه دیگر سازمان های فضایی نیز در این مسیر در حال کمک رسانی هستند.

مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور شاهد قدم گذاشتن بشر بر روی سطح مریخ خواهیم بود.

سفر به سیاره ی مریخ

سخن آخر

نظر شما درباره ی سفر به مریخ چیست؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.