karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همه روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و اختراع وسایل و ابزارآلات نوین هستیم، این روزها آن قدر تکنولوژی با سرعت، بروزرسانی می شود که باید همیشه از اخبار علمی جهان مطلع باشیم و بدانیم مردم جهان چگونه و با استفاده از چه ابزارهایی زندگی می کنند. نباید عقب ماند، اگر شما هم می خواهید همیشه مدرن بمانید امروز همراه ما باشید تا شما را با یکی از جالب ترین اختراعات نوین آشنا کنیم.

همه می دانیم که از جمله افرادی که باید همیشه مدرن باشند فضانوردان هستند، آنهایی که زندگی روزانه‌شان بستگی به پیشرفت علم دارد. ایستگاه های فضایی و فضاپیماها نیز همیشه فوق العاده ترین تکنولوژی های جهان را دارند تا بتوانند با شتاب هرچه بیشتر به کشف رموز دنیای اطراف کره ی زمین و کهکشان راه شیری بپردازند.

کارناوال هم امروز به ایستگاه فضایی بین المللی سرزده تا شما را با یکی از مدرن ترین ربات های جهان آشنا کند، این ربات کار فضانوردان را بسیار کم کرده و باعث شده تا آن ها زمان بیشتری برای آزمایشات و اکتشافات علمی خود داشته باشند. با کارناوال همراه باشید تا با این ربات جذاب و مدرن بیشتر آشنا شویم.

ربات اینت بال ژاپنی

معرفی ایستگاه فضایی بین المللی

پیش از این که به معرفی ربات جالب ژاپنی بپردازیم باید کمی با ایستگاه فضایی بین المللی (International Space Station) آشنا شوید زیرا این ایستگاه از مدرن ترین و بهترین ایستگاه های فضایی جهان است. ایستگاه فضایی بین المللی با کمک و سرمایه گذاری 15 کشور مختلف ساخته شده و می تواند تا  ۴۳۵ کیلومتری سطح زمین بالا برود.

سرعت حرکت این ایستگاه فضایی نسبتا زیاد است و می تواند روزانه 15 بار دور کره ی زمین بچرخد، بنابراین مکان فوق العاده ای برای ثبت اخبار جدید و فضایی است. این ایستگاه چیزی حدود 450 تن وزن دارد و برای بروزرسانی و حرکت روزانه ی آن در مدار زمین هزینه ی گزافی خرج می شود به همین علت همیشه مدرن ترین تکنولوژی ها در آن به کار گرفته می شود.

برای ساخت این ایستگاه هدف و مراحل انجام چند پروژه ی عظیم بین المللی را با هم ترکیب کرده و چنین غول بزرگی را ساخته اند. سرمایه گذاران این ایستگاه، آمریکا، کشورهای اروپایی و ژاپن هستند و از این مکان برای تحقیقات و آزمایشان علمی و فضایی خود استفاده می کنند.

اما همیشه فضانوردان با یک مشکل بزرگ رو به رو بودند که این مشکل در این ایستگاه بیشتر جلوه می کرد؛ آن ها مجبور بودند ساعات زیادی از زمانشان در فضا را به ثبت، ارسال و گزارش وقایع اطراف بپردازند و همین موضوع زمان زیادی را از آن ها می گرفت به همین خاطر ژاپنی ها راه حلی برای این معضل اندیشیدند که در ادامه به راهکار آن ها که اختراع رباتی هوشمند بود، می پردازیم.

ایستگاه فضائی بین المللی

ایستگاه فضائی بین المللی

ایستگاه فضائی بین المللی

معرفی ربات معلق ژاپنی، تکنولوژی 

آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن که با نام جاکسا (JAXA) شناخته می شود از مدرن ترین سازمان های فضایی جهان است که مقرش در استان کاگوشیما ژاپن قرار دارد. این آژانس در پروژه های بزرگ فضایی زیادی دست دارد که یکی از آن ها تحقیقات و پیشرفت فناوری های ایستگاه فضایی بین المللی است، در همین راستا این مرکز رباتی اختراع کرده که بتواند مشکل کمبود وقت فضانوردان را تا حدودی حل کند.

نام ربات مدرن و معلق ژاپنی اینت بال (Int-Ball) است، شکل آن بسیار جذاب و شبیه به توپی معلق می باشد که نظیرش را در انیمیشن های کودکانه دیده ایم. کار اینت بال ثبت و ضبط اطلاعاتی است که ایستگاه فضایی دریافت می کند، این ربات هوشمند همه چیز را مو به مو ضبط کرده و به پایگاه فضایی مستقر در کره ی زمین مخابره می کند. همچنین اینت بال قابلیت کنترل از روی زمین با کنترل های پیشرفته را دارد و تنها کافی است فردی در کره ی زمین آن را کنترل و به این سو و آن سو هدایت کند تا اینت بال همه چیز را ثبت نماید، برای این که اینت بال این قابلیت را داشته باشد دور تا دور آن دوربین وجود دارد که بتواند تصاویر را به بهترین شکل و به صورت سه بعدی (از همه ی زوایا) ضبط کند و در جهت گیری به فرد کنترل کننده کمک کند.

تحقیقات نشان داده اند که هر فضانورد حدودا 10 درصد از زمان خود را به گرفتن تصاویر و ضبط اطلاعات گوناگون و نوشتن گزارش صرف می کند به همین علت اینت بال این امکان را فراهم کرده تا فضانوردان حدودا 10 درصد زمان بیشتری برای امور علمی خود داشته باشند. این ربات برای اولین بار در راکتی به نام اسپیس ایکس فاللکون نه (SpaceX Falcon 9) استفاده شد.

در ادامه نگاهی داریم به ویژگی های ظاهری و تکنولوژی های به کار رفته در این ربات هوشمند، همچنان همراه ما باشید.

ربات اینت بال از نمای نزدیک

ربات معلق ژاپنی

مقر آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن

ربات معلق اینت بال را در ویدئو تماشا کنید

 

ربات اینت بال از نمای نزدیک

شکل ظاهری اینت بال شبیه به توپی است که در ایستگاه فضایی معلق مانده و آرام آرام به این سو و آن سو می رود. این ربات مجهز به قوی ترین و مدرن ترین دوربین هاست و می تواند بهترین عکس ها و فیلم ها را از فضا ضبط کند.

این ربات شگفت انگیز هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی مشغول به کار است و پس از بارها آزمون و خطا امروزه به عنوان یکی از اعضای فعال این ایستگاه کار می کند. پس از بروزرسانی فناوری این اختراع جدید در حال حاضر اینت بال می تواند به صورت خودکار نیز حرکت کند و نیازی به کنترل از راه دور نداشته باشد. افراد زیادی ربان اینت بال را شبیه به کاراکتر انیمیشن وال-ئی (WALL-E) می دانند این فیلم در سال 2008 میلادی ساخته شد و داستانی علمی تخیلی دارد.

گذشته از همه ی خصوصیات این ربات باید بدانید که این گوی تنها 15 سانتیمتر قطر دارد و وزنش 1 کیلو است و آن را با استفاده از تیری در پرینتر (چاپ سه بعدی) ساخته اند.

محققان در فکر استفاده از این ربات جالب در هواپیماها هم هستند تا بتواند وقایع را به سرعت ضبط و مخابره کند، این ربات در هواپیماهای بدون سرنشین می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. به طور کلی می توان گفت که وظیفه ی اینت بال آزاد کردن دست فضانوردان و خلبانان برای مخابره ی وقایع اطراف است تا آن ها با تمرکز بیشتری به انجام دیگر وظایفشان بپردازند.

هنوز از اینت بال در هواپیماها استفاده نشده و این نظریه در حال آزمایش است اما احتمالا به زودی از آن در هواپیماهای بدون سرنشین استفاده خواهد شد.

ربات معلق فضایی ژاپنی از نمای نزدیک

برنامه های آینده درباره ربات های فضایی

مطمئنا ساخت و استفاده از ربات اینت بال تنها شروعی برای راه یابی ربات ها به فضاست و در آینده ای نزدیک شاهد ربات هایی مدرن تر و کارآمدتر در همین زمینه خواهیم بود زیرا با این کار تا حدود زیادی از خطاهای انسانی در حین کار در ایستگاه های فضایی کاسته می شود و اطلاعات به صورت آنی به به ایستگاه های زمینی می رسد و نیاز نیست برای دریافت همه ی اطلاعات تا رسیدن فضانوردان به زمین صبر کنیم.

احتمالا به زودی دیگر هیچ فضانوردی را دوربین به دست و در حال نوشتن گزارش نخواهیم دید و اینت بال هم در بروزرسانی های آینده اش می تواند بیشتر به آن ها کمک کند و حتما توانایی های بیشتری پیدا خواهد کرد.

همچنین باید بدانید که اینت بال از نظر امنیتی در سطح بالایی قرار دارد و ویدئو و تصاویر را با بهترین حالت ممکن نگهداری می کند و فقط در اختیار افراد خاصی قرار می دهد.

ربات اینت بال در آینده

سخن آخر

از نظر شما در سفرهای فضایی می توان به ربات ها اعتماد کرد؟

آیا تغییرات جوی باعث اختلال در کارایی ربات ها نمی شود؟

به نظر شما ار ربات هایی مثل اینت بال در چه مکان های دیگری می توان استفاده کرد؟

نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.