karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

فتحعلی شاه قاجار دومین پادشاه سلسله قاجاریه و برادرزاده آغا محمدخان بود که پس از او به پادشاهی رسید. او در مجموع سی و هفت سال سلطنت ایران را به دست داشت و در این مدت عهدنامه ها و قراردهای زیان بار بسیاری بسته شد که برای ایران گران تمام شدند. سرزمین پهناور ما بخش هایی چون آذربایجان، گرجستان و ارمنستان را از دست داد و به شکل امروزی اش نزدیک تر شد. 

فتحعلی شاه قاجار نیز همانند بسیاری از دیگر شاهان، مالک جواهرات گرانبهای بسیاری بود که از آن جمله می توان به تاج مشهور کیانی و شمشیر زمردنشان و محبوب وی اشاره کرد.

یکی دیگر از زینت آلات مورد علاقه دومین پادشاه قاجار، پیش کلاه کیانی بود که اغلب در تصاویر پرتره این پادشاه به چشم می خورد. فتحعلی شاه اکثر اوقات این پیش کلاه را در جلوی تاج کیانی خود به همراه سه پر سیاه نصب می کرد. 

اگر خوب به این پیش کلاه سلطنتی نگاه کنید، خواهید دید که مزین به سنگ هایی گرانقیمت چون الماس، زمرد، اسپینل و یاقوت سرخ می باشد. خود پیش کلاه نیز در طرحی زیبا و از طلای خالص ساخته شده است. در مرکز این پیش کلاه دو زمرد بزرگ به چشم می خورد که هر کدام حدودا 55 قیراط وزن دارند. در پایین آن ها نیز دو زمرد کوچک تر دیده می شود که هر کدام به ترتیب وزنی 7 و 9 قیراطی دارند. دو اسپینل موجود بر روی پیش کلاه کیانی نیز وزن های قابل توجهی دارند و هر کدام 60 و 65 قیراط می باشند. همچنین دو الماس 22 و 25 قیراطی بر روی پیش کلاه کار گذشاته شده که یکی در سمت چپ اسینل پایینی و دیگری در سمت راست همان اسپینل قرار دارد.

البته تمام زیبایی پیش کلاه کیانی به این سنگ های قیمتی محدود نمی شود و درست در وسط، یک الماس زرد رنگ می درخشد که وزن آن را در حدود 16 قیراط ارزیابی کرده اند. سه ردیف یاقوت سرخ قسمت بالای پیش کلاه را به خود آراسته اند و توجه را جلب می کنند. 

امروزه پیش کلاه کیانی در موزه جواهرات ملی ایران واقع در خیابان فردوسی نگهداری می شود که شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 تا 16:30 می توانید از آن بازدید کنید.

دوره تاریخی: اسلامی، قاجار

ابعاد: ارتفاع پیش کلاه: 20.5 سانتی متر

جنس: طلا، مزین به الماس بی رنگ، الماس زرد، زمرد، اسپینل، یاقوت سرخ

محل نگهداری: موزه جواهرات ملی یا خزانه جواهرات ملی ایران

زمان بازدید: شنبه تا سه شنبه، ساعت 14 تا 16:30 (به غیر از ایام تعطیل)


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جواهرات باشکوه و دیگر آثار ایران و جهان در زیر بخوانید:

خزانه جواهرات ملی ایران

الماس دریای نور | بزرگ ترین الماس صورتی جهان

تلفن الکساندر گراهام بل

باتری اشکانی | قدیمی ترین باتری جهان

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

تاج محبوب فرح پهلوی

قطعاتی از مغز انیشتین | یادگاری از نابغه فیزیک!

لباس عروسی ملکه ویکتوریا

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

تار موی پیامبر اکرم (ص) | موی سعادت

لباس تاج الملوک در عروسی محمدرضا پهلوی

مشهور ترین تاج انگلیس | تاج ولادیمیر

در زیرپیش کلاه کیانی فتحعلی شاه را به روی تاج کیانی می بینید:

پیش کلاه کیانی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

نیما

ممنون از توضبحاتتون. فقط گنجینه جواعرات ملی از شنبه تا سه شنبه بازه. تصحیح بفرمایید.

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

تصحیح شد، سپاس از همراهی گرم شما

10 دی 1397

انتشار:10 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.