karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چقدر از دنیای اطرافتان می دانید؟ تا به حال فکر کرده اید که خارج از کره ی زمین و فضای اطراف چه می گذرد؟ 

تنها کهکشان راه شیری را می شناسید و چند ستاره ی معروف را؟ شاید زمان آن رسیده باشد که کمی بیشتر تامل کنید و حال که همه روزه تکنولوژی در حال پیشرفت است از جهان فضایی اطراف کمی بیشتر بدانید.

شاید به دانستن در رابطه با کهکشان ها و ستارگان علاقمند باشید اما ندانید که باید از کجا شروع کنید، ابتدایی ترین قدم آشنایی با محیط پیرامون کره ی زمین است. به همین منظور امروز می خواهیم کمی شما را با کهکشان راه شیری که منظومه ی شمسی در آن قرار دارد آشنا کنیم و بعد به کشف جدید و بسیار جالب ستاره شناسان بپردازیم؛ آن ها یک گونه ی جدید از ستارگان را کشف کرده اند، ستاره هایی که با نام ان ریچ ( N-rich ) شناخته می شوند.

میلیاردها ستاره در اطراف ما وجود دارند و هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارند که با آشنایی با آن ها دریچه ای به روی دنیایی نو به رویتان باز می گردد بنابراین باید گام به گام پیش برویم، شاید آشنایی با ستاره های ان ریچ برای شروع جالب باشد.

با کارناوال همراه باشید تا کمی از زمین دور شویم و در کهکشان ها سیر کنیم.

کره زمین

آشنایی با کهکشان راه شیری

کهکشان ها مجموعه ای از ستاره ها، بقایای ستاره ها، گازها، گرد و غبار و سیارات است که در فضا با مرزی مشخص قابل تشخیص هستند. از تعداد دقیق کهکشان های موجود اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما همین بس که بدانید کوچک ترین کهکشان ها چند صد سال نوری وسعت دارند و چندین میلیون ستاره را در خود جای داده اند؛ سال نوری برای سنجش طول در محاسبات ستاره و کیهان شناسی استفاده می شود.

کهکشان راه شیری، کهکشانی است که منظومه ی شمسی و کره ی زمین در آن قرار دارد، این کهکشان در فضای صاف و بدون گرد و غبار به رنگ شیری دیده می شود و در حقیقت از در کنار هم قرار گرفتن میلیون ها ستاره به وجود آمده است. انسان با چشم غیر مسلح نمی تواند ستاره ها را از یکدیگر تشخیص دهد و آن را به صورت شکلی مارپیچ می بیند که به رنگ شیری است. از نظر ظاهری کهکشان راه شیری را می توان به یک دیسک تشبیه کرد، قرص نوری که به زیبایی در فضا قرار گرفته و منظومه ی شمسی هم تنها نقطه ای از یکی از بازوهای آن است.

در رابطه با کهکشان راه شیری می توان سال ها سخن گفت و آن را از زوایای گوناگون بررسی کرد اما تا اینجا به همین بسنده می کنیم که تصوری عام از آن را در ذهن داشته باشید و بدانید از میلیون ها ستاره تشکیل گشته است.

و اما به سراغ ستاره جدیدی می رویم که در این کهکشان کشف شده است...

کهکشان راه شیری
کهکشان راه شیری
کهکشان راه شیری

کشف ستاره جدید در کهکشان راه شیری

همانطور که گفتیم میلیون ها ستاره در اطراف ما و در کهکشان راه شیری وجود دارند و هنوز آن قدر که باید در رابطه با همه ی ستارگان نمی دانیم به همین دلیل ستاره شناسان و فضا پیمایان هنوز هم در جستجوی فضا برای کشف ستاره های جدید و کسب اطلاعات بیشتر درباره ی آن ها هستند.

به تازگی ستاره شناسان موفق شدند گونه ای نو از ستاره ها را در مرکز کهکشان راه شیری شناسایی کنند که سطح بالایی از نیتروژن را در خود دارند. این کشف در علم ستاره شناسی بسیار مفید بود و سبب شد ستاره شناسان اطلاعات نوینی را در زمینه ی ستاره های منظومه ی شمسی به دست آورند. اهمیت این کشف را زمانی متوجه می شوید که بدانید ستاره هایی از حدود 13.2 میلیارد سال پیش در این منظومه وجود دارند و یا اثرشان برجای است، بسیاری از ستاره ها در زمان تشکیل کهکشان راه شیری متلاشی شدند و برخی دیگر با اندکی فاصله پس از تشکیل کهکشان از بین رفتند.

این کشف جدید به نام  دانشگاه مورز لیورپول انگلستان به ثبت رسیده است.

یکی از محققان این پروژه ی تحقیقاتی به نام ریکاردو چیاون ( Ricardo Schiavon ) از دانشگاه مورز لیورپول در خصوص این کشف گفت:

این گونه ی ستاره در طول پروژه ای مشترک کشف شد و کشف آن به نام هیچ فرد خاصی نیست، این کار با توجه به داده های کسب شده از سیگنال های مادون قرمز به دست آمده، ستاره هایی با حجم بالای نیتروژن.

معمولا در اطراف ستاره هایی که در مرکز کهکشان قرار دارند گردو غبار زیادی وجود دارد و همین امر، شناسی را دشوار می کند. اما استفاده از نور مادون قرمز کار تیم ما را آسان تر کرد.

وی افزود:

بسیاری از ستاره هایی که در مرکز کهکشان قرار دارند هنوز شناسایی نشده اند و دلیل اصلی آن هم وجود زیاد گرد و غبار است اما زمانی که از نور مادون قرمز استفاده کردیم توانستیم اطلاعات بهتری کسب کنیم.

تصویر دکتر ریکاردو چیاون ( Ricardo Schiavon )

کشف ستاره جدید در کهکشا راه شیری

آشنایی با ستاره N- rich 

کشف ستاره ی ان ریچ در پی پروژه ای به نام ( APOGEE ) انجام گرفت، هدف این پروژه جمع آوری رد ستاره ها در طیف فروسرخ بود.

نام ان ریچ هم به دلیل وجود زیاد اِن یا نیتروژن در این گونه ستاره روی آن قرار گرفته است. این ستاره به محققان کمک کرد تا درک بهتری از چگونگی تشکیل خوشه های کروی کهکشان راه شیری پیدا کنند خوشه هایی که متعلق به 13 میلیارد سال پیش هستند به همین دلیل عمر این ستاره ها هم 13 میلیارد تخمین زده شده اما هنوز هم بررسی ها روی ان ریچ ادامه دارد.

برای این که درک بهتری در رابطه با اهمیت این ستاره ها پیدا کنید خوب است کمی درباره ی خوشه های کروی کهکشان راه شیری بدانید. به طور کلی خوشه های ستاره، گروهی از ستاره ها هستند که با کمک نیروی گرانشی به هم نزدیک و یا پیوسته شده اند و به صورت مجموعه ای دیده می شوند. اغلب ستاره های یک خوشه شکل و ویژگی های مشابهی دارند به همین دلیل با کسب اطلاعات در رابطه با یک نوع ستاره می توان در رابطه با چندین ستاره اطلاعات به دست آورد.

به صورت کلی دو نوع خوشه وجود دارد خوشه های کروی و خوشه های باز. خوشه های کروی که ستاره ان ریچ هم در این نوع خوشه ها است عمر بیشتری دارند و یا به عبارتی دیگر پیرتر هستند و از نظر ظاهری هم به صورت حلقه ای و به صورت یک هاله دیده می شوند. در کهکشان راه شیری حدود 150 خوشه ی کروی تا به امروز شناسایی شده است و اما خوشه های باز به نسبت خوشه های کروی پیوندشان با هم بی دوام تر و ضعیف تر است.

بنابر توضیحات داده شده متوجه می شویم که N-rich می تواند درک بهتری از مجموعه ی ستاره های مرکز کهکشان راه شیری در اختیارمان قرار دهد. مطالعات هرچه بیشتر در رابطه با خوشه های کروی کهکشان راه شیری و بخصوص ستاره هایی که در مرکز این کهکشان هستند و اطلاعات کمی از آن ها داریم کمک می کند که در نهایت درک بهتری از چگونگی تشکیل کهکشان به دست آوریم. پی کشف ستاره های ان ریج کمک بزرگی به ستاره شناسی دنیا کرد.

کهکشان راه شیری
کهکشان راه شیری

نگاهی علمی تر به ستاره N-RICH

تصویری که در زیر مشاهده می کنید با 20 درجه انحراف و با دید از زیمن گرفته شده است، توجه داشته باشید که این 20 درجه در مقایسه ی انحراف نیم درجه ای ماه در آسمان بیان شده است.

نقطه ای که در تصویر مشخص شده یکی از مناطق مرکزی کهکشان راه شیری است که ستاره ها چگالی بالایی در آن دارند و محلی شلوغ است، قسمت هایی که تیره هستند کمی نور مرئی را جذب کرده اند و یا با گردو غبار پوشیده شده اند به همین دلیل تیره تر به نظر می آیند. مناطقی که با ستاره های قرمز نشان داده شده اند محل هایی هستند که در پروژه ی APOGEE روی آن ها تحقیق و بررسی انجام شده است و نقطه ای که با آبی مشخص شده نشان دهنده ی مرکز کهکشان  است.

ستاره های ان ریچ به احتمال زیاد متعلق به خوشه های کروی ای است که در سال های اولیه ی به وجود آمدن کهکشان راه شیری، تشکیل شده اند به همین دلیل یاهمیت بالایی دارند.

دکتر ریکاردو در رابطه با این کشف بیان می کند که:

هنوز تحقیقات ادامه دارد. این کشف بسیار هیجان انگیز است و امکان دارد به برخی سوالات ما در رابطه با کهکشان راه شیری پاسخ دهد. همچنین اطلاعات خوبی درباره ی خوشه های کروی می دهد و امکان دارد به فرمت جدیدی درباره ی تشکیل کهکشان ها دست یابیم. به خصوص کهکشان راه شیری که برای ما اهمیت زیادی دارد  هنوز از مرکز آن اطلاعات خاصی نداریم.

همچنین می توانید ترکیبات شیمیایی هزاران ستاره ی مشابه را دریابیم که واقعا کشف حیرت انگیزی است. 

تاره جدید کهکشان راه شیری

سخن آخر

همچنان تحقیقات بر روی ستاره های ناشناخته ی کهکشان راه شیری ادامه دارد، ستاره هایی که اهمیت زیادی برای ما دارند اما هنوز چیزی از آن ها نمی دانیم، کشف ستاره های N-rich متعلق به تاریخ بیست و چهارم نوامبر سال دوهزار و شانزده  می باشد و هنوز تحقیقات روی این ستاره ها ادامه دارد و حتما در آینده اطلاعات بیشتری در رابطه با این گونه ی ستاره های پیدا می شود اما هم اکنون در همین اندازه از ستاره های ان ریچ می دانیم.

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بابک

سلام مرسی از سایت خوبتون من به شخصه در مورد کهکشان راه شیری اطلاعات بسیار کمی داشتم، واقعا مطالب جالب و خواندنی بود

انتشار:19 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

sihtir_kon_ooshakh

عزیزان من دنبال چی هستید؟ حرف من کاملا ساده هست یک موضوع علمی مخصوصا در رابطه با ستاره تازه کشف شده مخاطب عام نداره چجوری بگم؟ دنبال اصلاح اشتباهید اخه؟

انتشار:18 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

sihtir_kon_ooshakh

نه خوب علمی ننویسید وقتی علم رو زیر سوال میبرید مخاطب عام این چیزارو نمیخونه عام واسش مهمه یه ستاره کشف شده؟

خشایار مهدوی

دوست عزیز ما منتظریم منظورتون رو به طور دقیق بفرمایید تا در صورت هرگونه اشتباهی اصلاح صورت گیرد لطفا اگر ایرادی میبینید آن را به طور واضح توضیح دهید چون متاسفانه در دیدگاه اول متوجه منظور شما به طور دقیق نشدیم پایدار باشید

مطالب جالبی بود اما بهتره به زبان ساده تر و کوتاه تر مطالب و بنویسید که برای نوجوان ها قابل درک تر باشه

08 اسفند 1402

18 آذر 1395

انتشار:18 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.