karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

فرح دیبا، سومین و آخرین همسر محدرضا پهلوی بود که در سال 1338 خورشیدی به عقد آخرین پادشاه ایران درآمد. فرح پهلوی جواهرات و زیورآلات مختلف و منحصر به فردی داشت که برخی از آن ها هم اکنون در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شوند و برخی دیگر با خود او به هنگام خروج از کشور برده شدند. تاج پیش رو یکی از زیباترین نیمتاج های فرح است که به الماسی کمیاب مزین می باشد.

نور العین نیمتاجی زیبا و باشکوه به جنس پلاتین است که در وسط خود به یکی از الماس های کمیاب جهان، الماس صورتی رنگ نورالعین آراسته شده است. در اطراف این الماس زیبا و باشکوه، الماس های زرد رنگ و شفاف کوچک تری به چشم می خورند که نورالعین را احاطه کرده اند.

جالب است بدانید که متخصصین معتقدند در واقع الماس نورالعین بخشی از الماس مشهور دریای نور بوده که نادر شاه با خود به ایران آورد. کارشناسان می گویند الماس دریای نور در ابتدا وزنی ۲۴۲ قیراطی یعنی چیزی در حدود 48.4 گرم داشته است. اما بعدها در طی زمان به دو بخش تقسیم می شود که الماس بزرگ تر را همچنان با نام دریای نور شناخته و الماس کوچک تر را نورالعین نامیدند. 

در سال 1338 خورشیدی و به مناسبت ازدواج فرح دیبا و محمدرضا پهلوی، الماس نورالعین را به جواهرسازی معروف و نیویورکی به نام هری وینستون سپردند و در نهایت نیم تاج نورالعین در مراسم عروسی بر سر فرح پهلوی گذاشته شد. امروزه این نیمتاج با عنوان نیم تاج شماره 2 و در گنجه ۲۶ موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود.

برای بازدید از این نیمتاج زیبا و دیگر جواهرات ملی ایران باید به موزه جواهرات ملی واقع در خیابان فردوسی بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

سال ساخت: 1338 خورشیدی

سازنده: هری وینستون، جواهرساز آمریکایی

جنس: بدنه پلاتین و مزین به الماس نورالعین (الماس صورتی) و الماس های زرد و روشن

وزن الماس نورالعین: 60 قیراط

محل نگهداری: موزه جواهرات ملی یا خزانه جواهرات ملی ایران

زمان بازدید: 14 تا 16:30 به غیر از ایام تعطیل


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جواهرات باشکوه و زیورآلات ایرانی در زیر بخوانید: 

نیمتاج نورالعین

نیمتاج نورالعین

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناگفته نمانددریای نورازنوع بهترین وفاخرترین الماسای روی زمینه زیرااین نوع خیلی کمیابه دریای نورالماس سفیدودرعین حال بسیارپاکه

انتشار:14 مرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

دریای نوردرلوح مربعی نصب شده دورتادورش مزین به جواهرات الماس است که دست سازهندیاست البته کوه نورودریای نورتوسط نادرشاه افشارکه بدلیلی لشکرکشی کرده بودبه هنداورده شدبه ایران که شوربختانه کوه نورروی تاج ملکه انگلیس بودسالهاتاالماس بزرگتری درافریقاپیداشد کوه نوروبردن به موزه لندن الماس جدیدجای کوه نورنصب شد

انتشار:14 مرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اخه کم مزخرف ببافید الماس صورتی نیمه دیگه الماس سفید میشه جوک نگید

الماس درياي نور هم الماس صورتي هست بگرديد در اينترنت ميبينيد

30 فروردین 1401

انتشار:04 آبان 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.