karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

26 فروردین 1402

عطر دل انگیز و آرامش بخش گل محمدی باعث شد که ایرانیان از دیرباز در پی استخراج عصاره ی این گل باشند تا اینکه در حدود هزار سال پیش به خواسته ی خود رسیدند. هنوز هم در این مرز و بوم گلاب گیری انجام  و از گلاب استفاده های گوناگون می شود.

گل محمدی در برخی شهرهای ایران می روید، مثل میمند در استان فارس. شهر میمند در 100 کیلومتری جنوب شیراز در استان فارس قرار دارد و با 1100 هکتار باغ گلی که دارد، توانسته رتبه دوم در تولید گل در کل کشور را از آن خود کند.

در سال بیش از 10 هزار تن گلاب در این منطقه تولید می شود که در حدود 60 درصد از این مقدار به کشور های حوزه ی خلیج همیشه فارس و آسیای میانه صادر می شود.

برداشت گل ها از اواخر فروردين ماه آغاز مي شود و تا اوايل خرداد ادامه دارد و دو صورت سنتی و صنعتی انجام می شود. در روش سنتی ظرفیت هر کرام از دیگ ها ۵۰ کیلوگرم گل است که ۵۰ لیتر گلاب تولید می شود.

 در روش صنعتی هم در روز سه تا چهار تُن گل تبدیل به گلاب می شود که هر یک از دیگ ها  ۵۰۰ کیلوگرم ظرفیت گل محمدی دارد.

با فرا رسیدن فصل بهار، برداشت گل محمدی در شهر میمند آغاز شده است در ادامه تصاویری را با هم به تماشا می نشینیم از مراحل برداشت گل محمدی در این شهر. این تصاویر توسط آقای امیر قیومی به ثبت رسیده و ایرنا این عکس هارا منتشر کرده است.

برداشت گل محمدی

گلستانی معطر از گل محمدی

برداشت گل محمدی

کشاورزان سخت در تلاشند تا این بوی خوش را با جهانیان سهیم شوند

برداشت گل محمدی

برداشت گل محمدی

و کیسه کیسه این گل ها برای عرقگیری به کارگاه ها می روند

برداشت گل محمدی

برداشت گل محمدی

مادر بزرگی که تمام چادرش عطر گل دارد

برداشت گل محمدی

کودکان برای رفع حساسیت های احتمالی در گل ها می غلتند

برداشت گل محمدی

گل ها به دیگ های مخصوص منتقل می شود

برداشت گل محمدی

در نهایت باقی مانده های گل محمدی دور ریخته می شود

برداشت گل محمدی

سخن آخر

آیا تا به حال مراحل برداشت و گلاب گیری را از نزدیک دیده اید؟

تجربیات خود را با کارناوال در میان بگذارید ...

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام داشتم تو حیاط خونمون زمین میکندم که یک شیشه گلاب محمدی با نوشته های کلا عربی و صادراتی به کشورهای عربی پیدا کردم که تاریخ ساخت اون 1984 میلادی هست شیشه سالم و تمیز و نوشتهاش کاملا تمیز و سالم هست

انتشار:12 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مبينا شميرانى

قطعا یکی از بهترین زمانها واسه اومدن به شیراز اردیبهشته ...مخصوصا اگه به میمند بری و جشنواره گل و گلابش هم ببینی کلی عرقیات دواتیشه ناب داره ما که شیرازیم اردیبهشت برامون فصل گردش تو باغ ها و رفتن به میمند و خرید عرقیجات واسه یکسالمونه

انتشار:09 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

زهرا

شیراز واقعا جای زیبا وخاطره انگیزی است                                                            حتما    به شیراز   سفرکنید ولذت   ببرید

انتشار:20 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.