karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

زمین در شب

همه ما مفهوم شب را به گونه ای خاص در ذهنمان تصور می کنیم. برای برخی این واژه تداعی کننده ی پایان یافتن روز و رفتن خورشید از آسمان است، برخی دیگر ترجیح می دهند با فرا رسیدن شب، به گشت و گذار بپردازند و از تماشای چراغانی های زمین و آسمان لذت ببرند. در هر صورت شب جزئی از زمان است که در اثر گردش زمین به دور خود ایجاد می شود.

سال ها پیش بشر تصمیم گرفت قدم را از زمین فراتر بگذارد و به دنیای ناشناخته ی فراتر از آن سفر کند. کشف اجرام آسمانی و گاه تماشای زمین از دوردست ها بهانه ای شد تا بسیاری از مردم نیز مشتاق سفر به فضا شوند و مفهومی به نام گردشگری فضایی شکل بگیرد. موضوعی که در مطلب زیر به آن پرداخته ایم:

گردشگری فضایی

حالا ابزار و امکانات این نوع گردشگری روز به روز در حال پیشرفت هستند تا واقعیات بیشتری را درباره زمین کشف کنند؛ واقعیاتی که همه ی ابعاد زندگی بشر و حتی سفرهایش را تحت تاثیر قرار می دهند. به این منظور کارشناسان دست به کار شده اند تا ابزارهای قوی را برای عکسبرداری از زمین طراحی و تولید کنند تا جزئیات بیشتری در آنها نشان داده شود. کمی پیش از این سازمان فضایی ناسا تصاویری خارق العاده را از زمین منتشر کرده و در آن زمین را در شب به تصویر کشیده است. آخرین باری که تصاویر شب زمین توسط ناسا منتشر شد، سال 2012 میلادی بود و اکنون این اولین بار است که پس از 5 سال، این سازمان مجددا به تصویربرداری از زمین در شب پرداخته است.

با کارناوال همراه باشید تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم...

زمین در شب
زمین در شب

فواید عکس برداری از زمین در تاریکی شب

ناسا به تازگی تصاویری را از زمین منتشر کرده که این سیاره را در تاریکی مطلق شب نشان می دهند. این تصاویر با کیفیت بالا، این امکان را به پژوهشگران می دهند که تغییرات جمعیتی، تقاضای انرژی، الگوی گسترش شهرها و حتی خطوط حمل و نقل را مورد بررسی قرار دهند. میگوئل روم (Miguel Román) یکی از اعضای تیم تحقیقاتی ناسا در مرکز فضایی گودارد (Godard) در این باره می گوید:

با این تکنولوژی می توانیم تغییرات کوتاه مدتی که در اثر اتفاقاتی چون جنگ، طوفان ها، زمین لرزه ها و کمبود انرژی رخ داده را رصد کنیم. اکنون می توانیم از تغییرات دوره ای همچون مهاجرت های فصلی، که در اثر فعالیت های انسانی به وجود می آیند نیز با خبر شویم و تغییرات آهسته و تدریجی مثل شهرنشینی، مهاجرت، تغییرات اقتصادی و حتی مصارف انرژی را مورد بررسی قرار دهیم.

تصویری از شیکاگو

زمین در شب

تصویری از نیل

زمین در شب

ثبت این تصاویر چگونه ممکن می شود؟

همه ی این تصاویر با استفاده از ماهواره سومی ان-پی-پی (Soumi NPP) و الگوریتم های پیچیده ی رایانه ای ثبت شده اند تا دید متفاوتی نسبت به تاریکی شب به ما بدهند. با استفاده از اطلاعات این ماهواره می توان به عملیات بازیابی بعد از فجایع سرعت داد و میزان مصرف انژی روزانه را کنترل نمود.

مهم ترین بخش کار عکس برداری توسط رشته هایی از اشعه های عکس برداری قابل رویت مادون قرمز صورت می گیرد که با نام اختصاری VIIRS شناخته می شوند و در درون ماهواره جای می گیرند. این رشته اشعه ها می توانند با وضوح بی سابقه ای تصاویر شب را ثبت کنند و نور را در 22 طول موج مختلف تشخیص دهند.

پس از ثبت عکسها، تصاویر در یک نرم افزار به صورت هوشمند مورد ویرایش قرار می گیرند تا ابرها، نور ماه و پوشش گیاهی از آنها حذف گردند و در نتیجه تصویری این چنین به دست آید. با کمی کار بر روی این سیستم، می توان به تصاویری دست یافت که حتی نورهای خیابان را نیز به صورت تفکیک شده نشان می دهد.

تغییرات به وجود آمده در این تکنولوژی آن را قادر ساخته تا بتواند تصاویری با 6 برابر وضوح بهتر نسبت به تصاویر فضایی دیگر ثبت کند و وضوح نورها را 250 برابر بهتر از سایر ماهواره های فضایی نشان دهد. این ماهواره می تواند هر مکان را تا دوبار در روز مورد بررسی قرار داده و در نهایت نواری به طول 3000 کیلومتر از تصاویر را تحویل دهد.

به دلیل همکاری ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، این امکان فراهم شده تا تصاویر به صورت لحظه ای در اختیار کارشناسان قرار بگیرند و بر روی آنها مطالعه انجام شود.

تصویر ثبت شده از هند در 2012

زمین در شب

تصویر ثبت شده در هند در 2016

زمین در شب

انتظار کارشناسان از این تکنولوژی

کارشناسان معتقدند که با استفاده از این تکنولوژی می توان در آینده ای نزدیک بر آب شدن یخ های زمین، صید غیر قانونی، اثرات جنگ بر منابع انرژی، آلودگی های نوری و... نظارت داشت و آنها را کنترل کرد. از اطلاعات این ماهواره می توان برای برنامه ریزی شهری نیز استفاده کرد.

زمین در شب

سخن آخر

به نظر شما این تکنولوژی تا چه حد می تواند بر نجات زمین تاثیرگذار باشد؟

آیا می توان انتظار داشت که با استفاده از این تکنولوژی بتوان برنامه ریزی بهتری برای مقاصد گردشگری انجام داد؟

نظرات و پیشنهادات خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پارسا

با سلام و خسته نباشید و همچنین تشکر از مطلب بسیار جالب و خوبتون فقط این مطلب یه ایرادی داره و اون اینه که چرا عکس ایران نیست باید عکس از شب کل ایران رو میزاشتید فقط گوشه های ایران معلومه باتوجه به این عکس متوجه میشیم میزان توسعه یافتگی در قسمت های مختلف ایران جه مقدار هستش مثلا در همون عکسی که شب های هند رو گذاشتید که تا حدودی ایران مشخص هستش غرب کشور نسبت به شرق کشور خیلی توسعه یافته تر هستش و شهر تهران و اصفهان توسعه یافته تر از بقیه شهر ها هستن و البته مشهد مشخص نیست همچنین شهر های شمال و شمال غربی هم مشخص نیستند که اگر عکس از کل ایران میزاشتید کاملا همه چیز مشخص میشد و بازهم در همون عکسی که از هند گذاشتید مشخص میشه که هند چقدر نسبت به ایران توسعه یافته هستش

انتشار:13 اردیبهشت 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.