karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 فروردین 1396

به روز رسانی

23 آذر 1399

در گرداگرد گیتی همه روزه بناهایی ساخته و ساختمان های دیگری فرو می ریزند؛ انسان هایی می میرند و افراد دیگری با تولدشان جای آن ها را پر می کنند. چرخه ی زندگی ادامه دارد و جز آثاری که بشر از خود به جای گذاشته روی زمین چیزی باقی نمی ماند.

اما در هر شهر یا کشور، آثاری وجود دارند، بی نظیر که در دنیا هیچ همتایی ندارند. خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران صدها سازه و دیدنی خاص وجود دارد که از گذشتگانمان برای ما به یادگار مانده اند و مایه ی قدرت و افتخار ما هستند. اماکنی مثل تخت جمشید، پل خواجو، سی و سه پل، مقبره ی کوروش کبیر، گنبد سلطانیه، دروازه سنگی خوی و ... که هر یک منحصر به فرد هستند. این آثار نه تنها از دید ما ایرانی ها حتی از نگاه ساکنان دیگر کشورهای جهان نیز خاص و شاخص اند.

سران کشور مالزی تلاش کرده اند تا شبیه سازی از شگفت انگیزترین بنا و سازه های دنیا را در شهر نوسازی به نام پوتراجایا جمع آوری کنند و از این راه قدمی در راستای تقویت صنعت گردشگری بردارند. یکی از سازه هایی که از ایران در این شهر، شبیه سازی شده پل خواجو است؛ پلی زیبا و تاریخی در نصف جهان، اصفهان. 

کارناوال امروز قصد سفر به مالزی را دارد تا از نزدیک با پل پوترا که برای ساختش از خواجو الگو برداری کرده اند، دیدن نماید. در این سفر هیجان انگیز با ما همراه باشید.

اگر می خواهید قبل از آشنایی با شبیه ساز پل خواجوی اصفهان در مالزی، با دیگر آثار تاریخی و دیدنی اصفهان آشنا شوید بر روی لینک زیر کلیک کنید تا راهنمایی کامل از اصفهان در اختیارتان قرار گیرد:

راهنمای سفر به اصفهان

پل پوترا
پل پوترا
پل پوتراجایا

چرا بازدید از پل پوترا؟


- معرف آثار تاریخی ایران در مالزی است.

- یادواره ای از پل خواجوی اصفهان در شهر مدرن پوتراجیا است.

- این پل بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

پل پوترا
پل پوترا
پل پوترا

نگاهی به پل خواجو

پل خواجو یکی از مهم ترین پل های تاریخی ساخته شده بر روی زاینده رود است، این سازه با نام های دیگری چون پل شاه و پل بابا رکن الدین اصفهان نیز شناخته می شود. این سازه در زمان صفویان و شاه عباس دوم ساخته اند.

علاوه بر مقاومت بسیار خوب این پل طی سال های گوناگون بر روی آب، معماری این بنا و کاشی کاری های زیبایش نیز مهم و خاص است. پل خواجو 133 متر طول و 12 متر ارتفاع دارد. در زمان بی آبی زاینده رود، پل خواجو به صورت دو طبقه به نظر می رسد و امکان عبور از بخش های مختلف آن وجود دارد.

از تاریخ و استفاده ی خاص خواجو که بگذریم به راستی این پل از شاهکارهای پل سازی در دنیا محسوب می شود؛ کاشی کاری ها، طاق های زیبا و حتی آجرهای این پل، دیدنی و جذاب هستند. این پل از مشهور و محبوب ترین پل های ایران و دنیا است و پیشنهاد می کنیم به عنوان یک ایرانی حتما از این سازه ی زیبا دیدن نمایید.

و اما پلی که شبیه به پل خواجو در مالزی ساخته شده است...

پل خواجو
photo by Hamidreza Sohankar
پل خواجو
photo by Hadi Mor
پل خواجو
photo by fatemeh

نگاهی به پوتراجیا | شهر مدرن مالزی 

مالزی از کشورهایی است که توانسته توریست های مسلمان و غیر مسلمان زیادی را به سوی خود جلب کند. از مهم ترین شهرهای این سرزمین کوآلالامپور است اما شهری دیگر به نام پوتراجیا در جنوب کوآلالامپور ساخته اند تا پایگاهی اداری، تجاری و گردشگری برای مالزی باشد.

نام این شهر از اسم تونکو عبدالرحمان پوترا اولین نخست وزیر کشور مالزی برگرفته شده؛ پوترا در زبان مالایی به معنای پادشاه و جایا به معنای والامقام و صاحب قدرت است. در این شهر تلاش شده همه چیز مدرن و به روز باشد. با قدم زدن در پوتراجایا می توانید شهری مدرن را در دیار مسلمانان تماشا کنید، دیاری پاکیزه با خط کشی های خیابانی متفاوت و جالب، آسمان خراش های سر به فلک کشیده و... که هر یک از آن ها در نوع خود خاص و دیدنی هستند.

در سفر به مالزی و شهر کوالالامپور پیشنهاد می کنیم از پوتراجایا نیز دیدن نمایید. در ادامه با شبیه ساز پل خواجو، افتخار ایران در این شهر بیشتر آشنا می شویم. 

شهر پوتراجایا
شهر پوتراجایا

معرفی پل پوترا | Putra Bridge

پل پوترا طولانی ترین پل موجود در شهر زیبای پوتراجایاست که بلوار پوترا را به میدان پوترا متصل می نماید، طولش 435 متر می باشد و از مکان های محبوب برای عکاسی و بخصوص تصویربرداری عروسی زوج های جوان است.

جنس پل از بتن و کاملا بهره گرفته از نوع معماری پل خواجوی اصفهان یعنی معماری ایرانی اسلامی است، گویا خواجو در اینجا مدرنیزه شده و می توان بر روی آن با اتومبیل، پیاده و مونوریل رفت و آمد کرد. این سازه دو طبقه دارد و سطح بالایی آن خیابان و عابر پیاده و سطح زیرینش مونوریل (قطارهایی که بالاتر از سطح زمین حرکت می کنند) آن است.

این پل به نسبت خواجو بسیار نوساز و ساختش متعلق به سال 1997 میلادی می باشد که البته در سال 1999 میلادی بازگشایی شد. گفته می شود دولت مالزی از ایران برای ساخت این سازه اجازه خواست و دولت ایران هم اجازه داد تا این پل 25 درصد شبیه به خواجو ساخته شود به همین دلیل شاهدیم که پوترا با خواجو تفاوت های زیادی هم دارد. مانند تعداد طاق ها، فاصله ی میات طاق ها، طول پل و... که با مشاهده ی تصاویر زیر بیشتر متوجه این اختلافات خواهید شد.

پل پوترا

تفریحاتی عالی بر روی پل پوترا

مطمئنا قدم زدن و پیاده روی روی پل پوترا تنها تفریحی ممکن بر روی این پل نیست، گردشگران زیادی به این ناحیه و دیدار پل پوترا می روند تا با سبک معماری ایرانی و اسلامی آشنا شوند و به گردش و تفریح در اطراف این سازه ی شاخص بپردازند، از برترین و محبوب ترین تفریحات موجود بر روی این پل و اطرافش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- عکاسی: مناظر اطراف پل پوترا و خود این سازه آن قدر دیدنی هستند که نمی توان از آن ها عکاسی نکرد. حتی زوج های جوان زیادی هم بر روی این پل می روند تا خاطره ی بهترین روز زندگیشان را با پل پوترا جودان کنند.

- تماشای غروب آفتاب: از جمله بهترین مکان هایی که در مالزی می توانید شاهد غروب خورشید باشید سطح بالایی پل پوترا است که غروب را دو چندان زیبا جلوه می دهد.

- قایق سواری: در دریاچه ی پوترا امکان قایق سواری نیز وجود دارد و بازدیدکنندگان و توریست ها نیز می توانند آن ها را اجاره کرده و به دامان آب های زلال در دریاچه سفر کنند.

هزینه:

انواع قایق های کروز از تک سرنشین تا 120 نفر ظرفیت در دریاچه ی پوترا فعال هستند و بنابر زمانی که قایق سواری می کنید هزینه هایی متفاوت دارند که هزینه هایشان از 15 رینگت مالزی (حدود 20 هزار تومان) شروع می شوند.

- وعده های غذایی لذیذ: اقامتگاه ها و رستوران های زیادی در اطراف پل پوترا وجود دارد که می توانید با مراجعه به آن ها خوراکی های خوشمزه ای تهیه نموده و نوش جان کنید.

مناظر اطراف پل پوترا در هنگام غروب خورشید

پل پوترا مالزی
پل پوترا مالزی

آشنایی با سازندگان پل پوترا

ساخت چنین پروژه ی مهم و عظیمی از یک شرکت یا موسسه ی خاص ساخته نبود و مسئولین مالزی نیز ترجیح می دادند که از ایده ها و نیروهای گوناگون استفاده کنند به همین دلیل ساخت پروژه به شرکت های PPJ و PJC که در زمینه ی ساخت و ساز در مالزی فعال هستند سپرده شد که البته مقامات محلی نیز به آن ها کمک های شایان توجهی کردند.

سازمان های دیگری هم چون زیر ساخت های شهری و بهداشت عمومی، مدیریت مواد زاید، برنامه ریزی شهری، حفاظت محیط زیست و توسعه اجتماعی اقتصادی در ساخت این پی زیبا نقش داشته اند.

پل پوترا

دسترسی

پیشنهاد می کنیم در سفر به مالزی دیدن پل پوترا را از دست ندهید برای رسیدن به این پل زیبا می توانید از اتومبیل شخصی، ترن و اتوبوس استفاده نمایید:

با اتوبوس: 

برای رسیدن به پل پوترا با اتوبوس باید این مسیر را دنبال کنید، در Parkmay سوار اتوبوس شماره ی 868 شوید حدودا پس از 20 دقیقه به Sinar Kota-Komuter  پوتراجایا خواهید رسید. یا در ایستگاه Sepang Omnibus سوار اتوبوس شماره 536B شوید و پس از 3 ساعت به Dengkil-Cyberjaya برسید.

با ترن:

از فرودگاه KLIA به مرکز ترن شهری KL's بروید و سوار خط اکسپرس ترن شوید.

آدرس: مالزی، سلانگور، پرزنت.

.Address: Presint 2, 62000 Putrajaya, Selangor, Malaysia

پل زیبای پوترا را در نقشه کارناوال ببینید

شهر پوتراجایا

دیدنی های اطراف

در سفر به مالزی توصیه می کنیم از پل پوترا حتما دیدن نمایید این پل نماد ایران در مالزی می باشد. چندی پیش به مالزی سفر نموده ایم که از طریق لینک های زیر می توانید با جاذبه های گردشگری که کارناوال به آن ها سفر کرده آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم دیدن آن ها را از دست ندهید.

باغ گیاهشناسی پردانا مالزی | گردشی سبز در کوالالامپور

شهربازی سان وی لاگون مالزی | یک روز مهیج در کوالالامپور

مسجد پوترا مالزی | عبادتی به رنگ صورتی

لازم به ذکر است که مسجد صورتی پوترای مالزی به پل پوترا بسیار نزدیک است و پیشنهاد می کنیم در سفرتان حتما از این مسجد نیز دیدن نمایید.

مسجد صورتی مالزی

مسجد پوترا مالزی

باغ گیاهشناسی پردانا مالزی

باغ گیاهشناسی پردانا مالزی

شهربازی سان وی لاگون مالزی

شهربازی سان وی لاگون مالزی

توصیه کارناوال

بدون شک از بازدید پل پوترا پشیمان نخواهید شد زیرا منظره ی اطراف آن بسیار دیدنی و جذاب است پیشنهاد می کنیم اگر اهل پیاده روی هستید حتما ساعاتی را به قدم زدن در اسکله و اطراف این پل اختصاص دهید زیرا محیط مناسبی برای این کار دارد. همچنین افراد زیادی را هم خواهید دید که بر روی پل یا اطرافش به دوچرخه سواری می پردازند. پیشنهاد می کنیم از قبل خوب زمانبندی کنید تا از زیبایی های پل پوترا نهایت استفاده را کرده باشید.

اگر زیاد به پیاده روی هم علاقه ندارید مشکلی نیست می توانید نهاری سبک را در اسکله نوش جان کرده و یا قایقی کرایه نموده و در آب های زلال اطراف پل قایق رانی نمایید.

پل پوترا

سخن آخر

آیا تا به حال به مالزی سفر کرده اید؟

آیا پل پوترا را از نزدیک دیده اید؟ از نظر شما این پل با خواجو چه شباهت ها و چه تفاوت هایی دارد؟

دیدگاه هایتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی

پل خواجو با امکانات قدیم ساخته شده ارزش زیاد دارد

انتشار:19 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.