karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نقوش به تصویر کشیده بر روی این بشقاب سیمین روایت گر صحنه هایی از جنگ معروف بهرام گور یا بهرام پنجم، پادشاه ساسانی است. این داستان در طی قرن ها و در زمان های مختلفی بر سر زبان ها بوده، از پادشاهی ساسانیان بگیرید و حتی تا بعد از آن مردمان جنگ معروف بهرام گور را از یاد نبردند. اما تنها جایی که این داستان مکتوب شده، در کتاب گرانمایه شاهنامه است که در اوایل قرن یازدهم میلادی و توسط حکیم سخن، فردوسی بزرگ سروده شده است. در شاهنامه روایت تیراندازی ماهرانه بهرام گور آمده است و نقل شده که چگونه بهرام گور با خنیاگر محبوب خود، آزاده به شکار رفت و در طی شکار، غزال نر را به غزال ماده و غزال ماده را به نر بدل کرد و پای عقبی حیوان ها را به گوشش دوخت. این بشقاب کاملا روایت گر این داستان است، زیرا در نگاه اول تیری را خواهید دید که شاخ های غزال نری را کنده و در ظاهر به غزال ماده ای شباهت یافته و از سویی دیگر، بر بالای سر غزال ماده دو تیر می بینید که بدین سبب به غزال نری شباهت یافته است. 

به احتمال زیاد این ظرف سیمین با چکش کاری ساخته شده و بعدها برای نشان دادن سطح و رنگ های مختلفش، با استفاده از طلا و جیوه آراسته شده است. در طی امپراتوری ساسانیان، در ایران و منطقه میان رودان ظروف زرین و سیمین بسیاری ساخته شده که هم اکنون تعداد بالایی از آن ها بر جای مانده اند. این ظروف نشان دهنده گسترش سنت ها و روش های ساخت ظروف ایرانی در بخش های غربی دنیا و فرهنگ های رومی و یونانی می باشند. اغلب این ظروف از فلزهای گرانبها ساخته شده تا نمادی از قدرت و اعتبار باشند. این اشیاء که احتمالا در دربار رسمی تولید شده بودند، بیش تر اوقات به عنوان هدایای سلطنتی و برای افراد مهم و والا مقام در نظر گرفته می شدند.  

امروزه این ظرف سیمین با طرح بهرام گور در گالری 405، موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد. 

می توانید اطلاعات بیشتری از دیگر اشیا باستانی در گنجینه های ایران و جهان بیابید. درباره ظروف مشابه ساسانی در زیر بخوانید:

بشقاب شکار قوچ

بشقاب سیمین یزدگرد اول: شکار گوزن

بشقاب سیمین ساسانی | دو جوان و اسب بالدار

کاسه سیمین ساسانی


دوره تاریخی: ساسانیان

زمان ساخت: قرن پنجم میلادی

جنس: نقره، با تزئینات طلا

ابعاد: ارتفاع: 4.11 سانتی متر، قطر: 20.1 سانتی متر

محل کشف: ایران

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

ظرف نقره ساسانی، صحنه شکار

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.