karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در حال حاضر کشور تایلند از محبوب ترین مقاصد گردشگری در نظر ایرانیان به حساب می آید و اغلب به دلیل لذت بردن از منابع طبیعی و دیدن جاذبه های گردشگری فوق العاده ی این سرزمین، آن را برای سفر انتخاب می کنند. 

شاید در ابتدای سفر اصلا به موضوع سوغات و خرید یک شئ جالب برای دوستان و آشنایانتان فکر هم نکنید اما وقتی به این کشور زیبا می رسید نمی دانید که چه چیزی برای خرید به عنوان سوغات مناسب تر است و به نوعی در میان فروشگاه ها و اشیای رنگارنگ گیج و مبهوت می شوید. در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با بهترین و محبوب ترین سوغاتی های تایلند آشنا کنیم تا بتوانید آنچه شایسته و درخور یک ایرانی است را از تایلند تهیه نمایید.

در خرید سوغات خوب است که اشیایی را در اولویت کارمان قرار دهیم که منحصرا متعلق به همان کشور هستند و نمایان گر فرهنگ، آداب و یا سنن کهن و شیوه ی زندگی اهالی آن دیار می باشند تا همیشه یادآور خاطرات شیرین و ماجراجویانه ی ما به دیگر نقاط دنیا باشند. ما هم در این مطلب سعی کرده ایم که سوغاتی در اولویتمان باشند که رنگ و بویی از مردمان ساکن در تایلند داشته باشند.

همراه کارناوال باشید تا بیشتر با سوغات ناب تایلند آشنا شویم.

سوغات تایلند

1- لباس محلی

تایلندی ها دارای لباس های محلی با پارچه های خاص و زیبایی هستند که می توانند گزینه ی خوبی به عنوان یک سوغات خاص باشند. این لباس ها را بیشتر ساکنان مناطق شمالی کشور تایلند استفاده می کنند به همین دلیل به آن ها لباس های شمالی (Northern Clothes) نیز گفته می شود. این لباس ها هم برای مردان و هم برای بانوان وجود دارد و پیراهن های مردانه ی آن ها نیز بسیار جالب و آستین بلند هستند.

این لباس ها برای بانوان هم می تواند به عنوان یک لباس مجلسی بسیار خاص استفاده شود زیرا دامن های زیبا و رنگینی دارند و در مجالس خواهند درخشید. این لباس های محلی را می توانید از فروشگاه ها و مغازه های زیادی تهیه نمایید اما به شما پیشنهاد می کنیم از فروشگاه های معتبر و خوب خرید کنید تا لباس ها کیفیت کافی و مناسب را داشته باشند.

سوغات تایلند

2- روغن و عطر

در تایلند می توانید انواع روغن و عطرها را با اسانس های طبیعی خریداری نمایید. این محصولات را از گیاهان به دست می آورند و می توانید از آن ها برای پخت و پز، خوشبو شدن و یا زیباسازی پوست استفاده کنید.

از بهترین روغن هایی که در تایلند به دست می آید روغن نارگیل است که از آن در غذاهای تایلندی نیز زیاد استفاده می کند اما خوب حواستان را جمع کنید که فروشنده متقلب نباشد زیرا روغن نارگیل تقلبی نیز در این کشور بسیار رایج است. روغن نارگیل اصل از بهترین سوغات تایلند به حساب می آید.

سوغات تایلند

3- کاسه مدیتیشن | Meditation Bowl

در فروشگاه های تایلند کاسه هایی را خواهید دید که به آن ها سینگینگ بال (singing bowl) یا کاسه ی آواز خوان گفته می شود. این کاسه ها را از ترکیب چند فلز می سازند. کاسه مدیتیشن یا آواز خوان با دسته هایی شبیه به هاونگ عرضه می شوند و با کوبیدن این دسته ها به کاسه آواهای جالبی از این ظرف خارج می شود که دلیل اصلی نام گذاری این کاسه ها نیز همین موضوع است.

از این کاسه ها در معابد بودایی استفاده می کنند و به کوبیدن دسته به کاسه آواهای متفاوتی را به وجود می آورند که از نظرشان آرامش بخش و کمک کننده به مدیتیشن است. کاسه آواز خوان به نوعی ظرفی است گویای دین و فرهنگ مردمان تایلند که می تواند سوغاتی خوب و منحصر به فرد هم باشد. البته اگر بخواهیم واقعیت را گفته باشیم این کاسه ها اصالتا مربوط به منطقه ی تبت هستند اما در تایلند محبوبیت زیادی یافته اند و در اغلب بازارهای محلی به فروش می رسند.

سوغات تایلند

4- کوسن های مثلثی | Triangle Cushions

به نقاشی های کهن تایلندی که توجه کنید کوسن هایی خاص را خواهید دید که به شکل مثلثی می باشند و با دیگر کوسن هایی که تا به حال دیده اید فرق می کنند. این بالشتک ها هنوز هم در تایلند استفاده می شوند و می توانند سوغاتی جالب از این کشور باشند. این کوسن ها کاملا شبیه به یک هرم هستنند که به آن ها تشکی نسبتا نرم وصل شده است و می توان به آن تکیه داد یا روی آن دراز کشید.

حدودا از سال 1850 میلادی از این کوسن ها به طور گسترده در معابد تایلند استفاده شد و مکانی ثابت در فرهنگ و آداب تایلندی ها به دست آورد. این کوسن ها در حال حاضر به صورت انبوه تولید می شوند اما توصیه می کنیم کوسن هایی که توسط مردمان محلی عرضه و تهیه می شوند را خریداری کنید زیرا کیفیت بهتری دارند و در ضمن کمک خرجی برای زندگی آن ها هستند زیرا اغلب افرادی که این کوسن ها را می دوزند کشاورزانی هستند که در فصول کم در آمد به این شغل روی می آورند.

سوغات تایلند

5- ظرف برنج | Rice Boxes

یکی از جالب ترین صنایع دستی در تایلند ظرف های برنجی است که به صورت سنتی و با صرف چندین ساعت از عمر تایلندی ها  تهیه می شود. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید این ظرف ها رنگین و زیبا هستند و می توان برای تزئین هم از آن ها استفاده کرد.

ظرف های برنج در تایلند در اندازه های مختلف عرضه می شود و از یاد نبرید که مناسب نگهداری برنج های نپخته می باشد و نمی توان در آن ها برنج پخته نگهداری کرد. اگر در جستجوی یک سوغات خوب برای اطرافیان خوش ذوق و هنر دوستتان هستید این ظروف می توانند انتخاب خوبی باشند.

سوغات تایلند

6- ابریشم | Silk

در کشورهای آسیای شرقی به خصوص چین و تایلند استفاده از پارچه ی ابریشم محبوب است. در تایلند زمین های توت گسترده ای وجود دارد که برای تغذیه ی کرم های ابریشم به وجود آمده اند. ابریشم همانطور که می دانید از گران بها و بسیار با کیفیت است تا اندازه ای که به آن طلای سبز هم گفته می شود. این پارچه ها در تایلند به وفور پیدا می شود  اما در میان آن ها پارچه های تقلبی نیز وجود دارند، به چند روش می توانید ابریشم اصل را از مصنوعی و تقلبی تشخیص دهید:

- با چند بار کشیدن دست به روی پارچه ابریشم اصل گرما تولید می شود به مقداری که به راحتی آن را احساس می کنید.

- پارچه را از بین یک حلقه عبور دهید، ابریشم اصل با لطافت از میان حلقه سر خورده و خارج می شود اما پارچه ی تقلبی را به زور باید از میان حلقه عبور دهید.

- ابریشم اصل یا طبیعی درخشش خاصی دارد که جنس تقلبی آن ندارد.

- اگر ابریشم را بسوزانید بویی شبیه سوختن موی سر از ان خارج می شود.

توجه داشته باشید که خرید پارچه ی اصل ابریشم از تایلند یک سوغات لوکس و فاخر به حساب می آید.

سوغات تایلند
photo by 0

7- فانوس تایلندی | Thai Sky Lanterns

در کشورهای آسیای شرقی هوا کردن بالن یا فانوس های روشن و کاغذی کاری متداول است، این فانوس ها که در ایران با نام بالن آرزوها شناخته می شوند را در تایلند در طرح و رنگ های مختلف می توانید پیدا کنید. فانوس های درخشان می توانند سوغاتی منحصر به فرد و رویایی از تایلند باشند. هزینه ی این فانوس ها حدودا 4 دلار (معادل حدودا 16 هزار تومان) میباشد.

علاوه بر این فانوس ها، انواع و اقسام چراغ و لوستر های شیشه ای نیز در تایلند به فروش می رسند؛ چراغ و لوستر از اجزای مهم هر خانه و ساختمانی هستند و در زیبا شدن فضا نقشی اساسی دارند. اگر تصمیم دارید چراغی خاص و بی نظیر داشته باشید می توانید بهترین نوع چراغ و لوستر را از تایلند تهیه نمایید. از نکات جالب توجه در رابطه با چراغ های تایلندی هزینه ی خوب و به صرفه ی آن است که آن ها را در فهرست سوغات محبوب این کشور جای داده است.

سوغات تایلند
سوغات تایلند

8- چتر تایلندی | Thai Umbrella

یکی دیگر از سوغاتی های تایلند، چتر تایلند است. این چتر ها با استفاده از کاغذ، بامبو و پنبه ساخته می شوند. روی این چترها را با رنگ های مختلف طراحی و رنگ آمیزی می کنند. گاهی در این چترها از ابریشم هم استفاده می شود که قیمت این اشیا را بسیار بالا می برد.

سوغات تایلند

9- مجسمه های سرامیکی

اگر به دنبال یک وسیله ی تزئینی خوب برای سوغات می گردید در تایلند مجسمه، جام و کاسه هایی از جنس سرامیک به فروش می رسند که انتخاب خوبی برای خرید و هدیه دادن هستند، این اشیای سرامیکی اغلب با صورتک هایی از انسان ها و حیوانات حکاکی می شوند که جالب و دیدنی هستند.

10- صابون های ویژه

در سراسر تایلند می توانید صابون های رنگین و زیبایی را ببینید که شاید در هیچ جای دنیا نظیرش وجود نداشته باشد. این صابون ها در طرح ها، رنگ ها و سایزهای مختلف ارائه می شوند. رنگ این صابون ها به گونه ای است که انگار آن ها را به وسیله ی آبرنگ رنگ آمیزی کرده اند به همین خاطر انتخابی زیبا و هوشمندانه به عنوان سوغات می باشد.

سوغات تایلند

11- کنده کاری های چوبی

شاید در نگاه اول به نظرتان خرید صنایع چوبی به عنوان سوغات گزینه ی مناسبی نباشند زیرا حجم و وزن زیادی دارند اما از طرف دیگر باید بدانید که در شهر بانکوک بهترین و زیباترین صانیع چوبی تولید و عرضه می شوند که بسیار کم نظیر هستند. اگر شرایط خرید وسایل چوبی را ندارید پیشنهاد می کنیم یک شی کوچک مانند چراغ یا ظرف چوبی تهیه کنید.

سوغات تایلند

12- دکور خانه | Home Decor

اگر از طرفداران صنایع دستی و هنرهای دست ساز و منحصر به فرد هستید باید بدانید که در تایلند وسایل و لوازم تزئینی خاصی را پیدا خواهید کرد که هر یک به تنهایی می توانند یک هنجار شکنی بزرگ در اصول دکورسیون منزل شما باشند. این وسایل می توانند هم برای شما و هم آشنایانتان سوغاتی خوب و خاص باشند.

سوغات تایلند

13- کیف دستی | Handmade Bags

کیفی که روزانه از آن استفاده می کنید به مرور نشانگر سلایق شما خواهد بود، در تایلند کیف های دست سازی پیدا می شوند که طرح ها و رنگ های بخصوصی دارند و به وضوح مشخص است که از تایلند آورده شده اند. این کیف ها در شهر بانکوک به وفور یافت می شوند و می توانید از میان هزاران کیف دستی آنچه بیشتر به سلایقتان شبیه است را انتخاب کنید.

سوغات تایلند

14- ادویه و ترشیجات

در تایلند و بخصوص شهر بانکوک انواع و اقسام تنقلات، ترشیجات و ادویه تولید می شوند که سوغاتی کم دردسر و در عین حال خاص هستند. کمی ادویه و یا آب نبات و میوه های خشک را می توانید به عنوان سوغات به دیگران هدیه دهید، در واقع این نوع تنقلات از محبوب ترین سوغات تایلند می باشند.

 

سوغات تایلند

15- جواهرات

انواع و اقسام جواهرات و بدلیجات به صورت دست ساز و کارخانه ای با هزینه های مختلف در تایلند به فروش می رسند که می توانند به عنوان سوغات گذینه ای عالی باشند، اگر عاشق تنوع رنگ و سنگ های جورواجور هستید هم جواهرات تایلندی برای شما مناسب هستند، افراد زیادی عقیده دارند سفر به تایلن بدون تهیه ی دست بند یا یک گوشواره ر رنگین کامل نمی شود.

سوغات تایلند

سخن آخر

آیا تا به حال به تایلند سفر کرده اید؟ از این کشور زیبا چه اشیایی را به عنوان سوغات تهیه نموده اید؟

 آیا با جاذبه های گردشگری این کشور آشنایی دارید؟ برای آشنایی بیشتر با جاذبه های خارق العاده ی تایلند لینک های زیر را مشاهده نمایید:

رستوران گاگان تایلند | بهترین رستوران آسیا در سال ۲۰۱۷

تصاویری از تایلند | زندگی روزمره در قاب تصویر

پارک آبی بلک مونتین تایلند | یکی از برترین های دنیا

گالری هنر در بهشت | تصاویر سه بعدی حیرت انگیز در پاتایا

شهربازی دریم ورلد تایلند | تجربه یک روز هیجانی

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سوغات تايلند …… ايدز

انتشار:19 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مسعود نظرى مهر

من با دو نفر از دوستام قصد سفر به تايلند داريم هزينه سفرمون به تايلند چه حدودى ميشه؟با تور بهتر نيست؟البته بدون تور دوست داريم بريم كه آزادانه تر هرجا بريم

انتشار:17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ترانه معنوى

سلام رستورانهاى تايلند رو ميشه معرفى كنيد كه غذاى خوب و مناسب ذائقه ایرانی داشته باشه؟منظورم اینه که مواد غذایی عجیب سرو نکنن و در سفر برای ما که عادت نداریم مشکل گوارشی ایجاد نکنه

انتشار:06 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.