karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 شهریور 1395

به روز رسانی

07 اسفند 1398

تخت طاووس یا تخت خورشید، تخت عظیم و مجللی‌ست که با استفاده از جواهرات خزانه قاجار و به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است. در ابتدا به سبب خورشید جواهرنشان و مرصعی که در بالای تخت نصب شده، تخت خورشید نام گرفت. سال‌ها با همین نام شناخته می‌شد تا آن‌ که فتحعلی شاه با بانویی به نام طاووس تاج‌الدوله ازدواج کرد. پس از آن بود که به مناسبت نام طاووس الدوله، تخت به نام تخت طاووس مشهور شد. 

جواهرات به کار رفته بر روی تخت طاووس بسیار متعدد و قابل توجه اند که از جمله آن ها می توان به تعداد بسیاری الماس، یاقوت کبود و زمرد اشاره کرد. ناصرالدین شاه که علاقه ویژه‌ای به جواهرات و نفایس سلطنتی داشت، در زمان خود دستور به تعمیر و بازسازی تخت داد. پس از انجام تعمیرات، تغییراتی جزئی نیز بر روی تخت اعمال شد که از آ‌ن‌ جمله اضافه شدن مصرع‌هایی با مضمون تعمیر تخت به فرمان ناصرالدین شاه است. این اشعار بر روی کتیبه‌ای از زر در اطراف تخت، به خط نستعلیق و با مینای لاجوردی نگاشته شده است. 

لازم به ذکر است که این تخت طاووس با تخت طاووس نادری متفاوت است. تخت طاووس نادری، تختی مزین به الماس کمیاب کوه نور بود که نادرشاه افشار به همراه الماس دریای نور آن را از هند به عنوان غنیمت به ایران آورد. تخت طاووس نادری پس از مرگ نادشاه اول به افغانستان برده شد و پس از جدا شدن الماس کوه نور، مستعمل شد و از بین رفت.

محل نگهداری تخت طاووس تا سال 1360 در کاخ گلستان بود، اما به سبب وجود جواهرات بر روی تخت، به خزانه جواهرات ملی در بانک مرکزی واقع در خیابان فردوسی منتقل شد.

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جواهرات و زیورآلات ایرانی در زیر بخوانید:

الماس دریای نور

دو دستبند زرین هخامنشی با سر شیر

تاج فرح پهلوی

گردنبند زرین هخامنشی

تاج کیانی | تاج فتحعلی شاه قاجار

تاج پهلوی


دوره تاریخی: اسلامی، قاجار

زمان ساخت: ۱۲۱۶ هجری قمری

سازنده: جوهرسازان اصفهانی

جنس: طلا و جواهراتی چون: الماس، یاقوت کبود و زمرد 

محل نگهداری: موزه جواهرات ملی، بانک مرکزی

تخت طاووس موزه جواهرات ملی
تخت طاووس موزه جواهرات ملی
تخت طاووس موزه جواهرات ملی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

تخت نادری با این تخت تفاوت داره تخت نادری بعد از مرگ نادر شاه تکه تکه شد و به غارت رفت.تخت طاووس فعلی در زمان فتحعلی شاه ساخته شد و بخاطر همسرش این اسم رو گذاشتن

انتشار:07 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شما که عکس هاتون کپی شده است مطلبتون هم در مورد عاقبت تخت طاووس کاملا غلطه ، چرا فکر میکنید با نوشتن به اطلاعات دیگران کمک میکنید ، کتاب که هیچ حداقل چند تا مقاله تاریخی بخونید که بدونید تخت طاووس به افغانستان نرفت بعد از مرگ نادر تکه تکه شد

انتشار:06 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهدی

این تصاویری که شما استفاده کردید مربوط به تصویر مولاژ تخت طاووس هست که الان در کاخ گلستان نگهداری میشه و فاقد ارزش و زیبایی هست و با تخت طاووس واقعی کلی فرق داره

زينب شيرازی

دوست عزیز کارناوالی، سلام سخن شما در مورد عکس اول پست کاملا درست است؛ اما عکس های دوم و سوم که از نزدیک جزئیات تخت طاووس را به تصویر می کشند، کاملا حقیقی ست. در مورد استفاده از عکس مولاژ نیز باید گفت: متأسفانه عکسی واضح و با کیفیت از گنجینه های ملی در فضای مجازی یافت نشد، همچنین عکاسی در موره ملی جواهرات ممنوع است. بنابراین به ناچار از عکس مولاژ تخت طاووس استفاده شد. در ضمن در حال حاضر دیگر مولاژ تخت طاووس در کاخ گلستان نگه داری نمی شود. با تشکر از توجه شما و به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود با کارناوال پایدار باشید.

30 مهر 1395

انتشار:29 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.