karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

21 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ممکن است در این جهان و کهکشان های دیگر سیاراتی همچون زمین ولی کمی متفاوت تر وجود داشته باشند و حیات نیز در آن ها در جریان باشد ولی احتمالش چقدر خواهد بود؟ آیا روزی می رسد که پا بر روی این سیارات بگذاریم؟ 

چندین سال است که بشر ذهنش معطوف به کشف سیاراتی دیگر شده که امکان حیات بر روی آن ها وجود داشته باشد.

با #پیشرفت های فضایی و تکنولوژیکی که امروزه شاهد آن هستیم رسیدن به این هدف خیلی دور از انتظار به نظر نمی رسد و گفته می شود به آن روز و کشف چنین سیاره ای بسیار نزدیک شده ایم. تصور کنید در فاصله ای نه چندان دور از #منظومه ی شمسی ما، سیاره ای در حال چرخش در مدار خود باشد و در کنار مناسب بودن شرایطش حیات نیز در آن یافت شود و بتوان بر روی آن زندگی کرد. البته اگر موجوداتی هوشمند و یا غیر هوشمند در آن زیست کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به 5 سیاره ای که به تازگی کشف شده اند و انتظار می رود شکلی از حیات بر روی آن ها در جریان باشد. این سیارات میان ستاره ای ( سیاره هایی خارج از منظومه شمسی )  شاید در فاصله ی دوری نسبت به ما قرار گرفته اند ولی می توان به آن ها در آینده سفر کرد.

همراه با کارناوال باشید.

سیاره های شبیه به زمین

درباره ی سیارات شبیه به زمین

چندی پیش بشر توانست سیاره ای میان ستاره ای به نام پروکسیما بی را در فاصله ی 4.2 سال نوری از ما شناسایی و مشاهده کنند که کشفی بزرگ و شگفت انگیز به حساب می آمد و دانشمندان می گویند به احتمال زیاد حیات را می توان بر روی این سیاره یافت.

با توجه به این که هنوز باید اطلاعات زیادی را درباره ی این دنیاهایِ تازه کشف شده بدانیم ولی تا حدودی با آن ها آشنا هستیم و اطلاعات پایه ای و مهم را در اختیار داریم. مانند شکل سطوح آن ها، اندازه، نوع اتمسفر و ... . اندازه ی سیاره های مشابهِ زمین می تواند بسیار متفاوت باشد؛ برخی بزرگتر و برخی کوچکتر. مهم ترین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ما هیچ اطلاعاتی درباره ی نوع حیاتی که امکان دارد بر روی آن ها در جریان باشد در اختیار نداریم و علامت سوال بزرگی محسوب می شوند که تنها با سفر به آن ها جواب را خواهیم یافت.

سالانه سیارات زیادی توسط #تلسکوپ ها و فضاپیماها شناسایی می شوند. اما در این میان، آن هایی مورد مطالعه و تحقیق بیشتر قرار می گیرند که احتمال حیات بر رویشان بیشتر از بقیه سیاراتِ کشف شده باشد.

به نظر شما احتمال یافتن سیاره ای مانند زمین چقدر است؟

سیاره های شبیه زمین

آشنایی با 5 سیاره ی شبیه به زمین

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 5 سیاره ای که در فاصله ی نه چندان دور از ما قرار گرفته اند و گفته می شود به احتمال زیاد حیات را بر روی آن ها می توان یافت. باید این نکته را یادآور شد که شاید دارای حیات باشند، ولی امکانش وجود دارد که نتوان بر روی آن به دلایل مختلفی زندگی کرد.

بطور مثال شاید شکلی دیگر از حیات را دارا باشند و موجوداتی که بر روی زمین زندگی می کنند با آن شرایط به هیچ عنوان هماهنگی نداشته باشند.

با کارناوال در ادامه همراه باشید.

1) سیاره ی Wolf 1061c

این سیاره در فاصله ی 13.8 سال نوری از زمین و در صورت فلکی Ophiuchus واقع شده است. بعد از پروکسیما بی این دومین سیاره ای به حساب می آید که احتمال حیات بر روی آن وجود دارد و همین طور نزدیک ترین بعد از پروکسیما بی به حساب می آید. این سیاره در منطقه ای قابل سکونت واقع در ستاره ی کوتوله ی قرمز ( نوعی از ستاره )  قرار گرفته و انتظار می رود به همین دلیل دارای شرایط پایدار حیات باشد.

17.9 روز طول می کشد که به دور ستاره ی خود گردشی کامل کند و نسبت به زمین شرایطش متفاوت خواهد بود، یعنی مدت زمان روزها و ماه و سال ها و همینطور طول شب و روز به هیچ عنوان شبیه به زمین نیست.

جرم این سیاره 4.3 برابر زمین تخمین زده می شود و به احتمال زیاد سطحی سنگی دارد. همین موضوع گمانه زنی هایی در رابطه با شباهت حیات در این سیاره با زمین را بوجود آورده است.

سیاره های شبیه به زمین
سیاره های شبیه به زمین

2) سیاره ی Gliese 832c

این دنیای بیگانه کمی دورتر از زمین قرار گرفته ولی صفاتش بسیار شبیه به سیاره ما است و همین دلیلی خواهد بود برای کشف حیات بر روی این سیاره. فاصله ی این سیاره با ما تنها 16 سال نوری است و در منطقه ی قابل سکونت یک ستاره ی کوتوله ی قرمز به نام Gliese 832 قرار گرفته است.

36 روز طول می کشد که یک دور کامل به دور ستاره ی خود بزند.

دانشمندان نام این سیاره را super-Earth نهاده اند و دلیل آن این است که 5 برابر بزرگ تر از اندازه ی سیاره ی زمین می باشد. سیاره ی دیگری نیز در نزدیکی Gliese 832 مشاهده شده ولی یک سیاره ی گازی می باشد و غیر قابل سکونت است.

سیاره های شبیه به زمینسیاره های شبیه به زمین
سیاره های شبیه به زمین

3) سیاره ی Gliese 667Cc

این سیاره نیز از زمین بزرگتر و 3.9 برابر زمین می باشد. این سیاره در مدار کوتوله ی قرمز Gliese 667C می چرخد که بخشی از یک سیستم سه ستاره ای نهفته می باشد و در فاصله ی 22 سال نوری و در صورت فلکی عقرب واقع شده است.

28 روز طول می کشد تا به دور مدار خود بصورت کامل بچرخد.

این سیاره در سال 2011 توسط تلسکوپ متعلق به رصدخانه ی جنوبی اروپا ( ESO ) در کشور شیلی که که تلسکوپی 3.6 متری به حساب می آید کشف شد.

سیاره های شبیه به زمین
سیاره های شبیه به زمین

4) سیاره ی TRAPPIST-1d

این اگزوپلنت در مدار ستاره ی کوتوله ی ultracool می چرخد و 40 سال نوری با زمین فاصله دارد. این سیاره توسط دانشمندان در 2 ماه می سال 2016 کشف شد و از همان ابتدا مورد توجه همگان قرار گرفت. 

خورشید این سیاره نیز کاملا بیگانه و ناشناخته به حساب می آید.

این سیاره و ستاره اش توسط تلسکوپی که در La Silla کشور شیلی واقع شده است کشف شد. این تلسکوپ نیز توسط رصدخانه ی جنوبی اروپا ( ESO ) مدیریت می شود و کشفیات زیادی را تا به امروز انجام داده است.

دانشمندان احتمال می دهند که حیات بر روی این سیاره شبیه به زمین خودمان است.

سیاره های شبیه به زمین
سیاره های شبیه به زمین

5) سیاره ی Gliese 163c

این سیاره که در صورتِ فلکیِ ماهی زرین قرار گرفته 49 سال نوری با زمین فاصله دارد و گفته می شود می تواند دارای شرایط حیات باشد. سیاره ی مورد بحث 7 برابر از زمین ما بزرگتر است و ابر زمین نیز نامیده می شود.

سیاره ی Gliese 163c در اطراف یک کوتوله ی قرمز واقع شده است و 26 روز طول می کشد که یک دور کامل به دور ستاره ی خودش بزند.

دانشمندان درباره ی این سیاره نظرات گوناگونی ارائه کرده اند ولی این طور به نظر می رسد به احتمال زیاد حیات بر روی این سیاره در جریان می باشد.

karnaval-ir0
karnaval-ir1

زندگی بر روی این سیارات

در دنیای امروز با توجه به کشفیاتی که پیرامون اگزوپلنت ها صورت گرفته و می گیرد انتظار می رود نیازمند پیشرفت های بیشتر از نظر تکنولوژیکی در سفرهای فضایی و حتی میان سیاره ای هستیم. حال حتما برای شما سوال پیش آمده که چرا ما باید بیشتر پیشرفت کنیم؟ بیایید کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم. تلسکوپ ها و فضاپیماهایی که این سیارات را کشف کرده اند و بر روی آن ها تحقیق می کنند اطلاعات محدودی را می توانند گرد آوری کنند و توانایی فعالیت بیشتر را ندارند.

اگر ما بخواهیم از وجود حیات بر روی آن ها مطمئن شویم باید به این سیارات سفر کنیم و بر روی سطحشان قدم بگذاریم.

نکته ی دیگری که دانشمندان را درگیر خود کرده این است که برخی از سیاره های کشف شده همانند ماه، نمی توان روی دیگرشان را دید و این موضوع دانشمندان زیادی را درگیر خود کرده است. چرا برخی از سیارات مانند ماه خودمان این گونه قرار گرفته اند و نمی توان روی دیگرشان را دید؟ شاید به دلیل قرار گرفتنشان در مدار است و شاید دلیلی پیچیده تر از این ها دارد.

آب و هوا نیز می تواند بسیار متفاوت تر از زمین باشد. بطور مثال بادهایی به شدت گرم و یا سرد در حال وزیدن باشد و حتی زمستان هایی طاقت فرسا و تابستان های بسیار گرم بر روی سیاره در جریان باشد. ممکن است هرکدام از آن ها جوی کاملا غیر پایدار و متفاوت داشته باشند. حال بیایید فرض کنیم که حیات در این سیارات وجود داشته باشد، آیا با موجوداتی فرا زمینی برخورد خواهیم کرد؟ آیا پیشرفته تر از ما هستند و یا بسیار ضعیف تر از ما؟ ممکن است حیات کاملا به شکل اولیه باشد و یا شاید در حال تکامل.

حقیقت این سیارات هرچه باشد آینده آن را مشخص خواهد کرد.

سیاره های شبیه به زمین

سخن آخر

نظر شما درباره ی این سیارات کشف شده چیست؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام این خاصیت طبیعی انسان هست که دنبال نا شناخته ها برود اگر نبود روی کره خودمان هنوز استرالیا - قطب جنوب - قاره آمریکا هنوز ناشناخته بودند و در این میان انسانهایی وجود دارند که برای یافتن پاسخ درونیشان وارضاء حس کنجاکاویشان حاضرند از همه داشته هایشان بگذرند حتی جانشان پس نباید با بیان اینکه زمین را دریابیم این حس را سرکوب کنیم خوب نگفتند که همه به فضا بروند ودر آن کاوش کنند خوب عده ای هم که مایلند به همین سیاره خودمان خدمت کنند چقدر خوب ما هم تایید میکنیم ولی این انصاف نیست که بخش دیگر دانش را کنار بزنیم. خوب آنچه مسلم هست این هست که عمر ما کفاف این دیدن این پیشرفت را نمیکند اما امیداواریم با حمایت خود سهم ناچیزی در این بین داشته باشیم .

انتشار:04 خرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

Rise again

به نظر من با روش سرما زیستی میتونیم به این سیارات با استفاده از فناوری های امروزی برسیم و نیازی نیست با سرعت های خیلی زیاد سفر کنیم.

انتشار:11 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ندا علوی نژاد

سلام به نویسنده محترم و تشکر بابت سایت خوبتون.یه درخواست داشتم از شما.میشه برای پایان نامه خود که درباره ی نجوم و سیارات قابل زیست هست با شما همکاری کنم؟لطفا جواب بدید بسیار ممنون

یزدان مرشدزاده

سلام به شما دوست عزیز کارناوالی ممنون از این که دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید. اگر امکانش وجود دارد کمی بیشتر توضیح دهید و مطمئن باشید اگر امکانش وجود داشته باشد به شما کمک می کنیم. با تشکر.

28 شهریور 1395

انتشار:28 شهریور 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.