karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

09 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جهان بزرگتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم و شاید انتهایی را نتوان برای آن متصور شد. با پیشرفت علم و کشف بیشتر فضا متوجه شده ایم که هرچه پیش رویم با موضوعات جدیدی برخورد خواهیم کرد و شاید تا ابد و زمانی که بشر به حیات خود ادامه می دهد این چرخه ادامه پیدا کند. به راستی حقیقت پشت این راز چیست؟ در ورای کهکشان چه در انتظار ما است؟

این سوال هایی است که سالیان سال دانشمندان زیادی را برای پیدا کردن پاسخ به تکاپو انداخته و همین باعث پیشرفت شده است.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به جهان فراتر از منظومه ی شمسی که در چند سال اخیر مورد کاوش توسط #تلسکوپ ها و فضاپیماها گرفته است. سیارات زیادی هستند که امکان حیات در آن ها وجود دارد، مانند پروکسیما بی که به تازگی کشف شده است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در آینده به هیچ عنوان مشخص نیست که قرار است چه کشفیاتی مسیر تکامل انسان رو به آینده را تغییر دهد.

همراه با کارناوال باشید در سفر به جهان فراتر از منظومه ی شمسی.

جهان فراتر از منظومه ی شمسی

فراتر از منظومه ی شمسی ، جهانی کمتر شناخته شده

ممکن است بتوان این ادعا را کرد که بشر درباره ی سیارات #منظومه ی شمسی اطلاعات نسبتا کافی دارد ولی در اصل این گونه نیست. بسیاری از قمرهای سیارات ناشناخته هستند، جالب است که تمامی این سیاره ها در منظومه ی شمسی قرار دارند. حال تصور کنید که نگاهی به خارج از منظومه ی شمسی بینداریم، چه اطلاعاتی داریم؟ مطمئنا بسیار کم.

جهان هستی که ماجزئی کوچک از آن محسوب می شویم می تواند به قدری بزرگ باشد که حتی نتوان آن را تصور کرد.

دردنیای امروز پیشرفت در تکنولوژی با سرعت زیادی در حال انجام است و شاهد گردشگری فضایی و سفرهای فضایی هستیم. سیارات زیادی بوسیله ی تلسکوپ ها و فضاپیماهای بدون سرنشین مشاهده می شود ولی آیا می توان درباره ی آن ها بطور قطع به یقین اظهار نظر کرد؟ می توان گفت که حیات بر روی آن ها جریان دارد یا خیر؟

جواب این سوال ها خیر است. زیرا اطلاعات ما با توجه به تکنولوژی های امروزی که دراختیار داریم کافی نیست. برنامه های فضایی زیادی در دست تحقیق و توسعه می باشد تا در آینده بتوانیم به جهان فراتر از منظومه ی شمسی و خارج از دنیای شناخته شده ی خودمان قدم بگذاریم. این موضوع که نمی دانیم چه در انتظارمان است این موضوع را جذاب تر و هیجان انگیز تر می کند.

در ادامه درباره ی این موضوع بیشتر به صحبت خواهیم پرداخت، کارناوال برای شما حرف هایی دارد.

جهان فراتر از منظومه ی شمسی
جهان فراتر از منظومه ی شمسی

سیارات خارج از منظومه ی شمسی

اگزوپلنت های زیادی در خارج از منظومه ی شمسی ما وجود دارند که چند سالی می شود هزاران عدد از آن ها را کشف کرده ایم. دانشمندان می گویند امکان وجود حیات در این سیارات زیاد است ولی راه سفر و رسیدن به آن ها سخت. بیشتر این سیاره ها توسط تلسکوپ فضایی ناسا که Kepler نام داردشناسایی شده اند و دانشمندان را درگیر خود کرده اند.

برخی از این سیارات بسیار بزرگ هستند و گازی و یا صخره ای. برخی به قدری از خورشید خود دور شده اند که کاملا سطحی یخی دارند. دانشمندان و ناسا در کنار دیگر سازمان های فضایی به دنبال سیاره ای می گردند که از نظر اندازه شبیه به زمین باشد و فاصله ی مناسبی با خورشید خودش داشته باشد. این گونه می توان احتمال داد که شکلی از حیات بر روی این سیاره می تواند در جریان باشد.

اگر سیاره ای فاصله ای مناسب با خورشیدی که حول آن می چرخد داشته باشد می توان گفت که امکان جریان داشتن آب مایع در اقیانوس های سطح آن امکان پذیر خواهد بود و این شروعی خواهد بود برای شکل گیری حیات. وجود فاصله ی مناسب امروزه به تنهایی کافی نیست بلکه فاکتورهایی مانند پدیده ی گلخانه ای، دما و ... نیز باید در نظر گرفته شود.

جهان فراتر از منظومه ی شمسی
جهان فراتر از منظومه ی شمسی

کشفیات اخیر

تا سال های 1990 اگزوپلنت ها بطور کامل تایید نشده بودند ولی از سال ها پیش دانشمندان و محققان بر این عقیده بودند که این سیارات وجود دارند. با انجام تحقیقات بیشتر و بدست آوردن اطلاعات مناسب وجود این نوع از سیارات تایید شد و تلاش برای یافتن تعداد بیتشری از آن ها آغاز شد. هر سال سیاره های جدیدی کشف می شد ولی مورد تایید نبودند و دلیل آن شرایط متفاوت آن ها با زمین بود.

در ابتدا دانشمندان به دنبال سیاراتی می گشتند که خورشیدی شبیه به ما را داشته باشد ولی نتیجه ی مناسبی نداد.

در سال 1988 تیمی کانادایی سیاره ای به اندازه ی مشتری را کشف اطراف Gamma Cephei کشف کردند ولی مدار آن کوچکتر از مشتری بود. در این باره این تیم اظهار کرد که انتظار کشف چنین سیاره ای را نداشتیم و بسیار ناشناخته و متفاوت می باشد.

این کشفیات تا به امروز ادامه داشته اند و ادامه نیز خواهند داشت.

جهان فراتر از منظومه ی شمسی

انفجار اطلاعات

بیشتر سیاراتی که ابتدا کشف شده اند یا بسیار بزرگ بودند یا بسیار کوچک. شاید بتوان گفت که ممکن است حیات بر روی آن ها جریان داشته باشد ولی تا به آن سفر نکنیم نمی توان با قاطعیت کامل چنین حرفی را زد. دانشمندان به دقت فعالیت هایی که بر روی سطح این سیارات انجام می گیرد را رصد می کنند و تمامی اطلاعات بدست آمده ثبت می شود.

امروزه بیش از 1000 #اگزوپلنت تنها بوسیله ی تلسکوپ فضایی Kepler شناسایی شده است که در سال 2009 به انتهای مدار منظومه ی شمسی رسید. این تلسکوپ فضایی در اصل بر روی یک فضاپیما قرار گرفته است و می تواند فاصله های بسیار دوری را رصد کند. منظور از فاصله ی دور هزاران و یا میلیون ها سال نوری می باشد.

تا به حال این تلسکوپ توانسته سیارات مختلفی را کشف کند و اطلاعات زیادی را نیز به ما منتقل کرده است. در آینده به تعداد این سیارات کشف شده اضافه خواهد شد ولی به احتمال زیاد نمی توان به آن ها سفر کرد و امکانش هنوز وجود ندارد. در دنیای امروز داده ها و اطلاعات نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند و ما بوسیله ی آن ها تازه ها را کشف می کنیم. پس بدست آوردن اطلاعات از دیگر اگزوپلنت ها کمک زیادی به ما خواهند کرد برای دست یافتن به ناشناخته ها.

جهان فراتر از منظومه ی شمسی

نگاهی به اگزوپلنت های مهم و مورد توجه قرار گرفته

تاکنون حدود 2 هزار اگزوپلنت شناسایی شده و قرار دادن همه ی آن ها و صحبت درباره ی هرکدام بسیار وقت گیر و طولانی خواهد بود. ولی میتوانیم چند سیاره ی بیشتر شناخته شده و مهم تر را باهم بررسی کنیم.

1) 51 Pegasi b

این اولین سیاره ای بود که به دور یک خورشید می چرخید و شناسایی شد. جرم آن نصف مشتری می باشد و به خورشید خود به قدری نزدیک می باشد که نیمی از آن همیشه به سمت خورشید قرار گرفته است.

2) HD 209458 b

این سیاره در سال 1999 شناسایی شد که از خورشید خود عبور می کرد و همینطور اولین سیاره ای بود که در خارج از منظومه ی شمسی کشف شد و ما می توانستیم دما، اتمسفر و ... آن را بررسی کنیم.

3) 55 Cancri e

یکی از ویژگی های این سیاره روشن بودن آن است و این امکان را بوجود می آورد که بتوان جزئیاتش را کاوش کرد.

4) HD 80606 b

این سیاره که در سال 2011 شناسایی شد یکی از غیر عادی ترین ها به حساب می آید. زیرا به راحتی می توان به بررسی آن پرداخت.

جهان فراتر از منظومه ی شمسی

آینده ی اکتشافات فضایی برای کشف سیارات دیگر

روز به روز به لطف پیشرفت در #دنیای تکنولوژی سیارات بیشتری شناسایی می شوند و این نشان دهنده ی این می باشد که احتمال این وجود دارد که در آینده بتوانیم سیاره ای قابل سکونت را کشف کنیم و آن را خانه ی دوم خود بنامیم. در حال حاضر سرمایه گذاری های زیادی بر روی بخش تحقیقات فضایی انجام می شود و این مهم بودن این موضوع را نشان می دهد.

ممکن است روزی برسد که بتوانیم بر روی چند سیاره زندگی کنیم و به راحتی به دیگر سیارات سفر کنیم و شاید هیچ گاه این روز نرسد و تا ابد و زمان نابودی سیاره ی زمین در آرزوی کشف سیاره ای دیگر مانند زمین باشیم.

جهان فراتر از منظومه ی شمسی

سخن آخر

نظر شما درباره ی جهان فراتر از منظومه ی شمسی چیست؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

كمال حجابي خيره مسجد

به نظر مي رسد عقل بشر فعلي كوچكتر از آن است كه بتواند درك كند اول وآخر جهان كجاست بشر فعلي داراي حواس پنچ گانه است كه با اين حواس نمي تواند به راز جهان پي ببرد

انتشار:16 دی 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.