karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جشن های 2500 ساله مجموعه ای از جشن های مجلل و گرانقیمت بودند که در زمان محمد رضا پهلوی و به بهانه 2500مین سالگرد بنیانگذاری شاهنشاهی ایران به‌دست کوروش بزرگ برگزار شدند. این جشن ها از تاریخ 20 مهر سال 1350 آغاز شده و تا چهار روز بعد ادامه پیدا کردند. خوب است بدانید که برای برپایی این مراسم هزینه های گزافی صورت گرفت که در نهایت جشن های 2500 ساله عنوان گران ترین جشن تاریخ ایران و حتی جهان را از آن خود کردند. 

در پیش رو یکی از لباس های زیبایی را می بینید که فرح در جشن های 2500 ساله به تن کرده بود. این پیراهن و کت تمام زربفت به نقوش و نگاره های اسلیمی و گیاهی آراسته شده اند و رنگی سبز آبی و طلایی دارند. وقتی خوب به این پیراهن نگاه کنید، خواهید دید که کاملا بلند است، یقه ای به صورت خشتی و آستینی حلقه ای دارد. روی پیراهن نیز کتی با آستین بلند و یقه سه سانتی پوشیده می شد که کاملا از همان جنس پیراهن بود. همان طور که اشاره شد، این پیراهن از پارچه ای زربفت دوخته شده، یعنی تار این پارچه از ابریشم خالص و پودش نخی زرین بوده است. خوب است بدانید که برای دوخت این لباس تمام زربفت که فرح پهلوی به تن کرده، حداقل 90 نفر به مدت دو سال مشغول کار بوده اند. 

 امروزه این لباس مجلل و باشکوه فرح در موزه پوشاک سلطنتی در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعات 9 تا 17 می توانید به بازدیدش بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

سال دوخت: حدود 1350 خورشیدی

جنس: تار ابریشم و پود زرین

محل نگهداری: موزه پوشاک سلطنتی، کاخ موزه سعدآباد

زمان بازدید: 9 تا 17 (در تعطیلات رسمی ساعت بازدید را کنترل کنید.)

آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری

لباس زربفت فرح پهلوی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

واقعا زیبا وبرازندهاش بوده

انتشار:14 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.